AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.104

Vilken bensin bäst till 323i -85?

Visa användare
8
nonnsk
540 iA -98
Som sagt, Vilken bensin passar bäst att använda till 323i?
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Bruk den bensintypen som er anbefalt til din bil. Liten vits å fylle på med bettre bensin, da styreenheten inte utnytter bensinens potensiale - om det kan sies på den måten. Hvis det var dette du tenkte på?

Min bil skal ha blyfri 95, men jeg fyller i blant en tank med 98.. Skader jo inte heller. Noen hevder at det gir litt mer smøring til motoren, men det vet jeg inte.
95 oktan!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
98 oktan ska det vara till de flesta 80-tals-BMW, inklusive din 323i.

Erik

___
Trender är bara för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
8
nonnsk
540 iA -98
Med eller utan bly??
Jag hade en 320i -85 för några år sedan, körde på bensin utan bly men rätt vad det var så brändes ventilerna, vet inte om det kan ha haft med det att göra, vid tillfället körde jag mycket lugnt med bilen. Efter det vart det alltid blyersättning i trots att jag har för mej att BMW sa att det bara behövdes tom årsmodell -84 ?
Men bilen kunde ju varit tillverkad på hösten 84 och då blivit en -85? Kommer ihåg att jag hittade märkningar på en del delar där det stod 1984........
Det finns väl ingen bensin med bly i,blev den inte förbjuden för en 4-5år sedan.kör med 98-oktan

(Fråga först och du får många svar.)
_______
Länk
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Alla BMW tom 1984 ska ha blyersättning (enl bla Statoil). Så en tidig 85a - ja varför inte vara på säkra sidan. Och blyersättning köper man i en liten flaska på macken och häller i en rätt uppmätt mängd i tanken.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
bayern münchen: Själva blyet (Pb) i bensinen försvann väl för en 15 år sedan? Men sedan dess har dom ju haft blyersättningsmedel i bensinen. Dvs röd bensin. Men nu har ju även den försvunnit.
svintoleffe
du ska ha blyresättnings medel till och med till 87 då ska du inte ha det om det är kat.
Kör du annat då knakar du sönder ventilsäterna, och kan även få brända ventiler som tack för hjälpen.

MVH Leffe
Dr
175
Drewl
520i - 91
Själv upplever jag att min bil går bättre på vanlig 98 oktan än 95. Kan det stämma eller är det bara en vidskepelse?
Stavros:
Har tiden runnit i väg så fort,jag var ju nyss 20år.sen är det många som tror att blyersättningsmedel på flaska innehåller bly men det är väl bara en massa kemikalier för kylningens/smörjningens skull.

_______
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dagens blyersättning består främst av kalium och natriumsalter.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8
nonnsk
540 iA -98
Tack allihopa!
Nu kör ja med blyad 98..
Ja tror snubben innan kört mé vanlig 95 å det tickar faktiskt från ventilerna. Så det blir faan blyersättning som gäller hädanefter! Men Jet har faktiskt kvar soppa med Blyersättning i.
Ad
230
AddeK
320d -99
325TT -86
Hm har du kollade de där angående JET? Tror att båda dom och Qstar tagit bort det?
AddeK: Jag tror att det finns röda slangar kvar på Jet. Jag tankar alltid röd 98 där.

Mvh
David
DET FINNS INGEN BLYAD BENSIN PÅ DEN SVENSKA MARKNADEN.

_______
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Nej, men blyersättningsbensin (96 + 98) finns fortfarande på JET t.ex.

nonnsk:

Tyvärr är det ganska vanligt med ljudliga motorer på BMW, byt gärna olja (API SJ) + filter vid 7-900 mil (beroende hur snabbt den blir svart) så minimerar du risken för kambyte!
Visa användare
8
nonnsk
540 iA -98
Ja det blir oljebyte på Måndag... Sen undrar jag om det är någon som vet varför min bil börjar tjuta vid 5000 rpm. Bara då jag kör alltså inte vid stillastående??? Låter som nåt resonans ljud!!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Nått lager i växellådan? Byt gärna oljan där också! Bakaxeloljan kan du ju också kolla upp om du ska burna mycket i vinter... 8D

Köp Agrol Spectra 5W-40 eller Biltemas helsyntetiska 5W-40 motorolja om du vill komma billigt undan!

MVH Robban
Visa användare
8
nonnsk
540 iA -98
Kan kanske vara nåt lager. För när jag står still med växeln i neutral läge och släpper upp kopplingen så hörs det som ett lätt skrapande ljud från lådan. Som om nåt låg på?!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.