|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tänkte höra hur många mil ni kör på era bakdäck. Kör själv på Toyo Proxes T1s 225/45-17, dessa har nu rullat 1000 mil och är i princip helt slut. Bilen är sänkt och pga detta sliter däcken snett bak. Däcken är skiftade höger-vänster efter ca:500 mil. Hur länge håller era däck, är er bil sänkt?? | |
| ca 1000 mil... | |
Dufvis |
Nu kan jag tyvärr inte skryta med 17" eller sänkning...men med original 16", dynamisk körstil ibland med hjälpelektroniken avstängd så har jag nu lyckats få dom att hålla i 1600 mil. Har för avsikt att kunna få ut 400 mil till innan slitagevarnaren blir för tydlig.... (eller farbror finkefar får se dom....) |
|
Kör på Michelin Pilot HX 225/50 ZR16, samma däck sen bilen var ny. De har nu rullat drygt 2700 mil. Vid servicen i somras fick vi en anmärkning om att bakdäcken började bli slitna, så då satte vi bakdäcken fram och tvärtom. Lagom sportig körning och inga burnouts är receptet för att få dem att räcka länge ;) ///M Mer känd som "Z-cyklisten med flyern" :) |
|
|
Ca. 1000 mil här oxå. Jag lät bli att skifta höger vänster med denna teori i åtanke. I början hänger den yttre delen på mina däck i princip i luften, blev lite bättre efter en justering av höjden. Så i början sliter det ju hårt på insidan, men efter hand som det kommer mer och mer gummi i backen borde ju slitaget bli mindre och mindre. Sen var jag lite rädd att däcken skulle se ut som pyramider om man vände på dem, såg du några sådana Tendenser Mange? Alltså jätteslitna i ytterkanterna och mer gummi kvar i mitten. Som sagt, bara massa teorier, man kanske skulle testa att kränga om däcken efter 5-600 mil nästa gång. Det får bli nya sulor bak till våren, får bli 265/35 denna gången. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
Nej, tendenser till pyramider har jag inte sett. Men det är ju klart bättre mönster i mitten än på kanterna. Om jag inte skiftat mina däck så hade de varit olagliga efter 600 mil. För att få dom att slita någorlunda rakt måste man laborera rätt mycket med däckstrycket. |
|
|
Har kört 1500 mil och däcken är inte i närheten av att vara utslitna! Min är dock inte sänkt, kör på Yokohama AVS. /Henrik |
|
|
jag körde mer än 3000 mil på Michelin pilot. men så var dem helt slut när jag bytte i sommras...Bilen är inte sänkt ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! /// Missa inte GoCart Kvällen 25 NOV. |
|
|
3000 mil gick även Pirelli P7000, orginal, ej sänkt. /eFx |
|
|
Jag har nog kört näsrmare 1000mil utan att däcken är det minsta slitna, har Fulda Extremo 18" 265:or bak och bilen är inte sänkt. Har dock luftat bilen en dag på Mantorp, mestadels familjekörning, gjort några mindre burnouter och kör väl som alla BMW förare = hårt men förståndigt :-) /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
Är inte så insatt... men menar ni att om bilen är sänkt så ligger inte hela däckets bredd emot vägbanan? Borde inte en hjulinställning vara på sin plats i så fall, eller skall man helt enkelt passa sig för sänkta bilar? (Menar handla Z3 M när intressant ex dyker upp) Båtar ÄR roligare än bilar. |
|
|
Snart 5000 mil med original Dunlop. 255:or och m-chassie. Med tanke på hur "många" burnouts och bredställ så är jag förvånad över hur mycket de håller. :) /Manray/ |
|
| Vad jag vet så går det inte att ställa hjulvinklarna bak. Det verkar vara ett allmänt problem på BMW att sänkta bilar sliter däck kraftigt. | |
|
Det är den gamla bakaxeln som gör att det blir så. Z3 har ju 3 serien's bakaxel, med de klassiska innåtlutande hjulen. Den går inte att justera, har hört att det finns andra spindlar att köpa som rättar upp vinkeln, vet inte var. Hur det är på M bilarna vet jag inte, tror inte det är samma bakaxel, men den behöver ju inte vara mer justerbar för det. Just däckstrycket verkar vara väldigt viktigt, någon här på forumet hade enorma problem, bytte fälgar och grejade, inget hjälpte. Lösningen visade sig vara att ändra däckstrycket. Jag kör med 2.8 kg bak som fungerar alldeles utmärkt. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
Hmm... och jag som trodde detta var lite av en sportbil... en grundregel borde ju för den typen av bilar vara att man kan ställa in bilen så att alla hjulen har full anliggning mot vägbanan, men tydligen inte BMW. Märkligt. Båtar ÄR roligare än bilar. |
|
|
Hydrolift; Varför ska en sportbil ha hjul med full anläggning mot vägbanan? Du kan ju få betydligt bättre vägegenskaper med negativ camber, titta på vilken race-bil som helst så der du att bakhjulen ofta lutar inåt. Du kanske tänkte på bilar som är avsedda att köra snabbt rakt fram med? Jens |
|
|
Som sagt. är inte så insatt... tänkte mer "logiskt", att om hjulet är plant, mot marken, så är mer gummi i backen, vilket skulle ge bättre fäste, men tydligen inte. Dock tycker jag ändå det vore en given sak att kunna justera vinkeln... men det går tydligen inte på alla biltyper... Båtar ÄR roligare än bilar. |
|
|
Kört ca 800 mil på 235/40/18 utan sänkning och det ser ut att kunna bli 3000 mil totalt innan det blir olagligt. Jämnt och fint slitet. Kopplar aldrig ur ASC. Jag skulle aldrig köpa en amatörsänkt bil som gått på vanliga svenska skitvägar. Chassit får mkt stryk i guppen, och jag tror faktiskt att man ibland kan köra ifrån en sänkt bil om vägen håller "normal svensk" standard, eftersom häcken tappar fäste i brist på slaglängd i bakvagnen och häcken börjar studsa. |
|
|
Kör på Michelin 255:or 17" ca 100-150 mil, sen är det bara o byta. |
|
|
Sänkta bilar sliter oftare snett etc därför att ders ägare inte låter en tillräckligt kompetent firsma göra en 4-hjulsinställning efteråt. Kan lova att det är billigare att lägga ut 800 spänn på en sådan än att byta ett set 255/35/19 och 225/40/19 ..... F.ö. körde en viss herr Ekblom 2800 mil med bakdäcken och jag har lagt 4300 på framdäcken (men dessa har endast max 4-500 kvar) Här är det ingen bankörning och absolut inga burnisar .... |
|
Stig H |
Problemet med Performance däck är att de slits fortare än "vanliga" däck. Detta blir givetvis dyrare jämfört med att köra på puckar med längre livslängd. Det går helt enkelt inte att få det bästa av två världar, dvs lång livslängd och brutalt grepp. Dessa två är varandras motsatser då de har helt olika gummiblandningar. Vill du ha ut maximalt ur dina Performance däck då är mitt tips till dig - Kör aldrig hårt innan däcken kommer upp i arbetstemperatur. Slitaget är högre när de är kalla. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.