AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.101

Nytt ljud i bilen...

DA
174
DAMiEN
325i Sedan -93
Var nere i Karlskrona och hällsade på familjen lite...
Min bror som jobbar på Mobiltech (som är återförsäljare åt MDS) lurade i mig att köpa lite nytt ljud när jag var där. Pengar hade jag iofs inga, men det ordnar vi senare sa han.
Sagt och gjort... Plockade fram ett par MDS Dynamic Limited DL5 Comp, en MDS Fanatic B52 12" baslåda och ett MDS AC-2 Audiophile Classic slutsteg.
Sedan började monteringen... Tänk då att detta gjordes av mig, som aldrig pillat med sådant innan OCH att det gjordes ute på parkeringen vid deras affär... Och det böåste och var kallt ;)
Fyra timmar sa det att det borde ta att fixa allt... Det tog mig fem och en halv... Och då var jag frusen sedan.

Under mitt pillande så hittade jag att killen som instalerat ljuded i bilen innan mig varit ett riktigt geni. Framhögtalarna hade låtit "skit" och var lite av anledningen till att jag ville byta. När jag satt och pillade med kablarna så märkte jag att killen kortslutit + och - till högtalarna. Inte av misstag att det var så att de kom åt varandra någonstans. Nej, han hade verkligen tvinnat ihop dem? Smart måste jag säga. Blev mäkta imponerad av det otroliga tekniska kunnandet som måste vila i denna persons huvud.
Fixade iaf ihop allt tillslut och nu låter det ganska bra.
Märkte dock att jag hade två Nokia högtalare fram.... Dessa kan väl ALDRIG vara standard?

Nu har jag bara kvar att sätta fast slutsteget någonstans (ligger nu bara på golvet i bagageluckan) och hitta ett ställa för delningsfiltret till höger högtalare. Tänkte göra som jag gjorde på vänster sida och trycka upp det bakom panelen under hanskfacket. Men där var det FULLT med sladdar. Någon som har någon idé på passande ställe?

Nåja, nu skall jag tacka för mig den här gången och passa på att önska alla en trevlig jul (ja, den är sart här)...

DAMiEN
===============
Inquam Damno Tu
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Jo, BMW kör ofta med Nokia-högtalare som orginal, så det är säkert så att dom är orginal. Dock är nog inte tvinningen av plus och minus orginal ;-)

Jag lyckades klämma upp delningsfiltren i instrumentpanelen, vid luftutblåsen, trots alla sladdar och en airbag på passagerarsidan. Men då var det i en E34..

Är din bil mörkgrön (bostongrön metallic kanske?) försedd med M-paket med 18" o Supersprint?

Mvh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
er
11
erik*e30
320i cupe 89
jag ska sätta mitt steg i ryggstödet bak med rundade bultskallar mot bagagen och muttrar innefrån bara att skruva loss baksätet och borra ett par hål detta lär ge tjuven lite problem om han mot all förmodan skulle dyka ner i din bagage!!!!
DA
174
DAMiEN
325i Sedan -93
Jag vill helst inte borra någonstans i bilen som inte blir snyggt när man tar bort slutsteget senare... Nåja, jag får se... Skall ner och se om jag inte kan trycka upp delningsfiltret iaf...

Patrik_N: Nej, min är LilaMetallic med 18" AEZ fälgar... Eller ja... Nu står den på ståtliga 15" plåtfälgar inför vintern ;)

DAMiEN
===============
Inquam Damno Tu
al
86
alfons
320 cab -93.
Detta hör väl hemma i stereoforumet....
O nej alfons! ;)

DAMiEN; "Fixade iaf ihop allt tillslut och nu låter det ganska bra." DL5 comp är MDS bästa produkt har jag för mig, låter det inte bättre än "ganska bra"? Är det högtalare som du kan rekomendera? Är smått intressead nämligen...Tackar!

/Manray/
DA
174
DAMiEN
325i Sedan -93
Kan säga att jag postade detta innan jag "visste" att det fanns ett ljud forum ;)

Jodå, jag kan rekomendera dem. MDS har ju liknande också med diskant och högtalare i samma kit så att säga, men då hamnar ju diskanten ganska lågt ner... ja... mycket lågt ner ska man kanske säga.

Tillsammans med 12" baslådan i skuffen, och 6-7" philips mojänger i hatthyllan låter det riktigt bra. Känner dock att jag skall montera av DL5:orna igen och täta mellan dess front och bak... Som det är nu (skruvade bara i dem) så har ja nog aukustisk kortslutning... Ingen vidare bas fram alltså...

Någon som har ågon bra idé på hur man tätar där?

Slutligen kan jag säga... Köp dem on du har pengar till dem... De är bland det bästa man kan pula i bilen. Skiter du i delad diskant sparar du några hundra, men det är i mina ögon inte värt det...

Om du bor i närheten av göteborg så kan du komma och lyssna på dem om du vill ;)

DAMiEN
===============
Inquam Damno Tu
Hehe låter ju lovande, alla snackar ju rent sagt skit om MDS. Visst är det kitsystemet som är intressant också!
En provlyssning skulle sitta fint men så nära bor jag inte (sthlm), tack ändå! ;)

/Manray/
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.