AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.897

"hoppande" bakvagn

Har ett konstigt problem. Har inte märke det förut men man märker det bra nu då det är halt. Bakvagnen hoppar och för lite liv då man far iväg då det är halt. Alltså då däckena spinner. Kan det vara någon busning eller liknande? Det är samma sak både då man bakar och kör framåt. Spinner hjulena snabbt så försvinner det. Nån som har en aning? Bilen är en M5:a från 1991.
För lite gas, alla M5'or och de flesta bilar har samma fel.
Hissa upp bilen och känn så att inte hjullagret är slut och glappar.
Hade samma problem med min M535:a.
Håller tummarna för att det inte är det som är felet. (inte sådär jätte lätt att byta själv)

You get.. what you ask for.
Visa användare
236
m5 micke
m5 -93
320 touring-89
de e bak vagns bussningarna som börjar att bli dåliga för de du får kallas för wheel hopp de e bak vagnen som rör saj men byt dem för de e de som e felet
mvh m5 micke
På min gamla bytte jag alla slitdelar i bakvagnen, men felet var fortfarande där om man gav för lite gas...
Ahaa...låter som man helt enkelt får leva med det då. Ingenting som direkt stör mig utan lite vad man skall säga ifall man får en spekulant på bilen.
Det verkar vara en sjuka på alla bmw..=( har hört att om man byter till hårdare bussningar så kan problemet försvinna!?

Mvh Jocke
www.frid.cc
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gissar på dåliga bussningar och/eller dåliga stötdämpare!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
mi
168
mikey
M5 E34 turbo 964whp
MB C180 -09 AMG-optik
Byt till hårdare bakvagnsbussningar(silentblock) så blir det bättre,original bussningarna e för mjuka.
Kan väl inte vara dåliga stötdämpare? Det märks väl om de är slut när de börjar läcka, speciellt på M5 3,8l eftersom den har EDC. Stötdämparna ska typ hålla bilen ut.

Mina 4 är snustorra på utsidan, och alla delar i bakvagnen är i mycket gott skick enligt besiktningsmannen, men ändå kan bakvagnen hoppa ibland, speciellt vid vått väglag och man får liksom oväntat hjulspinn.
Visa användare
236
m5 micke
m5 -93
320 touring-89
mm sätt anners dit power flex bussningar så försvinner de nog

m5
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En stötdämpare kan vara dålig utan att den läcker!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
mi
168
mikey
M5 E34 turbo 964whp
MB C180 -09 AMG-optik
m5 micke: tyvärr har powerflex inga bakvagnsbussningar till e34:an, så jag tänkte specialtillverka i teflon el. dylikt material!
Visa användare
236
m5 micke
m5 -93
320 touring-89
mikey///
om de blir bra så vill jag gärna veta de bättre bussningar e alltid bra jag bytte på min för 100 mil sen så de e fortfarande lungt men skulle gärna vilja ha hårdare

m5
Ok, nu lyfter jag tråden för jag var efter bilen från att ha varit på vinterförvaring i snart 5 månader. Måste först säga att det var ett stort leende på läpparna då man hoppade ur bilen efter att ha kört den dom 10 kilometern jag körde för att få hem den. Men nu har jag typ 2-4 veckor innan jag kommer att använda den på hel tid. Så jag undrar kan man byta bussningarna själv? Har ju förstås inte så stort garage och har inte så bra grejor att lyfta upp bilen med. Vad krävs om man skall byta dem själv? Måste man ta bort bakaxeln och liknande? Vill ju att pärlan skall vara i skick till sommaren. ;) Kan man byta dem genom att lyfta upp den på ena sidan först och sen andra sidan eller måste man lyfta upp hela baken på en gång, och i såfall hur högt?
Lär vara jobbigt att byta själv.
ma
118
mak
bmw 530ia
till att börja med, min hoppar också i bakvagn(har kollat allt bussningar dämpare mm) när jag bytte hardy skiva blev de lite lite bättre.
Att ge sig på bakvagns bussningar själv går om man kan de enligt mig.Att ta loss är inga problem men att pressa dit de utan riktiga verktyg blir värre.Att lämna in kostar inte så mycket har jag för mig.

mak
Hej!
Hade samma fel på min tidigare.
Bytte Hardyskivan och Stödlagret så blev det bra!

//Newton
Verkar bli en otroligt dyr sak eftersom det kan tydligen vara hundra olika saker. Finns det på något sätt man kan kolla upp några av dom här tusen grejorna utan att riva isär hela bilen?
Hade samma problem med mig....bytte hardyskivan,stödlagret,silenblocken .m.
Sen fixade jag nya stötdämparfästen bak...så den nya ägarna skulle byta dom...så jag vet inte om det blev bättre...

Ha de // Bengan

Hade samma problem med mig....bytte hardyskivan,stödlagret,silenblocken .m.
Sen fixade jag nya stötdämparfästen bak...så den nya ägarna skulle byta dom...så jag vet inte om det blev bättre...

Ha de // Bengan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.