|
|
|
|---|---|
|
Jag startar en egen tråd även fast jag skrev samma sak i en annan eftersom jag inte sett lösningen på forumet tidigare. Problemet hade funnits redan från att bilen var ny(en ägare före), om han körde en kort sträcka vägrade bilen starta. Det var inte något större problem för mig eftersom det blev max en gång i månaden. Fast för en månad sedan blev det allt oftare, till slut vägrade den att starta varje dag nästan. Jag kunden inte hitta någon gemensam nämnare när det gällde väder mm. Ringde två olika BMW verkstäder för att höra om det fanns något kännt fel. Detta eftersom jag hade hört (läst) att 328or från 96 har problem att starta ibland. Båda sa att det inte finns något kännt fel, varav den ena svor över att BMWPower finns så att BMWägare kan prata om sina problem. Blev lite sur eftersom han var så negativ över BMWPower, han menade att det skulle förbjudas... Så jag installerade TISen och fem minuter senare så läste jag att det är ett mjukvarufel på e36 tillverkade 1996 som gör att om man vrider om nyckeln för snabbt så går inte bränslepumpen igång och startspärren är fortfarande aktiverad. BMW vill ha 650kr för att rätta till sitt misstag, dåligt säger jag... En billigare lösning är att vrida om nyckeln lite långsammare, skulle man vrida om den för fort är det bara att dra ut nyckeln och vänta i 10 sekunder. | |
stefannorr |
Vad ja minns o läst är de väl 323 som haft de problemet. |
| Mycket möjligt men jag är säker på att 328an har det också :) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Gäller både E36/E38/E39 from 09/95-08/96 tror mig själv att jag råkat ut för detta vid tillfälle. Orsaken är att under starten ingriper batterispänningen i den ikuggade startmotorn så kraftigt att DME utlöser en reset. Inträffar en DME.reset innan den elektroniska körspärren EWS frikopplas, tex vid för snabb vridning av tändningslåset, ska man vänta en kort stund minst 10 sekunder så att EWS-DME överförningen hinner med, Ännu bättre är att ta ur nyckeln och börja om från början. Elektronikens under :)) inte speciellt förvånad alls. Finns 100 tals sådana här kufiska fenomen på BMW som ägaren kan ställa till med :)) ///MVH Hasso |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.