AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.670

Alpina B10 3.5 vs. 535i e34

Äger båda bilarna, men tycker inte att skillnaden är så där markant som man skulle kunna tro... Finns det någon här som har kunskaper i dessa båda bilar?

You get.. what you ask for.
Visa användare
236
m5 micke
m5 -93
320 touring-89
VA? e alpinan slut eller en 535i e ju slö en b10 ska utan problem rasta en 535 kolla upp de eller skrota alpinan för de e ju pinsamt
Min 535:a är då långt ifrån slö. Visst är det skillnad, men som jag skrev tidigare, så tycker jag inte att skilnaden är så M A R K A N T som man skulle kunna tro.
Finns det någon som har erfarenheter av dessa BÅDA bilarna?
..tacksam för svar och nya kunskaper.

Någon som vet vad är det för tekniska skillnader i motor utförandet..?

fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
jag kan tyvärr inte ge svar till dina frågor, men tycker frågeställningen är intressant..äger nu en 535:a som jag är mycket nöjd med, har dock börjat snegla åt en "vanlig" B10 3.5..skillnaden på pappret är väl 254 - 211 = 43 hk, så nog tycker man det borde märkas en del. Vad alpina gjort för att lura fram dom extrahästarna vet jag dock inte..
Har info till dig Rauta_man..
På vanliga B-10 an så skiljer det inte mycket i accelerationen 0-100 , däremot så har alpinan högre toppfart....

Dvs egentligen en bil som är gjord för Autobahn...

Kolla denna grymma länk.....

Länk

Billy B-10
B10Alpina: Köpte Alpinan från skroten....;) ..ska flytta över motor, hjulupphängning mm. mm. till en 535i e34.

En ursäkt till alla här på denna tråd:

-Var iväg och provkörde 535:an mot Alpinan idag...skillnaden var större än vad jag tidigare beskrev. Anledningen till detta var att jag inte kört alpinan sen köpet (för ca. 2veckor sedan). Och så åkte jag brorsans 520ia e28 (grymt slö bil) ner till Göteborg nu i söndags för att inhandla 535i :an. Satte mig tillrätta bakom ratten till detta "fartvidunder"(som jag tyckte då, men inte nu längre) och körde den hem till masriket igen.

B10Alpina:..nu trilla poletten ner...;)

(bättre sent än ännu senare...)
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Visst är det skillnad, men det är ju "bara" 43 hk och inte så mycket mer vrid, så, det är ju inte natt och dag direkt.

Jag tycker att den stora grejjen med B10:an är att den har precis det där lilla extra som man skulle vilja att 535:an hade. Lite bättre bätt, lite styvare fjädring... eller som en kompis med 535:a sa "det är såhär BMW skulle ha gjort från början".

535:an har gått från att vara en ganska standard familjesedan, till att bli en riktigt rolig... familjesedan.

Så ser jag på saken i alla fall, och är grymt nöjd med min bil! :)
Visa användare
236
m5 micke
m5 -93
320 touring-89
kag har en vän som har en alpina b10 me 550 hk o 700 nm jag kan säga de går som f.. o de lätt att trimma de också
mvh m5 micke

m5
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Men det lär väl vara en BiTurbo det? Ingen vanlig B10'a utan turbo?
Visa användare
236
m5 micke
m5 -93
320 touring-89
ja de e en bi turbo

m5
Glöm inte att det är skillnad i utväxling också. Alpina har gjort ganska mycket och alla dessa förändringar sammantaget...

Jag har erfarenhet av båda bilarna och kan utan tvekan påstå att det ÄR en ganska markant skillnad. Både i grunddrag, acc och allmänt uppförande. Standard 535 känns ganska slö faktiskt efter att man har vant sig vid B10 (vanliga).
Polaren har en B10 maskin i sin 535:a, och skillnaden mot min bil i ren prestanda skiljer väl inte så mycket kanske. Det trevliga med B10 maskinen ligger ju i karaktären, en vanlig 535:a blir ju lite halvdöd över 5000 rpm till skillnad från B10:an som vaknar till ännu mer. Jag kan tänka mig att det märks ännu mer med en äkta B10 med annan utväxling...

____
Reach the door with a breath and a scream.
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Som jag minns det så är skillnaden på motorerna i dessa bilar, avgassgrenröret, insuget och motorstyrningen samt kamaxeln. Men jag ska inte säga helt säkert. Men jag har för mig det.

MVH Morgan.
Nix, dessutom är HELA toppen ombyggd, smidda och oljekylda mahlekolvar, högre komp, omslipad och ombalanserad vevaxel mm. Dessutom annan utväxling (bakaxelklumpen).

Detta har jag inte för mig, utan detta är fakta. Eftersom jag äger en och dessutom kan läsa manualen så borde jag ju veta... =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.