|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har en 328iT -95 och har fått uppgiften att det finns en slitagekännare på bromsbeläggen fram (finns det även bak?). Kan man lita på den? Min fru var idag hos SBP och fick allt Ok. De tipsade henne dock att bromsbeläggen fram behöver snart bytas. Hur fungerar slitagevarnaren? Anders&Eva | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Man kan lura sig på tjockleken på beläggen även bilprovningen "såg fel" på min bil även jag själv. Skivan slits och då hamnar beläggen innanför slitagekanten och då ser det ut som det är några millimeter mindre kvar på beläggen än vad det egentligen är. Kolla länken,Länk Slitagevarnaren indikerer när det är 3mm kvar av beläggen ///MVH Hasso |
|
Slitagegivarna sitter på bromsbeläggen, ett på höger bak och ett på vänster fram. Mvh/ Micke t |
|
|
Tack Hasso och Micke, kan man lita på att den fungerar? Anders&Eva |
|
|
Ja, mina erfarenheter är att dom är pålitliga. Det är i princip en kabel som är ingjuten i ett materiel vilket i sin tur är instucken i ett spår i bromsbelägget, när belägget är slitet kommer slitagegivarens material att slitas ned och till slut går kabeln inuti av, då tänds varningslampan för slitna bromsbelägg. Därefter måste även en ny slitagegivare införskaffas(tillsammans med nya belägg, ev. skivor, såklart ;) Mvh/ Micke t |
|
|
Vill bara påpeka att av egen erfarenhet så är det ytterst lite "kvar" av beläggen då slitagevarnaren lyser. /Johan -Mår dåligt utan M20- www.e30klubben.com |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.