AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.329

Har jag en highline?

Hej!
Jag har en BMW 750ial -90, som jag undrar om den är en "äkta" highline eller bara en highline utrustad 750ial?
Den har följande utrustning:
*Velourmattor
*Databord
*Separat klimatanläggning bak
*Kylfack
*Svankstöd för förare
*Minne på förarstolen
*Eluppvämada och eljusteradde stolar fram och bak
*Aut avbländbar innerbackspegel
*El-rollo
*Sidogardiner bak
*CD-fodral fram
*I mittarmstödet bak finns en knapp för elrollon och en för främrepassagerar sätet, men dock ingen radio (men det ser ut som att det går att ta bort en plastbit för att montera in en radio)
*Fotstöd bak
*Extra generator och batteri i skuffen
*Inställbara stötdäpare med olika lägen

Det som ej finns enligt nedanstående beskrivning för 1993:årsmodell som jag har hitta här på forumet är:

*Fjärrstyrning för CD, Radio, Kasett
*EDC3 (Vet ej, vad är detta?) (Kanske finns)
*PDC
*AUC (Vet ej, vad är detta?) (Kanske finns)
*BMW Bavaria C Proffesional RDS med CD-växlare för 6 skivor. (Dock finns ett slutsteg i skuffen som inte är inkopplat)
*Hifi högtalarsystem. (I bilen finns 4högtalare på vardera sida 1 i panelen, 2 i dörren och 1 bak på hatthyllan kan detta vara detta högtalarsystem).
*Helläderinredning Buffel Anthrazit. (Vet inte vad mitt läder är av för sått förra ägaren påstod att det var nappa men han ha haft fel, Hur ser man skyllnad)

Detta hittade jag här på forumet angående en 1993års highline:
-Mittkonsol bak klädd i buffelläder med individuellt inställbar klima och kylbox mellan sätena.
-Utfällbart mittarmstöd bak med ädelträ på insidan av "locket". I mittarmstödet finns även fjärrstyrning för Radio/CD/Kassett, manövreringskontroller för passagerarstolen fram och knapp för elgardinen.
-"Serveringsbord" på baksidan av framstolarna i ädelträ, belysta.
-Fotstöd bak.
-Kraftigare generator och batteri.
-EDC3
-Solskyddsgardiner även för bakdörrarna.
-Velourmattor.
-Automatiskt avbländbar innerbackspegel.
-Elinställbart svankstöd för förarstolen.
-Stolsvärme för förare och passagerare.
-Stolsvärme bak.
-PDC
-AUC
-BMW Bavaria C Proffesional RDS med CD-växlare för 6 skivor.
-Hifi högtalarsystem.
-Kassetthållare.
-Helläderinredning Buffel Anthrazit.

Då är min fråga kan min bil vara en av de 800st "äkta" highline som är tillverkade, ifall att utrustningen i dessa kan ha vardierat från år till år? Eller är det en rikligt utrustad 750ial med highline utrustning "bara"?
Finns det något annat sätt att se om det är en highline?
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Det låter som du har en "äkta" Highline, stämmer i alla fall ihop med en bekant till mig som har en.

//Schnitzer
Tack för svaret, men arför har den inte all utrustning i sånna fall?
Är det årsmodellen det beror på?
Kan någon hjälpa mig att reda ut vad alla orden som jag inte vet vad de betyder ovan egentligen betyder?
En till liten fråga.
Hur var det, fanns det ett paket som hette highline till E32 och higline utrustning som kunde beställas till vilken 750ial som helst eller fanns det bara ett komplett highline paket?
Eller kan vissa bilar bara ha en del av denna utrustning?
Finns det några fler kunnande perssoner som kan ta sig en titt här ovanför och besvara alla mina små frågor och huvud frågan? Hoppas!! :-)
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Det finns som du nämner vissa E32 som man kan hitta delar av Highline paketet i. Mao. E32 iAL med kyl mellan baksätena samt egen klima kontroll betyder inte att det är en sk. Highline utan kan vara en ovanligt påkostad "Individual" dito. På klimans recirkulationsknapp hittar man ett stort A om man har AUC=Automatische Umluft Controlle. DVs. en sensor på kylarens sarg känner av inkommande luftkvalitet och om det blir för mycket "smutsluft" så slår den automatiskt på återcirkulation tills luftkvalitén blir bättre. Läge två är konstant återcirkulation av luften.

