AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.374

Test M3 mot Ferrari

Sida 2 av 3
Han kom från Norrtälje hållet på väg in mot stan.
I höjd med Naturhistoriska och bergshamra avfarten höll han ca 200.
Taxin frmför honom som legat i bussfilen (det är trefiligt där) byter fil till mittenfilen där han kommer i 200, han bromsar hårt och väjer åt vänster får då ett litet kast på bilen med ett returkast in i betongfundamentet och snurrar 75m för att sedan stanna en bit längre fram.
Nu ser man bara bilen från den sida som skadades mest.

Nu ska jag inte sitta här och skriva att han verkligen höll exakt 200 för jag åkte (lyckligtvis) inte med, men av spåren att dömma så rör det sig om dessa hastigheter tydligen?

Kör aldrig så fort på relativt små och traffikerade vägar är mitt råd i varjefall.

Nipply
"nu ser man bara bilen från den sida som skadades mest"
MINST ska det givetvis vara.

Nipply
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Aha...
OK.

Länk Länk
Apropå Ferrari kraschar...
två tävlings 360 som kramas lite:
Länk

/Wille
Den där F360 var fin, rejsade väldigt väldigt kort mot den en gång (Förbi Statoil Djursholm, innan rondellen vid gamla PLO-huset) och den lät mkt bra! Gilalr inte direkt Hamann men fälgarna såg helt OK ut på Ferrarin.

Jävligt synd att han inte hade bälte! Det går itne att hålla så mkt mer än 220 km/h i där han körde (åtminstone mot Stiocksundsbron) så han hade grym otur att taxin bytte fil.

I vilket fall som helst tycker jag generellt taxibilar bör kolla i backspegeln mer, då de byter fil även fast de ser att det komemr bilar snabbt emot dom.

Kanske det var denna F360 som jag mötte i Danmark också (svenskreggad):

Länk

Länk

men då ville han inte dra.

Hursomhelst, underbar bil!
Han är inte direkt "rejstypen" tyvärr han gillar att köra fort men inte tävla vad jag har hört.
Svårt att säga om det var bilen på bilden? Den kände man mest igen på Hamann fälgarna och dom syns inte här.
han var ute mycket och bilade med den så chansen finns...
Vad kör du för något?
Nipply
Det var en M3 3,2.
Jo den Ferrarin såg man ett bra antal gånger på stan. Varje gång samma visa, köra sakta fram o skapa avstånd till framförande bil för att sedan ge fullt o bjuda på sång för alla gåendes:)
Rikitgt tråkigt med kraschen. Var det några problem med försäkringen? Förresten så talade passageraren (en kvinna) på zatzy om hur det hela gick till...

/Manray/
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Ferrari i all ära, visst de är fina men som någon sa ovan, de håller inte och driftskostnaderna är orimliga.....Hmm har jag hört måste jag tillägga, jag har varken kört eller kollat reservdelspriser till en.
Jag har dock en bekant i San Fransisco som har ordentligt med pengar, han var ute och kikade lite efter en ny bil, vandrade in på Ferrari och kikade runt, en säljare dök upp och min bekant frågade vad Testarossan (den var den hetaste Ferrarin då) kostade. Säljaren svarade: om du måste fråga kan då gå här ifrån, då har du inte råd. Min bekant blev då förolämpad och gick tvärs över gatan och köpte två Porsche, körde ut dem (min kompis, sonen körde den andra) och parkerade framför Ferraris lokaler gick in och berättade vad han precis köpt.

Hur som helst. någon som lyckats ladda ner filmen? Skulle vara kul och kika på fler gånger utan att vara uppkopplad.

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Stämmer att det var en tjej som åkte med.
dansguru
nipply: han krockade i våras. min polare åkte förbi där strax efter krocken. jag kommer ihåg dagen. den dagen såg jag 5st ferrari i stockholms området. jag kan tänka mej att han hade 100på mätarn när han smällde (ferrarin)..
Är det bara jag som reagerar?!?
"Ingen hade bälte på sig"

Om man fulltständigt saknar vett i skallen skall man inte sätta sig i en bil! Det spelar ingen roll om man kör en Volvo i 50 km/h eller en Ferrari i 200 km/h. I båda fallen avlider man troligtvis omedelbart när krockkudden slungar kroppen tillbaka i sätet.

Lyckligtvis hade inte Ferrarin någon hög fart i krocken (vilket syns på bilden). Synd att det skall behöva gå så långt innan vissa personer förstår.
Henrik A
Kör man i de hastigheterna och något oförutsett inträffar som renderar ett tvärstopp så hjälper inte bälte iallafall.
Redan i 70km/h så har en E39a som träffar ett träd eller stolpe el. liknande föremålet inne vid instrumentpanelen,föraren har allt mellan grillen och instrumentpanelen i knäet,kan bara tänka mig var motsvarande föremål befinner sig i en mindre krocksäker bil som är byggd för att vara lätt och snabb.
I de fallen så är krockkudden de minsta problemen man har och bältet hjälper inte mycket när förarstolen sitter i baksätet.
Så,bälte på i stadstrafik och transport på landsväg i något sånär laglig fart.
Skall man köra fort så kan man lika gärna knäppa av det om man så vill,har mest psykologisk effekt ifråga om säkerhet,här är det bara "turen" som räknas.
Har du tur övrlever du vare sig du har bälte på eller inte,kan lika gärna lämna in.

Henrik
Ursäkta mig "he rik", men det där var riktigt korkat skrivet.

Din poäng är alltså att man kan knäppa av sig bältet när hastigheten överstiger 70 km/h eftersom det ändå inte gör någon nytta?

532 personer omkom i vägtrafiken förra året. Tror du att den siffran minskar om vi följer ditt råd?

Kom igen...
Nej,så menar jag inte.
Däremot om man runt/över 200km/h och smäller så är kollisionshastigheten garanterat över 70km/h,förmodligen långt över hundra eftersom du kommer runt hundra meter innan du börjat att bromsa,då hjälper inte skyddsutrustningen något vidare.
Om man kör 100-110km/h så har du förmodligen(om du inte sover)lyckats sänka hastigheten till något mer hanterbart som 50-60km/h vid själva kollisionstillfället,där har du med bälte och kudde ganska stor chans att överleva.

Henrik
Men herregud! Självklart förstår jag vad du menar, men skriv inte att man lika gärna kan köra utan bälte i höga hastigheter med motiveringen att det inte gör någon nytta. Folk som inte vet bättre kan tro att det är sant.

Och det finns tyvärr folk som inte vet bättre (betydligt fler än Ferrariföraren som krockade vid Naturhistoriska). 40% av dem som omkom i bilar förra året saknade bilbälte!

Nu vill jag inte framstå som en moralpredikare för det stämmer inte alls. Men när det gäller bilbälte är jag stenhård. Jag skulle aldrig åka med någon (eller låta någon åka med mig) som inte använder bälte. Det spelar ingen roll hur fort/långsamt det går.
Utan att dra igång en längre debatt om detta så kan man iallafall undra hur många av dessa dödsfall som hade inträffat även med bälte,hur många av dessa som tog livet av sig självmant(jodå,vägverket och tsv räknar med att ca:16-17% av dödsfallen i trafiken är självmord)
Gruppen självmordkandidater borde vara överrerepresenterade i gruppen icke bältesanvändare men det är statistik som är lite mer svåråtkomlig,även antal som skulle avlidit trots bälte.

Det är även svårt att hitta några siffror på hur många skadade som troligtvis skulle avlidit utan bälte men som överlevt.
Har inte heller hittat några siffror på hur många olyckor som gått bra trots att de inte hade bälte på sig,men detta kanske är siffror som förstör bältestvångslagen.
Utöver detta så kan man även fundera på hur många som avlider tack vare felpåsatt bälte och fel sittställning när det finns kudde i bilen,har talat med en som blev påkörd av en tjej med tjock täckjacka mellan bältet och kroppen,hon gled under bältet och bröt nacken tack vare bältet trots att det gick ca:40km/h.
Utan bälte hade hon med stor sannolikhet överlevt med ev. ansiktsskador mot ratten,rätt bältad så hade antagligen hon klarat sig helt,så att bara säga på med bältet så går det bättre är en ren lögn.
Finns även exempel på folk som tack vare att de inte var bältade slungats ur bilen i början av olycksförloppet och klarat sig pga. det.

Själv så kör jag bältad men låter alla andra avgöra själva huruvida dom vill sitta bältade eller inte.
Och att undanhålla sanningar för att,som du skriver,"Folk som inte vet bättre kan tro att det är sant"när det är sant är något som myndigheterna kan hålla på med,inte jag.
Jag VET att bältet räddar många liv men det jag skriver blir ju inte mindre sant för det och är därför,enligt mig,värt att förklaras.

Kan kanske till och med hjälpa till att minska dödsfallen i trafiken om folk känner till hur mycket bälte och kudde hjälper vid en smäll mot ex. ett träd i hundra och tack vare den kunskapen tar det lite lugnare i trafiken.

Henrik

Du har redan startat en längre debatt och tydligt visat din ståndpunkt. Jag har inget mer att tillägga till det jag redan har skrivit så jag avslutar debatten. Jag hoppas bara att ingen får för sig något dumt efter att ha läst dina märkliga argument.
Jag visar min ståndpunkt ganska tydligt genom att använda bälte,anser jag.
Men att skiten är nästan verkningslös i dom hastigheter som grundinlägget handlade om är inga märkliga argument,det är ren sanning.
Jag kan ju inte hjälpa att bilar inte är byggda för att smälla i 100+ och att ett säkerhetsbälte inte hjälper mot ett motorrum i knät,där får du skylla på biltillverkarnas märkliga inställning att bygga bilar som dom gör.
Det som folk kan få för sig är att bältet hjälper om dom kör bortåt 200km/h och lyckas bromsa ner till 100 innan det smäller,det är riktigt dumt då det inte är sant,där är det omständigheterna som avgör.
Är du så rädd för att andra ska göra dumma saker så borde du istället propagera för lägre hastigheter då det är något,som mer än bältet,räddar liv.

Det är ju som bekant inte farten som dödar utan det hastiga stoppet,och ett hastigt stopp i 70+ har du väldigt liten chans att överleva bältad eller ej,detta ÄR sant och inget märkligt argument.

Det finns ett krocktest på en E39,som anses vara en riktigt säker bil, i 50-70-90 mot vad som skall symbolisera ett träd eller bropelare eller liknande och i 70 så är chansen att överleva försvinnande små,i 90 obefintliga.

Nu kan jag ju trösta alla som blev rädda av dessa fakta med att i de flesta fall så är hastigheten,tack vare bromsar,vägslänter,avstånd till fasta föremål vid vägen,räcken och barriärer betydligt lägre än 70 när det verkligen smäller och då är bältet och kudden riktigt bra uppfinningar.

Jag ber om ursäkt för dessa OT inlägg,men har svårt att hålla tyst när jag ser och hör sådant som inte stämmer.

Henrik
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
he rik,

Kan du upplysa oss om var den informationen kring krocktest med E39 finns eller iaf var den kommer ifrån?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.