|
|
|
|---|---|
|
Hej Vänner! Jag vet att den här tråden varit uppe ca 163 ggr förr men mitt problem skiljer sig lite. Jag äger en E39 M5 -99, bilen har gått 9000 mil med full dokumentation. Togs in till Sverige när den rullat 600 mil och var 6 mån gammal. Bilen går som om den vore ny förrutom ett par detaljer jag vill komma till "bukt" med: Klonkar i framvagnen vid ojämnheter, detta tror jag kan vara de sk knarrstagen, dvs ingen dyr historia och rätt så vanligt vad jag förstår?? Sedan är det servon, den känns riktigt trög ibland? ofta när jag ska fickparkera eller står still, aldrig annars. Detta sker speciellt när bilen är varm. Har kollat vätskan och det verkar vara 3/4 kvar. Men det som oroar mig mest är vad som har hänt ett par ggr när man kör riktigt fort runt 180-200 km/h och bromsar hårt, så vibrerar det rejält!! ungefär som när skivorna gjort sitt ni vet. Dock ser dessa mycket bra ut, dvs utan sprickor och kanter. Beläggen är det svårt att se skicket på utan att lossa hjulen. Detta var dock under ett extremt roligt race med en F355 spider som en kompis till mig äger, han kom aldrig om, kan jag säga er som är nyfikna, däremot var det en pickis som gjorde det!! vad f-n nu han hade gjort med bilen? Dodge tror jag det va?? Okej långt blev det, är det nån eller några som kan hjälpa mig med dessa frågor så vore jag ruskigt glad :-) Tack annars för ett grymt forum det rockar!! | |
|
Hej! Jag vet inte hur E39:ans framvagn är uppbyggt, med svaga punkter osv men att det är några stag eller bussningar som är slut och framkallar klonkandet är nog ganska troligt. Jag har även en tanke om att det kan vara detta som orsakar vibrationerna vid högfartsinbromsning också...? Angående servon, är remmarna OK? Kan kanske vara en idé att byta servooljan och lufta systemet. En annan tanke jag fick är att bilen kanske kunde låst sig i sportläge. Fungerar sport-knappen som den ska? Bara lite tankar! Lycka till! Mvh, Kalle _____ Länk |
|
| Känner igen symptomen. Balansera om hjulen. | |
|
Säger som flåklypa, jag har dragits med samma syptom på min 520 under sommaren, hela tiden trott att något varit strul med framvagnen, för det har verkligen inte kännts som om det bara varit pga av dålig balanserade däck...vilket det bevisligen var eftersom problemet försvann ioch med byte till vinterdäck. Ska ändå sko om 17" till sommaren, så allt blir bra igen. /J |
|
| Klonk i framvagnen vid körning över ojämnheter bör väl inte bero på obalans i däcken? | |
| Läs inlägget igen och i synnerhet det han oroar sig mest för. | |
|
Hej! Tack för alla svar! Kan det inte vara så att skivorna har slagit sig? Dom ser väldigt fina ut till skicket, så slut är dom inte. beläggen är också nästan nya.... Träffade en kille som skruvar BMW på BMW i vällingby som själv äger en -99, Linus heter han, jäkligt trevlig och hjälpsam. Han trodde att så var fallet, dom är tydligen inte det mest överdimensionerade skivorna tydligen?? Jag ska åtgärda camber/caster stagen och lägga på vinterhjulen så får vi se då? Kostigt bara att det sker i höga hastigheter och bara ibland??? Nipply |
|
|
Nipply, Det kan vara så att skivorna slagit sig, verkar speciellt troligt då det bara händer när du bromsar. Borde vara lätt att kontrollera, speciellt för en mekaniker. Av med framhjulen bara! Flåklypa, Läs du inlägget igen, och därefter ditt eget inlägg. Nipply ställer tre frågor. Du svarar på en av dem, utan att uppge vilken av dem det är. Nu är det kanske inte så svårt att gissa sig till det men ändå. :) Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Kalle. Eftersom han ställde tre frågor, hur kunde du då dra slutsatsen att det var just klonket i framvagnen jag syftade till? Nipply. Det är nästan kusligt att läsa det här: "Kostigt bara att det sker i höga hastigheter och bara ibland??" Exakt likadant var det för mig och vibrationerna var nästan som tydligast vid bestämd (ganska hård) inbromsning...inte vid kraftig inbromsning och bara ibland. Balansera om dina vinterdäck och se om du blir av med problemet. |
|
|
Nipply ! jag har haft samma det med staget var det snack om men bytte skivor sen går det bra /mats Berger M5 |
|
| har haft samma problem, bromsarna pallar inte med tyngden på bilen när man har bromsat ett par gånger,, klena skiver . | |
|
Hej! Kul att alla engagerar sig! :-) Om man går in på ett "vanligt" forum så sitter folk bara och skriver elakheter till varandra tex : Min bil är F**n så mycket snabbare än din skitbil och det ska du.......... Åter till ämnet, Om man byter skivorna vill man att det skall vara något som tål lite tuffare körning? Vad väljer man? Brembo är väl generellt sett bra skivor eller? Slitsade? Ventilerade? Någon av er som bytt eller står i startgroparna att göra så? Nipply |
|
| AP, Brembo, Movit och Alcon är några högkvalitativa bromstillverkare, men prestandan varierar även inom deras sortiment. | |
|
kolla vad jag fick i dag : Just nu har vi kampanjpris på E39 bromsar. Vi kan erbjuda följande kombination. Fram 350x34 mm kit med 4s4 ok kostar 3250 EUR ( -30% i rabatt ) Bak 322x28 mm kit med 4s1 ok kostar 2700 EUR ( -25% i rabatt ) så det är "bara" greppa lädret :-) håler på att montera kompresor på min M5 -99 så jag letar broms alternativ /mats Berger M5 |
|
|
Hej Nipply det du har har jag haft på min m5 03 dvs vibrerar och det va skivorna lycka till |
|
| till berger vart finns dom kampanjpris på E39 bromsar.och vem pratar man med om man vill ha ett son kit | |
|
HEJ KOSTA broms leverantör : per@alltombilen.com Berger M5 |
|
| hej berger kola på min inlägg som jag har det står på kostas | |
|
Sök lite på Brembo i forumet så får du snart en annan bild av dessa högprestanda bromsar.... Herr Ober, ein Autobahn bitte! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.