Mvh. Patric

Min E32/38:a
Länk
BMWCS #4598
Bilen är dock inte utrustad med AUS, men kom inte på i mitten på 1990 någon gång?, denna bil är kanske en tidigare 1990.
Betyder detta att det inte är en highline?
Finns det något register som man kan se om det är en highline i?
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Har du testat att plocka ut en "utrustningslista" från BMW ?
Kostar ca 200:-

Mvh. Patric

Min E32/38:a
Länk
BMWCS #4598
Nej, hur gör man det?
Åk till en BMW-verkstad så kan de med hjälp av registreringsnummret ta fram en lista på utrustning som ingick vid leveransen. Åt mig skrev man ut listan gratis.

Udo Dirkelsniff
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Har också fått det gjort gratis...ringde min handlare och fick listan på mail medans vi fortfarande snackade. Mycket smidigt!

Nu har jag ordnat koderna och de är följande:
(Jag skriver svenska namnet under)
223 ELECTRONIC DAMPER CONTROL (EDC)
Elektronisk stötdämparkontroll (EDC-3)
240 LEATHER STEERING WHEEL
Läderklädd ratt med airbag
302 ALARM SYSTEM
Larmsystem med fjärrkontroll
320 MODEL DESIGNATION, DELETION
Modellbeteckning utgår
365 HECKSCHEIBE, VERBUNDGLAS
Laminerad bakruta
401 SLIDING/VENT ROOF, ELECTRONIC
El. taklucka
416 SUNBLINDS
Elektrisk solskyddsgardin för bakrutan,manuella gardiner för bakdörrutorna
423 FLOOR MATS, VELOUR
Mattor i velour
430 INT/EXT RR VW MIRROR WAUT ANTIDAZZLE
Innerbackspegel och ytterbackspegel aut avbländbar
446 High-Line Fondausstattung
Komfortpaket för baksäte
488 LUMBAR SUPPORT DRIVER/FRONT PASSENGER
Svankstöd förare/passagerar säte
494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER
Värmestolar
496 SEAT HEATING FOR REAR SEATS
Elvärme i baksäte
673 BECKER MEXIKO ELEKTRO.CD M.FREQ

691 CD HOLDER
CD-hållare
827 SCANDINAVIA VERSION

850 ADD FUEL TANK FILLING FOR EXPORT

860 LTRL TURN SIGNAL LIGHT FRT

899 EXPORT-FAHRZEUG

Detta var koderna som BMW fick fram, dock hittade jag inte all i Autopowers lexikon för dessa koder.
Det stod i koderna att det skulle vara automatiskt avbländbara ytter och innerbackspeglar, med et är endast inner backspegeln som är det, det fanns väl bara inne i E32. Även stod det att det skulle vara svankstöd i koderna både på höer och vänster sida men bilen är endast utrustad med det på vänster sida. SÅ nu ställer jag åter igen frågan är detta en bil av de 800 tilverkade highline'erna???
li
1.959
liste
535i -89
Har du de speciella trälisterna med en ljus rand på övre halvan? Baserat på din lista så - nej. Däremot har du ju hursomhelst Highline-paketet, vilket inte är fy skam det heller. :)
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Att bero på trälisterna med den sk. "ljusa randen" infällt i den övre halvan. Så är de vad jag kan se vanligt förekommande from. 92-4 och frammåt (jag har ivf. sett flera E32 med den typen av trälist) när den nya typen av askkopp kom på E32.
Jag hade själv sådana lister på min fd. 740 E32. Länk

Mvh. Patric

Min(fd.E32)/38:a
Länk
BMWCS #4598
Hej
Bilen är ju som tidigare nämnt av årsmodell 1990, men några ljusaränder hittade jag inte. Den har dock dengamla askkoppen, så att då betyder det att det inte är en highline? Fanns ränderna innan 1992 på highline?
pa
42
parf
Honda Civic
Ljusa ränderna, d v s intarsia kom först 1992 då E32-modellerna uppgraderades.

Benämnes: 438 "Edelholzausführung in Nußbaumwurzel, hochglänzend mit Intarsien, mit Holzschaltknopf bzw. Wählhebelgriff in Nußbaumwurzelholz." D v s högglänsande valnötsträ med intarsia.

