AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.901

Kan det vara möjligt att ingen kompression indikeras

eh
10
ehssoad
518i Touring -93
Om ni inte har gjort kompressionstest förut behöver ni inte läsa mer.

Jag har gjort ett kompressionsprov av min M40 motor (4-cylindrig)
för jag misstänker ventilproblem. Jag skruvade in kompressionsprovaren i cylinder efter cylinder och drog några varv med startmotorn för varje men ingen indikation på tre av dem, en gav ett litet ustlag (1,5 bar men ändå knappt något). Jag trodde först att det var fel på kompressionsprovaren men jag testade med lite tryckluft från en kompressor och mätaren flög upp direkt.
Min fråga är om en ventil i cylindern inte fungerar kan då kompressionen i stort sätt bli noll?
Ja!!När man "komptestar" skall motorn egentligen vara ordentligt varmkörd samt att gasspjället skall vara helt öppet(fullgas)...Har kamremmen gått av eller är det kedja på din motor??Bytet kom väl runt 93/94 har ja för mig....Har man låg komp mellan 2 närliggande cylindrar kan man misstänka att packningen läcker mellan cylindrarna,men som i ditt fall låg/ingen komp på alla burkarna lutar mer åt krökta ventiler...Normalt så ligger kompressionen vid varm motor på mellan 12-15bar,beroende på motortyp...Komp:et skall vara ungefär detssamma i alla cylindrar på en frisk motor.

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
eh
10
ehssoad
518i Touring -93
Jag drog av kamremmen och kan hoppades att inget skulle var skadat. Fick en rem och tänkte att, ok, gör ett enkelt byte och håll tummarna. Men det verkar inte så...
Mitt problem är att jag inte kan varmköra bilen då den inte startar efte utfört byte.
Men vad du säger är att det är rimligt att den inte visar något tryck då en ventil är kräkt?
Om packningen är hel och kammen är rätt inställd så skulle du väll ha haft komp på de cylindrar som är oskadade, där det är inget komp eller dåligt komp så borde väll ventilerna fått sig en smäll?
Paap Reeder
Hej!
Först måste man fastställa om en 518 tål kamremsbrott eller ej.
Jag kan inte den motorn.

Sedan är det väl så att när remmen gått av och motorn "inte tål" detta så måste det väl vara så att det bara EN cylinders ventiler som blir krökta.
Alla kan det väl ändå inte vara??

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.