AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.551

Letar fjäderbensstag

Sida 2 av 3
Då är det ju stål som gäller, visst alu varianten är mycket snyggare. Men det är ju under huven, så jag väljer funktion istället för form i detta fallet, nu blev jag oxå sugen. Fast jag vill nog ha en stötta där bak oxå, om det går.

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Nu är väl inte stål styvare än alu? Om man tar 2st Mc ramar så får den som är gjord i stål flexa lite utan att den går sönder medans en i alu inte får flexa för då spricker den. Detta är ett känt faktum när de bygger billiga cyklar. Framför allt så är ju alu lättare och snyggare så det är inte så mycket at tveka över vilken som man skall ha:)
Skruvarna satt kvar på sin plats när jag tog lös muttrarna verkar som de sitter i benet?

Z MMM Coupe
Anders, tack för förslaget men jag håller mig till KN57. Den är integrerad i cold air intake och mappat tillsammans med .

Richard: hel rätt med att rak skulle vara styvare. det är bara det att i en Z3 6-cyl får du inte in en rak pga av den slutande motorhuven. Med andra ord kan man då undra om en tredelad stag som logiskt sett måste till en viss del vara elastiskt av sin konstruktion att döma ger mycket nytta....fast så länge man håller ihop fjäderbenen även det minsta utöver vad bilens konstruktion gör så vinner man väl lite i alla fall. kostnaden är ju obetydlig och man lägger inte så mycket extra vikt på bilen ändå så varför inte test.
Jag fick nu email från SaniTuning. Deras porto är 150 kronor. Är det nån som ar sugen på nåt av deras grejer och vill dela kostnaden?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
/// Missa inte GoCart Kvällen 25 NOV.
Besökte Real Cars butik på Birger Jarlsgatan i Stockholm och förutom att bli imponerad av all kolfiber på displayen kunde då konstatera att dem har fjäderbenstag till Z3 för 1700 kronor .

____
Någon som sett stag för bakkvagnen till Roadster's. Har bara hittat till coupe'n.

Fredrik, har du länken till den för coupen?

____
Hmmm, var såg jag det nu. Kan tyvärr bara komma på denna firma för tillfället.

Länk

Bl
342
Black Z3
Z8 -00
116i-04
Det finns en firma i upplandsväsby som sålde bakre fjäderbenstag samt främre/nedre stag vid sidan om den mer vanliga övre stagen. kommer inte ihåg namnet men jag kommer på det.
jag måste få reda ut en sak. Är det så eller är det inte så att en rak fjäderbenstag och Z3 med 6 cylindrig motor går inte ihop? Jag har sett bilder på rak stag på en 2.2 men när jag pratar med säljare säger dem att rak kan man inte få på 6-cyl och den måste vara vinklad

____
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Fjäderbenstagen till de 6 cylindriga är raka om du kikar rakt ovanifrån, men kikar du framifrån så är den bockad på två ställen i ytter kant för att den raka biten i mitten ska ligga över motorn.
Sen finns det Hamann varianten som är rak framifrån men bockad ovanifrån sett så att denligger bakom motorn.

Gick det att förstå?

Någon som köpt det där vanliga fjäderbenstaget i AL med två rör som går över motorn? (tror det är den Bildelsinporten har) Det ska visst vara pollerat, men de bilder jag sett så är det knappast kromblankt, vilket jag skulle vilja ha. Någon som kan berätta hur det ligger till.

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
När vi ändå diskuterar fjäderbenstag, är det någon som vet om M3 E36:ans fungerara på Z3M????

Jag har ju sett ett skitsnyggt BMW M-motorsport fjäderbenstag (det är svart och har lilla M-loggan på ringarna samt ett svart tvär rör som är ställbart) och det passar till E36 M3, frågan är om det även passar till min bil.

På sollentunamässan såg jag i bilimportens (eller vad de nu heter i Uppsala) monter ett stag, på det stog det E36 M3 / Z3M!
Innan jag ringer bildelsimporten så tänkte jag kolla med er om ni vet.
Någon som vet vad det är för art.nr på det svarta stag som jag är intresserad av. på BMW ville de veta det för att kunna beställa det.

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Jag tor inte att E36an funkar. Alla Z3 med 6 cylindrigmotor inklusive M har samma stag som ska vara annorlunda från E36. Dem kanske menade att den modellen finns både till M3 och Z3M ?
Jag vill ha en kromad sak. ska smälta ihop med fläkten som är kromad. vill även ha ojlelock i krom. nån som vet var man köper sånt?

____

Richard, hur gick det med staget? köpte du nåt? jag såg att bildelsimporten tar endast 1100 för staget till Z3 och en sådan är inte böjd som den vi tittade på innan och dessutom i dubbelstålrör...intresserad?

____

Ir
197
Ironman
V70
kollar på M3 V8 eller M5 V10
OK, alu eller stål, rak eller böjd.....

Hur mkt styvare blir framvagnen, ni som vet ???
Blir skillnaden som nattodag eller 10% ???
Bl
342
Black Z3
Z8 -00
116i-04
för en roadster blir det en aning styvare. men för en coupe kommer inte det göra någon skillnad. ni hittar exakta uppgifter i en annan tråd med coupen är det styvaste bil BMW har hittills tillverkat.
däremot roadstern behöver all hjälp den kan få. Jag har både fram och bak och tycker att det börjar likna nåt...
om du väljer mellan stål och alu så är det balans fråga. Alu är lättare men är det vikten som är skillnaden? aluminium är mjukare och mer elastiskt . så frågan är vad ska man välja? Både vikt skillnaden och styvhets skillnaden är marginella så jag satsade på den biligare varianten.

Black Z3. Jag tror du har fel om coupen. visst är den vridstyv som bara den, säkert sant att det är den styvaste BMWn, men stag gör skillnad även där. har testat "lånestag" under sommaren och kände skillnad.

____

någon som vet om Weichers stag går på utan att man behöver göra speciella ingrep på bilen?

____

An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
blackz3: varför skulle en Coupé var vridstyvare från torpedväggen och framåt? skulle kunna tänka mig tvärtom faktiskt eftersom den är styvare från torpeden och bakåt. Ska det flex nån stans så blir det ju logiskt sett framåt. Enligt de som vet skall ett stag i fram motverka att framändan glider i väg mot tangentens riktning även på en Coupé :-)

Z MMM Coupe
Ir
197
Ironman
V70
kollar på M3 V8 eller M5 V10
Anders, det låter logiskt. Jag har råkat ut ett par ggr för den otäcka känslan i kurvor/svackor att bilen bara vill fortsätta rakt fram. Stag blir mitt nästa inköp. Nästa steg blir att uppgradera chassit efterom jag saknar M-chassi, och bilen ändå rullat några mil så det kan vara ide att köpa mer stabilitet nertill.

Nästa steg blir kanske en mittmotorbil.....

/ Mattias
jag började kolla lite på Amerikanska sajter pga av det låga dollar kursen och hittade något som borde passa dig Ironman. Jag kanske är lite färgad här men jag anser att Racing Dynamics liter snepet över dem andra aftermarket tillverkarna. här på deras US återförsäljares sajt hittar man både en Racing Dynamics strut för 1700kr och fjädrar för 1350 och rear swaybar för 3300. Och kanske en "racing Dynamics" logga på bakluckan som fjäder i hatten ? Länk

____

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.