AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.942

M3 eller M5

Sida 1 av 4
Ska köpa lite kraftigare bil hade jag tänkt mig, vilken ska man välja M5 eller M3 Ska man importera själv eller anlita nån firma som hämtar den åt mig.. nån som har nån erfarenhet/åsikter om detta?
Hej och välkommen till forumet.
Vilka M3'or och M5'or är det du vill jämföra?
M3 finns i tre olika modeller: E30, E36 (3.0l och 3.2l), E46.
M5 finns i två: E34 (3.6l och 3.8l) och E39.
M3'orna är mindre och roligare att svänga med, M5'orna större, mer komfortabla, mer diskreta. Kolla din försäkringspremie på M-bilar innan du bestämmer dig...
Har du själv ingen större erfarenhet av import så finns det stort utval i Sverige som ligger bra i pris.
Lycka till!

/Wille
Du kanske skulle börja med att kolla upp försäkringskostnaderna på nyimport kontra äldre import/svensksålt,kan skilja en hel del....Så det du kanske tjänar på importen förlorar du sen på försäkringskostnaderna...Ska du importera M5 E34 så finns det ett bra utbud i sverige,vilket det även gör av M3 E36.Ska du däremot ha en E39/E46 så kan det löna sig att importera....

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
M5:an finns i E28 utförande också.

wolv:
Jo det är riktigt, miss av mig...Fina bilar!
Inte något jätteutbud på e28 M5 tyvärr, det var väl bara drygt 2000 som byggdes?

/Wille
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Wille:
Vet ej, vet bara att de är rätt få. Men jag tycker som du att det är störtsköna bilar. Typiskt en sådan jag skulle ha stående i mitt supergarage ifall jag hade snuskigt mycket pengar :)

Stygg_krille:
Det beror helt på vilken typ av bil du vill ha. M3 och M5 är olika till sättet så att säga. Wille sammanfattade det bra i sitt första inlägg. M3 är ju också relativt komfortabel om man ser till hur mycket sportighet den bjuder på, samtidigt som M5:an har många sportiga egenskaper också, men är mer lämpad till långfärder och familj.

Okeej, tack för alla svar, sicken grym respons! =)
De bilar som jag väger mellan är M5 e34 och M3 e36 96:an blev det standrad me 6-vxl och 3,2L eller skiljer det sig? Måste ju erkänna att M3:an känns som den bil som lockar mest. Kanske tips på nån annan buskul bil, hade tänkt mig för ca: 180000:-
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Det stämmer, -96 fick M3:an sexväxlad låda och 3.2l OCH dubbelvanos..vilket är bra..OM den inte e paj..finns några tidiga -96:or som är 3.0:or också....

För 180000:- får du en jätte fin och fräsh -96:a...97:a eller 98:a med...finns ju många andra bilar också..
ford cossie..om du vill skruva mycket:)

Audi Rs 2 ligger runt 180000:- också...dom går mycket bra..och även bra som familjebil och allt de där..

Vill du ha en bil som syns, en bil som går som ett svin, och låter bättre än ALLA bilar jag hört i allafall...

Köp en M3:a....lycka till sen...

///M3
För de pengarna får du nog en av de finaste M5 E34! Så om du vill ha en bil i nästan samlarskick ska du köpa M5'an. Fina M5or börjar ju vid 90k, så för dubbla får du en bil i nyskick.
Visa användare
57
mr mpower
M4 GTS Clubsport -16
M2 DCT-17
Lamborghini Huracan -15
m5 96....... lätt
Visa användare
236
m5 micke
m5 -93
320 touring-89
m5 ska du lätt köpa den e snabbare än m3 an också
o mer komfort köp en fin e34 m5 så blir du garanterat nöjd
mvh m5 micke

m5
Stygg_krille:
Tips på annan bil i ungefär samma prisklass, här för 16900 Euro, BMW M3 Sportevolution:
Länk

/Wille
m5 micke:
Hej,
Förklara för mig hur en bil på 340hk/1785kg är snabbare än en bil på 321hk/1535kg?

/Wille
Jag vet inte vilken som är snabbare.
Men siffrorna 5,5 för M3 3,2l pratar ju till M3'ans fördel iallafall 0-100. M5 3,8l har ju 5,9.

