|
|
|
|---|---|
|
Kan detta stämma på en 520iA -93?? Fick dettta svar av lokal "Trimmare", dock nästan ett år gammalt! ;) "pris på en chippning inkl filter 4100kr man får ca 20hk 6% på vridmomentet bränsleförbrukningen brukar minska med 6-10% men vid en uppdatering ska man tanka 98okt" | |
|
Det tror jag på när han visar mig papper från dyno/bromsbänk. Tills dess hävdar jag att det är kvalificerat skitsnack. Mvh, Kalle _____ Länk |
|
| OK, var hamnar sanningen då??...inget att lägga pengar på alltså.... | |
| Sök på chip* så får du se. Jag säger som Kalle...kvalificerat BS. I bästa fall ger det troligtvis 5hk. Dessutom var det alldeles för dyrt. Jag tror Qvarnis tar 1500:- för sina chip och då är det Turbocenter som mappat. Dom vet vad dom gör. | |
|
Man kan i många fall varva lite extra med ett annat "optimerat" chip. Om det är värt något extra i din bil/motor låter jag vara osagt. /Anton |
|
Aldric |
Det är väl Kelleners tror jag som hävdar att dom plockar ut 15 hk ur en M42 med chip, och det har dom papper på. Inte lätt att veta vad man ska tro på egentligen .... :( |
|
OK...för söka o kolla lite. Är mest intresserad av lite mer vrid, är lite trött i botten tycker jag, men det är klart, 520iA Touring, blir aldrig någon racer!! ;) |
|
|
Bilsport mätte upp en 325 E36 en gång till 212 hk på bakhjulen med chip, sportfilter och sportsystem. Jag har själv en 325 Coupe utan Vanos med sportsystem och ett chip av märket Superchip. Bilen går väldigt lika med polarens 328 utom i höga hastigheter då han drar ifrån på axet. Från stillastående drar han iväg med en billängd nästan direkt. När jag får upp varvet på min drar jag om honom med en billängd innan jag måste växla igen. Så håller det på tills det börjar gå riktigt fort. Med 2 personer extra i varje bil drar han ifrån sakta men säkert från början och vidare. Jag har kört en original 325 och tycker att det är riktigt tråkigt jämfört med min egen. Jag säger inget om effektskillnaden för jag vet inte men vid 4500 varv vaknar min motor till ordentligt jämfört med original då den är, ursäkta uttrycket "död"... Jag kan gott rekommendera det chip jag har i min pga den underbara karaktären som motorn får. Dock har jag fått byta lambdasond och avgassystem en gång... Mvh. BBB |
|
|
OK, låter ju bra för dig, men inte riktigt som min bil, o vad jag söker!! ;) Varför fick du byta lamda o avgas?? |
|
|
Tänkte bara ge ett konkret exempel på en bil där det bevisligen givit resultat. Det är ju mycket snack om det där med chippning och det finns garanterat fall där folk blivit både nöjda och missnöjda. "Chipet" bidrar till en högre avgastemperatur som i sin tur leder till ökat slitage på just lambdan och avgassystemet. Bytte almbdan på min själv och köpte ett sportsystem som hållt i typ 4000 mil hittils iaf. |
|
|
"Bilsport mätte upp en 325 E36 en gång till 212 hk på bakhjulen med chip, sportfilter och sportsystem." Det borde ge ca. 240 hk i motorn? effekt höjning på nästan 50 hk? Det går inte att uppnå ens med turbobilar med liknande effekt och samma mods... Chip på en turbobil är lite mer påtagligt då man skruvar upp laddtrycket på turbon... Har sett en e36 328 som hade bromspapper på runt 240 hk, den hade bytt insug, trimkammar, extraktorrör, ersättningskat, sportsystem, K/n filter och chip. Mvh, /Wille |
|
|
BlueBeemerBoy. Den beskrivning av motorkaraktären du beskriver stämmer exakt med mina upplevelser av samma motor, men dock i en annan bil. Jag har också trimchip (samt sportfilter i originalbox) i min 525, och den klipper till ganska bra vid 4500 varv/min numera. Klart värt 1600kr. |
|
|
Håller med WilleW här..212 hk på bakhjulen med "de vanliga trimmet" på en 325:a..aldrig i helvete.. får nog vara glad om han får 212hk i motorn.. Om man chippar en 850T5R med 240hk så får den runt 290hk.. Alltså 50hk..med en turbo..och utan turbo..aldrig.. Visst, chip ger kanske några hk...men man blir lurad p.g.a. den ändrade motorkaraktären.. ///M3 |
|
|
Tja, 212hk på hjulen låter väldigt optimistiskt. Men om jag blivit lurad p.g.a. av en annan motorkaraktär vet jag inte... Karaktären är nämligen inte särskilt annorlunda jämfört med tidigare, bara lite "tydligare" på högre varv. Lite kul den här debatten kring chiptrimmandet av sugmotorers vara eller icke vara. Jag anser det vara vara värt pengarna med trimchip på en sugmotor av den anledningen att det är dyrt att trimma en sugmotor märkbart. Två trimkammar för 5000kr exlusive montering till min motor ger kanske 15-20hk? Då är det väl värt 1600kr för 10hk? |
|
hellonasty |
Skulle gärna testa chip, tyvärr programmeras visst min direkt i databoxen så har jag väl satt dit det får jag betala lika mkt för att få ut det... |
|
Allright, jag håller med 212 "på bakhjulen" är fel, måste varit 212 i motorn. Den som vill veta kan ju sätta sig med den gamla luntan av Bilsport o börja bläddra... Det viktiga här är informationen om en bil där chipet givit positivt resultat, väl värt pengarna. Jag har som sagt testat bilen ofta och mycket med polarens 328 Coupe och vi är ganska överens om att vi jämnat ut mycket av den skillnad som är på bilarnas prestanda i standardutförande. "hellonasty" tror nog att det är bara att plocka bort boxen på din bil och ersätta standardchipet med ett annat. |
|
| Har hört att dom ska ge ca. 10% på bensinmotorer och ca. 20% på Diesel. Farsan tryckte i det i sin TDI och jävlar i mig vad det gjorde skillnad! Så att säga att det är helt bortkastade pengar kan jag inte hålla med om. | |
Bmw ludde |
212 i motorn är ganska bra, sen bygger man ett eget 3" system får grenröret och skiter i katten, ett sportfilter på det, och kör på 98 oktan. Då har man med lite flax en del extra. |
PETER.O |
saverman, på en turbomotor ger det en markant skillnad,som din farsas men på en sug motor är det inte stor skillnad(utom på bilar som är elektronskt strypta tex Volvo V70 140Hk). Peter |
| Peter.O: Som jag anade då. Men låt säga att man chiptrimmar och bara får 5-10 hk så har man ju läst att dom skulle kunna dra mindre. Stämmer det? Då är det ju bra i vilket fall... | |
PETER.O |
Det är beroende på vad det är för bil, en bil(motor) som är optimerad för tex 91oktan så skulle den troligtvis dra mindre om man optimerade för 95oktan (samma givetvis från 95 till 98 men då brukar det högre priset på 98 ta bort vinsten). Peter |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.