AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.450

Finns det någon möjlighet att eftermontera airbag?

Visa användare
834
don-salvatore87
G31 520d xDrive M-sport -21 Sophistogrå Brillianteffekt metallic
Kan man eftermontera airbag på E32?
Har tänkt på detta rätt så länge och vänder mig nu till er!
går det att efter montera airbag?

Hört på trafikradion:
-Risk för vattenplaning på E6:an ,annars flyter trafiken bra.
patrick0209
Hej
ja det går men då måste du byta ratt airbag och så måste du köpa airbag givarna so siter i kofongaren så det blir en dyr affär
att göra dett.
så om du vill ha en bil med airbag köp en med det då det blir biligare för dig

MVH
Patrick
Förut fanns det en ratt med inbyggt styrdon för eftermontering. Om den finns fortfarande och går att använda till din E32 är det förmodligen det enklaste sättet. För E34 fanns vissa restriktioner när det gällde att montera den och enligt BMW berodde det på att tidiga årsmodeller hade för svag infästning av rattstången.

Sedan är det naturligtvis möjligt att eftermontera ett system men riskerna och kostnaderna avskräcker nog de flesta. Om du trots allt vill försöka så fortsätt läs (på egen risk!). Själv gjorde jag enligt nedan, men stod själv för eventuella risker - det var aldrig någon annan än jag som satt framför ratten:

Gjorde konverteringen i en E34 men använde då styrdon från en Volvo 850(!) eftersom det

- hade inbyggd givare
- gick att läsa ut larmer via blinkningar på airbaglampan
- gick att återställa på ett enkelt sätt

Kopplade först in styrdonet utan ratt och fick då ett larm som lästes ut till "för liten resistans i tändkretsen". Återställde larmet (tror det var genom att jorda en anslutning) och anslöt airbagen. Fick därefter inga larm och airbaglampan betedde sig som den skulle. Airbagen kom aldrig till användning och jag tog sedan ur den igen när jag sålde bilen.

På min E34 krävdes:

- Byte av rattaggregat (rattstången är grövre på bilar med airbag) inkl plastkåpor
- montering av ratt, airbag och kontaktrulle
- tillverkning av kabelhärva (den var dock inte alltför komplicerad - kopplingsschemat togs från en Volvo reparationshandbok som jag lånade på biblioteket)
- montering av styrdon på lämpligt ställe (jag satte det bak i mittkonsollen)
- montering av airbaglampa

Ska vara:

Kopplade först in styrdonet utan ratt och fick då ett larm som lästes ut till "för STOR resistans i tändkretsen".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.