Dock har jag hört, detta är bara sånt jag läst här på forumet att väl uppe i fart skulle M5'an vara snabbare.

Jag är själv nyfiken på hur det ligger till.
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

M3e36 (3.2) gör 0-100km/h på 5,5 sek och är därmed 0.4 sek snabbare än M5e34 (3.8), medan M3e36 (3.0) är 0,1 sek långsammare upp till 100km/h. M5e34 (3.6) är 0,3 sek slöare än M3e36 (3.0).

Det är således fyra olika modeller det talas om här, vilket kanske skapar en viss förvirring.

Kanske något OT, men tomvikten (fulltank90liter&körklar) är enligt instruktionsboken 1640 kg för M5e34, tjänstevikten, skatteklassen är däremot 1780 kg.

Vad ligger tomvikten på m3e36, någon som vet ?
Agge
Tomvikten är 1515 kg för coupen, 1535 kg för limon och 1635 kg för caben.
Är det någon som vet vad M5 3.8 har för tid på stående kilometern?
Är ganska säker på att M3:an går bättre uppe i fart, den har högre toppfart också, beror säkert på luftmotståndet, men ändå.

Mvh
//Agge

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Det behöver nödvändigtvis inte vara så att mest effekt per kg är snabbast i hög fart, det är nog inte ovanligt men det finns många fina bevis för motsatsen också.

Om nu 3.2:an skulle vara snabbare än M5 3.8 i säg intervallet 170-260 kmh så kan det inte vara någon stor skillnad vi talar om.
M5 3.6 är ju snabbare än M3 3.0 (i intervall som ovan), då är iofs maxeffektövertaget 29 hk (tio mer än 3.8 vs 3.2) men det borde i alla fall vara någorlunda lika högfartsbeteende. Jag vet dock inte vad den 6-växlade lådan ger för hastigheter vid fullvarv i det intervallet, trenollan körde jag 220 med på 4:e växeln vid 7500 rpm, kanske blir det en stor skillnad med 6-gang om fyran varvar ur tidigt och sen femman tätt efter.. vänligen redogör någon....
M5 (5-växlad) gör 210 vid fullvarv (7000 rpm) på fyran och den ger bäst knuff mellan 240-260 på femman (6250-6750 rpm)...sen börjar det sega men det gäller väl M3 också...

//HD91

__
M5 E34 Limousine register
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
0-1000 m för M5 3.8 = 25.2 s.
M3 3.2 måste vara snabbare där, och det är ju helt klart att kör man från stillastående så drar M3:an iväg från M5:an och det går aldrig att köra ikapp eftersom bilarna är såpass jämna bortöver.
Men talar man om intervallet 170-260 kmh så bör det bli en helt annan sak, då är M3:an knappast överlägsen längre, men jag påstår inte att den är långsammare heller, borde bli otroligt lika där... nu kör man ju inte de intervallen särskilt ofta här så det är nog inte många som testat två fräscha originalbilar mot varandra...

I accet förresten, vet någon hur långt efter M5:an är i meter talat på tex 201 m sträckor och liknande acc-övningar på 1 och 2 växlar?
Jag minns att TV uppmätte en M5 Touring en gång till 5.5 s från 0 till 100, det är ju M3-klass i så fall men var det något fel på mätinstrumenten?

//HD91

__
M5 E34 Limousine register
Agge
Ok, coupen gör det på 24.7 sek, alltså drar den iväg 0.1 sek extra från M5:an om man räknar bort 0-100 tiden :)
Inga stora siffror det handlar om.
Hursomhelst så lär det bli väldigt jämt i högre farter.

Mvh
//Agge

Agge
Dvs det kan vara så att den som har minst extrautrustning, minst bensin och passagerare som vinner. Eller han som kör bäst helt enkelt.

Mvh
//Agge

Precis, det var lite därför jag reagerade på m5_micke's uttalande:
"m5 ska du lätt köpa den e snabbare än m3 an också..."
Sedan hur en snabb bil värderas skiljer sig från person till person, en del tycker 0-100 är allt, en del tycker 402 m är allt, en del tycker acc i landsvägsomkörningar är allt, en del tycker höghastighetsacc är allt, en del tycker bankörning är allt o.s.v.

Mvh,

/Wille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.