|
|
|
|---|---|
|
Prövade idag att slänga på brorsans fälgar från E30 till hans nya Cooper S. Tänkte det kunde vara schyst att ha kvar 16" alufälgar och lägga vintersulor på dem nu. Fälgarna från E30 har ET 30 och Cooper-fälgarna har ET 48. Kommer detta vålla problem vad det gäller körning och säkerhet? De gick fint att montera och det ska väl gå fritt överallt. Har inte provkört än, testade bara med ett hjul än så länge. Visst, det hamnar ju rätt långt ut, tom utanför skärmkant men frågan är hur det kommer påverka bilen och körningen av den. | |
|
en et diff på 18 borde väl inte göra någon stor skillnad på väghållningen eftersom däcken är förflyttade utåt? Rätta mig om jag har fel, jag har inte testat själv, bara varit med om annat folk som gjort detta... Det som däremot påverkas i ditt fall är ju lagligheten, med tanke på att de går utanför skärmkanterna... mvh Sahlin |
|
|
beroende på hur stor fjädringsvägen är så kommer ju skärmarna förr eller senare skära sönder däcken, plus att hjullagrena påfrestas mera (kanske lite långsökt, men defenitivt inte felaktigt) // Erik ---- Hellre 4wd än Fwd! :-) |
|
|
Fälgen kan gå utenfor, men inte dekket. Robert: Hva mener du? Å flytte felgene 18 mm ut er mye! Man endrer sporvidden betraktelig. Jeg tror han kommer til å merke skillnad på hele bilen. Ave: Nå, har du prøvd bilen? |
|
|
Tack för reflektionerna, har fått höra från annat bilmekarhåll precis det Erik säger. Utan att veta tror jag inte det skulle vara något problem i just detta fallet. Av en helt annan anledning kommer vi inte byta till dessa E30-hjul idag för att testa som planerat. Återkommer med resultat ifall det bli aktuellt igen att göra ett sådant test. Jag har sett "Mini"-fälgar med ET 38 så en viss variation finns ju men till ET 30 är steget som sagt stort. |
|
| ave: "Prövade idag att slänga på brorsans fälgar från E30 till hans nya Cooper S." Så du har inte prøvd den altså? | |
|
Saxat från mitt första inlägg: Har inte provkört än, testade bara med ett hjul än så länge. Lite flummigt skrivet kanske men NEJ, jag har inte kört utan bara testat med ett hjul för att se att monteringen gick bra och att det inte tog i nånstans. Detta för att det var vad vi hade tid med för ögonblicket. Då bestämde vi att vi skulle byta alla hjulen på torsdagen den 30/10 men som jag skrev i går så blev det inte så. Ev. kommer han att få bättre lämpade fälgar och däck så det blir kanske inte aktuellt att testa med E30-fälgarna. Förstår ju honom också om han inte vill "äventyra" sin nya bil! Eftersom man får olika råd från "experter" så vet man ju varken ut eller in ... Se tråden som avslutad! Kanske att jag väcker den till liv igen :) |
|
|
en kompis satte på 15"bbs från en e30 på sin mcs, det funkade så däg utan centrerings ringar men man kunde i alla fall köra enda problemet var att däcken stack ut 2 cm från skärmen och tog i skärmarna i lite fart. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.