|
|
|
|---|---|
|
Kolla denna bilden Länk Min bil känns som (och låter som) om de bussningen som är inringad med blå cirkel på höger sida har gett upp plötsligt (över en natt mer eller mindre). Det klonkar som f---n(!!) (nästan att det slamlar när det är ojämn asfalt) över skarvar och kanter och brunnslock och ratten nu pekar dessutom lite snett vid lugn framfart. Jag har inte kört på några kanter utan bilen känns helt plötsligt "skev", med olika beteende höger/vänstersväng och vid övergång från hårt gaspådrag till motorbroms "ålar" sig hela bilen. Det känns som om bakhjulet ändrar toe-in litegrann beroende på belastningen. Sitter med en lista på bakvagnsbussningar och undrar vilken som är vilken, så att jag vet vilka jag ska köpa? Det är alltså de blåa på bilden som jag tror är kass (iaf höger), men vad heter dessa? På listan finns: - Bakbalksbussning hö/vä främre diam 60.5mm 295:- - Bakbalksbussning hö/vä bakre diam 62.5mm Ovanstående borde väl vara de som är inringade i rött? Sen har vi: - Länkarmsbussning hö/vä bakvagn - Tvärstagsbussning hö/vä inre - Tvärstagsbussning hö/vä yttre - Länkarmsbussning hö/vä bakvagn tvärstag bak yttre - Länkarmsbussning hö/vä bakvagn inre Inte så lätt att veta vilken som är till vilken... Sen har jag även ett mindre oljud som troligen kommer från övre stötdämparfästet, men det ljudet har hängt med ett tag och är inte sååå hemskt då det inte påverkar bilens riktningsstabilitet (iaf inte så mycket som ett "löst hängande" bakhjul). Men jag ska passa på att byta övre fästena också, tydligen ett hyfsat enkelt jobb mha den finfina beskrivningen här på sidan! | |
|
Måste vara så här: Blå ringar = Bussning länkarm främre Röda ringar = Bussning bakvagnsbrygga |
|
|
Länkarmsbussning hö/vä bakvagn, måste det vara. _______ //Niklas BMW CS NORD 3555 BMW SC |
|
| Var på bilden sitter de så kallade silentblocken? | |
|
E36 har inte några silentblock. Men på äldre BMW är det bussningarna som håller fast bakbalken som kallas silentblock. _______ //Niklas BMW CS NORD 3555 BMW SC |
|
|
Ok, tack! Någon som har erfarenhet av risiga nedre bussningar i länkarmen som går framåt (eller trailing arm eller vad den heter)? Knepigt att byta? |
|
|
Det är vanligt att dom går sönder på E36:orna vid ca 12-15k mil. Är inte svåra att byta, någon typ av press eller avdragare underlättar dock. _______ //Niklas BMW CS NORD 3555 BMW SC |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.