AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.029

Högtalare E36 coupe

Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

Behöver hjälp med att skaffa nya bakhögtalare till orginal uttagen.
Vad ska jag ha för storlek o sort, har även planerat att montera en baslåda med 2 st 10".

MVH.Jörgen
Mangemannen
Tjenna.
Jag har nyss gjort om hela min bil vad det gäller
ljud biten.

Jag har provat en massa saker inna jag blev nöjd.
Hört mig för inne på Bilradiocenter blabla.

Till slut kom jag fram till följande.

Låt bakhögtalarna sitta kvar.
Det bli absolut inte bättre om man sätter i andra.
Den lilla lådan som sitter under högtalarna är specialbyggda för att passa just denna högtalaren.
IOch skulle man montera bort denna och stoppa i ett par andra högtalare så
kan det visst bli bättre.
Men då får man ett stort problem när man skall sätta in baslåda .
Membranen ploppar sönder av trycket från basen.

Jag gjorde em specialsydd baslåda och montera fast den ca 5 cm från ryggstödet.
Sen kopplade jag in ett steg till basarna och ett till
bakhögtalarna (Standrad) och till ett helt nytt framsystem.
DLS UP5.

Måste säga att jag är fruktansvärt nöjd med ljudet.

Lycka till

MVH / Magnus
Ca
304
Carsten
BMW E36 325i Coupé -92
fullständig M-optik
Hur får du in basljudet i kupén om du inte har öppnat upp där högtalarna sitter där bak? Eller har du en sk skidlucka? Jag är nämligen inte helt nöjd med mitt ännu och då har jag redan monterat bort en högtalare där bak. Det får nog bli den andra också.

Mvh
Carsten
Ko
663
Koffe
320iC -93
Mangemannen:
Vad gjorde du för låda? -Sluten? Portad? Bandpass?
Riktade du elementen mot ryggstödet lr bakåt? Port genom skidlucka lr hatthylla lr som sagt ingen alls?

Nyfiken =)

//Koffe
Mangemannen
Tjenna grabbar.
Jag trodde faktiskt inte på killarna på bilradiocenter när de berättade för mig att om man stänger in ljudet
mellan lådan och ryggstödet så tvingas ljudet genom ryggstödet.

Jag har följande:
2 slutna lådor ihopbyggda till en specialarlåda
som sitter in till alla kanteroch hörn i bagaget så att inte så mycket som lite luft kommer igenom bak.

Sen har jag satt lådan ca 5-7 cm från ryggstödet.

Jag måste säga att det blir ett jävla bra ljud.

Lösningen med bakhögtalarna.
Var att jag dorg nya tjocka kablar och koppla in dem
till ett KBL 80,4 Slutsteg.
Kör inte desssa på fullt ös utan mellanregister och diskant för jag från framsystemet.

Andledningen till att jag har högtalarna där bak är för att få lite bakgrund ljud till basen bak.

Kan fota det om någon vill se hur jag gjort..

// Magnus
Mangemannen
Sorry JBL 80,4.
Kanske skall berätta vad jag har för basar ochså.

Det är 2 st DLS MW10 10" dubbelmagneters basar
Detta drivs med ett JBL 80,2 steg.
Ca
304
Carsten
BMW E36 325i Coupé -92
fullständig M-optik
Jag är mer än nyfiken på att se hur du har gått tillväga med bygget! Teoretiskt borde väl basen bli lite fördröjd och "tappa slaget" för att istället bli mer mullrigare?

Tolkade jag det rätt om du har fyllt hela bagageutrymmet förutom ca 5cm mot ryggstödet? Det måste vara 2 jäkligt stora baslådor isåfall.

Mvh
Carsten
Mangemannen
Carsten--
Nja du förstod inte det rätt.
Jag har byggt lådor precis com vanligt.
2 X 21 liter för att vara mer exact.
Sen har jag byggt på dessa lådorna med 1 2 delad skiva som är specialsydd för att passa in i alla hörn.
Klömde säga att lådan är inte rak utan den lutar lika mycket som ryggstödet. detta bara för att kunna få ut reservhjulet om det nehövs

Sen på dessa har jag satt fast slutstegen.
Rktigt snyggt blir det dessutom.

Basen blir inte fördröjd.
Nu har jag visserligen riktigt kraftiga basar och ett starkt slutsteg som driver det men det borde inte spela så himla stor roll..

Faktum är att om jag fäller ner ryggstödet så
är där inte så märkabar skillnad.
Inte vad jag hör iallafall och jag har sysslat mycket med ljudbyggen.

MVH / magnus
De
219
Deetoy
BMW 520d Touring 2013
Har du bilder på det så vore det intressant och se dem .. :)

** be as free as you want **
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
själv så har jag funderat på att göra skuffen till en baslåda med två basreflex rör upp i kupén. då får man garanterat ut basen i alla fall.
för tillfället så har jag en 12"s audiophile bas (slaglängd 5cm) den funkar ganska bra. men i peggan jag hade innan bmw´n så hade jag dubbla 12or men jag fick inte ner den lådan i bmw´n *sucka* men vill man vara fin så får man lida pin.

Någon som har några andra förslag på att få ut mycke bas i kupén utan att få ett "rasslande" ljud

Mvh: Johan
Phille
med mycket planering byggde jag en 60literslåda med ett slagrum framför på 10cm lådan är byggd med en lutade sida i ca 68grader eller något för att följa baksätets lutning.. på baksidan av sätet satte jag en 18mm plywood skiva och tättade skummade bakom så inga vibrationer upkommer därifrån.. sedan bygdde jag lådan komplett.. och satte i mina feta Solobaric Basar och tätade insidan mot ryggstödet. gjorde lite modifieringar med ryggstödet åxå efter som min sedan moddel inte har någon nerfällbart armsöd så gjorde jag hål rakt igenom och klädde en ram runt ser snygt ut och högtalar tyg över öppningen.. och med denna konfiguration spelar jag ca 145db med lite fix.. i min sedan.. :)
skall försöka få fram någe bilder.. men ritning e det värre med som sagt mycket att tänka på.. med volym och hur man får ner lådan..

Nobody is Perfect
Im nobody... :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.