|
|
|
|---|---|
|
Mor och far äger en 99:as 523, svensksåld 12400 mil..denna bil köptes på en bilfirma i maj. Nu har denna bil krånglat till förb-nnelse..först lämnades den in och spjällmotor byttes (4500kr), felet försvann inte (antispinnlampan + EML lyser och bilen går knappt att köra) Ok, in med bilen på verkstan igen..datorn visar samma fel, men efter verkstan rådfrågat BMW-service kommer de fram till att man ska byta kabelhärva i bilen. Efter lång väntan; de har fått fel kabelhärva uppskickad, men nu är det helt plötsligt inte den som är felet! BMW säger nu att det är bara byta styrenhet i bilen! Mor och far har kört ca 450 mil med bilen sen de köpte den, mina funderingar är dessa: 1. Är det nån idé att kontakta bilhandlaren för ev ersättning (3 mån garanti har gått ut men att behöva repa bilen för 10 papp efter 450 mil känns ju inte rimligt...) 2. Hur f-n kan det först vara spjällmotor, sen kabelhärva, till sist stryrenhet? Alltså, felet kan avhjälpas genom att trycka på bromsen med bilen avstängd..efter att ha gjort detta går bilen hur bra som helst! Ett fel på styrenheten borde väl inte uppföra sig så här? 3. Borde de kontakta en konsumentvägledare (eller kanske tom BMW), kan de förvänta sig nåt gehör överhuvudtaget? 4. Är det bara bita i det sura och konstatera att de haft en j-vla otur och betala? Känns som om man är poppis just nu, det var liksom jag som fick in dom på BMW :-/ | |
stefannorr |
Hasso.......vore kul me synpunkter på detta,han dök aldrig upp o förklara om de fick nån lösning.. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Lita av detta syndrom var kollegan "Jake" ute för på hemväg från Hassoland sist. 523Im-00 ASC/ELM lampan, nödstyrning körning från Arboga till -08 Han fick diagnosen spjällmotor, byttes, samma fel, styrmodulen konstaterades det när det inte hjälpte. Jag misstänker att det det var styrmodulen från början, så spjällmotorn byttes i onödan, eller så slog spjällmotorn ut styrmodulen, tror jag mindre på. Jake fick sin spjällmotor med sig hem vet jag. Detta är vådan av att det är en dator som felsöker som inte har logiskt felsökningstänkande utan byt en sak i taget, tills det fungerar och låt kunden betala vad det kostar i tid och delar. Om man vänder på det och säger att datorn velat byta styrmodulen först och den byttes och gick sönder igen för att gasspjällsmotorn var defekt är också en syn på saken. Om man kunde lära sig att mäta och felsöka manuellt på komponeterna innan man tog förgivet att datorn alltid har rätt, skull nog kunna spara kunden en del slantar , men det finns så klart inget intresse av. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.