|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag tänkte skaffa en M-coupe och lite om årsmodellerna. En kamrat sade att det var skillnad på hjulupphängningen from 00 orna. Alltså att dom nyare var betydligt bättre. Min kamrat har dock bara koll på dom amerikanska modellerna, har för mig att dom inte leverades med annan och då kanske även annat chassi. Men, frågan kvarstår. Är det någon skillnad på årsmodellerna? Mvh Anders | |
|
Den största skillnaden är väl att 02:orna (eller om det kanske var 01:orna) fick den lite starkare motorn, den som sitter i E46 M3 343hk istället för som dom tidigare E36 M3 motorn på 321hk. Sen fick de senare även antisladd eller var det antispinn. Nu minns jag inte om det var 01:orna eller 02:orna som fick det men i alla fall. Sen är det väl så att de senare kom i andra färger också, Phenix gul (guldfärg) och Laguna blå (typ RS blå). Min personliga favorit är Imola röd och det är nog den minst vanliga. Tror -98:an inte kunde få farthållare. Ev. blev det standard på de senare? (dock inte -99:orna). Sen må det vara lite andra saker också. /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
Hej, Detta är en »gammal fin» diskussion som vi har haft uppe i lite olika forum. Det är skillnader mellan M Coupé (och samma skillnader på M Roadstern) från före produktionsstoppet sommaren 2000 och efter februari 2001. Den största skillnaden är som sagt att motorn blev uppgraderad (och lite större). (Här är det föresten fel i AutoPowers »Modellguide» där alla bilar fram till 2002 har samma spec. Borde egentligen vara samma spec. på bilarna 2001 som 2002.) Förutom motorn så skedde en del andra uppgraderingar på chassi, bromsar och lite kosmetik. DSC monterades som standard på alla MJ01 och fram. Och »Corner Brake Control». Kort sagt, BMW gjorde förändringar inför 2001 på MC och MRoadstern. Om du är mer intresserad ska jag försöka leta upp en sammanställning på exakt vad som gjordes. Ha de/Lasse B |
|
|
vad är Corner Brake Control? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! /// Missa inte GoCart Kvällen 25 NOV. |
|
|
Z3c 4 ever!, Se länk: Länk |
|
| CBC funkar bra t.ex. vid »inspirerande» filbyten/LB | |
|
Lasse B Har du sammanställningen så skulle jag gärna vilja ha en kopia. /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
Hej, Jag har letat lite bland dokument och hemsidor, men utan framgång. Jag gjorde själv en tolkning, ett kortreferat, av det jag kommit fram till i någon tråd på BMWPower, som jag inte heller hittar just nu. Det är dock ingen tvekan – från februari 2001 var den nya specar på både MC och Roadstern. Motorn (S54) är samma som i M3:an från detta år, med något mindre hästar. Jag ska leta lite till - återkommer. