AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
946

bränsle turbo K-jet

To
230
Topchop
00
02
E3 2500
E3 3.0
E39 540/6 Touring
E61 530 ix

mm turbo på en del...
Om man monterar turbo på en bil med "ganska" original K-jetronik men har lite problem med spikningar vid tryck, är det då störst sannolikhet att bränsle tryck eller flöde är för dåligt? Använder både en, två och tre tillskotts spridare men samma problem ändå.

MVH Topchop
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hej............

Om du har ett för dåligt bränslesystem så räcker troligen inte kapaciteten till... Sjunker trycket så sjunker även flödet. Du kan knappast bibehålla allt som det är idag med samma tryck och ökat flödet...

Troligen så har du för dålig kapacitet........ Har du monterat din manometer i vindrutan så att ni kan hålla koll på den när du är ute och spjällar??

Är det för dåligt eller sjunker mot maxbelastning, så måste du öka kapaciteten. Kanske byta pump, montera en till, grövre ledningar eller annat... Men ligger du under typ 450hk så tror jag inte att originalledningarna är någon större begränsning så länge du har har bra pumpkapacitet.

Ehh, jag utgår från att du har ett lmbda instrument.... Om inte annat så skaffa dig ett.. Annars vet du ju inte riktigt vad du håller på med.. Det är billigt jämfört med en rsad maskin.

//Jesper
To
230
Topchop
00
02
E3 2500
E3 3.0
E39 540/6 Touring
E61 530 ix

mm turbo på en del...
Nja, "det ska vara billigt" heter en liten historia om bilen i nästa "02-bladet" och det utesluter tyvärr lamda mm. Sitter på jobbet nu och hinner inte utveckla problemet men några 450 hk finns inte, dock ca 200 som räckt till 0-100 på ca6,5 och 0-400 på 13,5-14 återkommer om ett litet tag med exaktare uppgifter.

MVH Topchop
För länge sedan fanns en turbosats till 320 (E21)
med 2 st Dellorto 40 från Lotus Espirit eller Alfa
GTV Turbo. Det fungerade bra på den tiden men
det är inte billigt med förgasare heller. Bilen var
ibland svårstartad när motorn var varm. K-jetronic
standard är knappast lämpligt för turbo men det går
att ta en större modell från någon 6-cylindrig bil
och plugga 2 av spridaruttagen. Så gjorde Volvo
och Saab. Det räckte till ca 180 hkr.
To
230
Topchop
00
02
E3 2500
E3 3.0
E39 540/6 Touring
E61 530 ix

mm turbo på en del...
Det är så jag har gjort. Har inga drömmar om jätteeffekt i denna motor bara få bort spikningar med mina 200 hk kvar eller lite mer kanske. Som du säger räcker k-jet till ca 180 hk men jag använder tillskott, vet bara inte riktigt hur de ska matas då det inte funkar så bra att bara skarva på, på kallstartledninen.

MVH Topchop
zi
230
zigge
740iA -96
kanske en dum fråga, men har du provat att sänka tändningen? Vid överladdning är viss sänkning nödvändig, men jag misstänker att du har provat. Vad det gäller K-Jetronic och bränslemängd så jobbar detta insprut helt annorlunda än de elektroniska. Spridare och bränslerotorn är konstruerade så att ett LÄGRE bränsletryck ger MER bränsle. Om du är ute efter att få in mer bränse, byt spridare, mer luft, så byter du bälghus till en större från exempelvis Audi eller Porsche. Audin's kräver modifiering, då den är "upochnervänd"
Koppla på ev. extra insprutare före K-jet. huset. Styr tillskott med trycksensor.
Med L-jetronic hade vissa en funktion så kallstartinsprutaren startade vid
0,2 bar men det räckte bara till ca 0,4 bar och sen var det bara att montera
fler före spjällhuset som startade vid högre tryck. Dessa är billigast från
någon gammal Opel. Sitter bak på insuget på Rekord, Omega och Manta
med gamla CIH motorn.
Je
722
Jesper_w
Hej.....................

Jag laddade 0,9 bar på min 323:a med ett helt STD K-jet......................... 143HK original........... Och med 8,7:1 i komp och 0,9 i tryck så borde det varit en bra bit över 200hk... Körde 13,4 på 402m....... Med HALA däck......................... Alltså borde det ju inte vara så att kapaciteten på det sprutet var såååå begränsat........

Hur som helst så är det där med att mindre tryck ger mer bränsle en sanning med modifikation.........

Det finns två tryck i sprutet........ Systemtryck och styrtryck............ Ett högre systemtryck ger alltid mer bränsle.... Ett högre styrtryck kan ge mindre bränsle under en viss period, bilen blir seg osv, man måste först justera in sitt max systemtryck. Köra motorn varm och därifrån bestämma sig för styrtrycket.

Systemtryck vid stort kapacitetsuttag borde man lägga kring 6-7,5 bar.....

Styrtryck ska väl ligga kring 3bar vid varm motor, sedan finns det knep för att förbättra respons osv. Det vill säga att man momentant sänker styrtrycket under motorns accelarationsfas.

Hmm, det är lite att lura på........... Fast framförallt så köp ett lambdainstrument.. Det finns ju faktiskt folk som bygger sådana för ganska små pengar.

//Jesper
To
230
Topchop
00
02
E3 2500
E3 3.0
E39 540/6 Touring
E61 530 ix

mm turbo på en del...
Tackar så mycket för diverse svar. Jo, jag har sänkt tändningen men endast under laddtryck med svart låda.
Jag styr tillskottet med trycksensor men har kopplat på efter K-jet huset, på kallstarten!!??
Ja jag får väl köpa mej en lamda då. Tips om någon som säljer bra/billig tack!
Förövrigt så montersdes de här delarna på hustruns 02a för att ha något kul på Knutstorpsträffen i höstas då den ordinarie banbilen var lite trött. Ganska många delar ska flyttas över till den trötte bilen så den piggnar till och då ska det nog bli lite bättre ordning och reda...Fortfarande lever jag dock efter devisen "det ska vara billigt" Men tills dess skulle jag vilja få lite bättre fart i tantens vagn och utan spikningar.

MVH Topchop
Je
722
Jesper_w
Hej

jag förstår att det i många fall är ekonomin som styr det man bygger......... Men man kan ju se saker från flera synvinklar....

Tex ett lambdainstrument som du brukar på rätt sätt den kan du använda under flera års tid på flera byggen och andras byggen osv.

Säg att du köper ett instrument för 2500:- och har glädje av det under femton års tid så är ju inte årskostnaden så hög, samt att det finns ju en viss glädje i att bara äga en. Hittar du ett för 1000:- så är det ju ännu bättre..

Att dessutom på ett enkelt sätt kunna leta fel i bränslekurvan till bilen är väl värt en del.

Jag vet att Viby racing säljer bra instrument.. 016-91137 Eskilstuna.......

//Jesper
//
129
//M
BMW 323iM TIC
Hur sänker man tändningen på en 323??
Je
722
Jesper_w
Jag vred fördelaren till ett lägre grundvärde typ 17-18* istället för 22* vid original inställnings procedur.

Sedan så drog jag slang bara till den ena sidan på tryckdosan som sitter på fördelaren. Problemet är att om man inte begränsar slaget så kommer tändningen att sänkas hur mycket som helst.

Så jag monterade isär dosan, skruvade dit en stop på plattan i fördelaren samt gängade i en skruv i fördelarhuset som stoppet gick emot.

Sedan hade jag motorn igång och hade gjort iordning en tryckregulator från min tryckluft. Hade bilen på tomgång, satte ett T kors efter regulatorn varav den ena slangen gick till fördelaren och den andra till min laddtrycksmätare.

När man sedan vred på tryck efter regulatorn så kunde jag läsa av trycket på laddtrycksmätaren och samtidigt kolla tändningen med strobolampan.

Vill minnas att tryckdosan började sänka först vid 0,5-0,7 bar och då kom allt på en gång. Mycket bra tyckte jag att det dröjde lite innan den började sänka. Sedan så kunde jag ju skruva på min skruv och flytta läget på max utslag på plattan. Har för mig att jag körde med en sänkning på ca 4-5* till.

Hur som helst så fick jag det att fungera bra.

Att använda sig av kompressorn i garaget en tryckregulator samt tryckmätaren i bilen är ett mycket användbart knep. Då kan man ha järnpejl på vad man gör. Lämpligt att ställa in pressostare med också. (tryckvakter)

//Jesper
Jo
744
Jonhny
745 -85
Köp en lambdasond billigt och köp en "hemmagjord" mätare till sonden. Det är ju trots allt bara en spänningsmätare till en vanlig sond.
snd 400 utan förvärmning och kanske 2-300 för en mätare till den. Det räcker för att se om bilen går fett, magert eller på lambda 1.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.