Parf
Hur vet jag då om det är en highline om ränderna kom först 1992?
pa
42
parf
Honda Civic
Enligt en prislista från maj 1993 som jag hittat på nätet så har Highline-paketet nr 448 "Highline-Innenausstattung" och den är specificerad så här på tyska: (där ser du t ex hur andra nr bygger upp paketet)
---
Große Tunnel-/Fondkonsole mit Naturleder Buffalo bezogen. Individuelles Fond-Klima-System und Kühlbox zwischen den Hintersitzkissen (dadurch Begrenzung auf zwei Sitzplätze im Fond). Aufklappbare Mittelarmlehne hinten mit Edelholzverblendung am Deckel innen, integrierter Radio-/CD-/Kassetten-Fernbedienung, Bedienteil für elektrische Beifahrersitzverstellung und Bedienschalter für elektrisches Heckscheibenrollo. Schmale Ablagetische an Fahrer- und Beifahrerlehnenrückseite, indirekt beleuchtet, mit Edelholzverblendung Nußbaumwurzel hochglänzend, sowie Lehnentaschen. Fußstützen im Fond, abklappbar. Ohne Mittelarmlehne vorn (räumliche Überschneidung mit Fondkonsole); 2ter Generator 32A, 2te Batterie 25 Ah im Kofferraum.
Enthaltene Sonderausstattungen: Elektronische Dämpfer Controll III (EDC III) (Schl.-Nr. 223), Sonnenschutzrollo für Heckscheibe mit elektrischer Betätigung sowie für beide hinteren Seitenscheiben mechanisch (Schl.-Nr. 416), Velours-Fußmatten vorn und hinten (Schl.-Nr. 423), Innenspiegel automatisch abblendend (Schl.-Nr. 431), Lordosenstütze für Fahrer, elektrisch einstellbar (Schl.-Nr. 488), Sitzheizung für Fahrer und Beifahrer (Schl.-Nr. 494), Sitzheizung für Fondsitze (Schl.-Nr. 496), Park Distance Control (PDC) (Schl.-Nr. 505), Automatische Umluft-Control (AUC) (Schl.-Nr. 528), BMW Bavaria C Professional RDS (Schl.-Nr. 662), mit BMW Bavaria CD 6 Selektion (Schl.-Nr. 672), Hifi-Lautsprechersystem (Schl.-Nr. 676), Kassettenhalterung (Schl.-Nr. 690), Vollederausstattung in Naturleder Buffalo in anthrazit.
Nicht in Verbindung mit Skisack (Schl.-Nr. 464) und BMW Sportsitz für Fahrer und Beifahrer (Schl.-Nr. 481)
---

Texten kan översättas till engelska på t ex:
Länk
... så att den blir begriplig.

Parf
pa
42
parf
Honda Civic
Det vill säga - det är inte de ljusa ränderna (intarsia) det beror på när det gäller highline.

Parf
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Står det i modellbeteckningen i serviceboken om det är en highline eller måste man kolla med chassinummer? Det står bara 750ial i min serv. bok men av utrustning att dömma så blir jag tveksam?

Det finns:

picknick bord i trä med belysning
fotstöd bak
endast 2 sittplatser bak men det finns ingen sådan stor mittkonsoll med kylskåd och liknande man har sett, men det är nog inte meningen man skall sitta där, finns inget bälte.

Bmw org. c-netz telefon i mittarmstödet bak
separat radiodel att styra stereon Bmw Bavaria proffensional C med.
knappar för eljust. för höger framstol
knapp för elrollo
dörrsidan hö-sida bak specialbyggd för dokument portföljer och liknade.
panikknapp i mitt konsollen fram för låsning av dörrar vid nödsituation
elvärme i baksäten.

I övrigt finns massor av annan utrustning tex.
xenon
edc
sportratt med airbag
aut. avbländad innerspegel
stora datorn med eberspächer
stora ljudpaket med slutsteg cd-växlare
mm. mm.

det är nog den e32a jag har sett med mest utrustning i över huvudtaget.

förmodligen är det någon "baksätesdirektör" som har haft den ny i tyskland, förarstolen samt höger baksäte ser mest använd ut, höger framstol nästen helt osutten!

Vad tror ni är detta en äkta highline jag har kommit över?

BMW CS #5139
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.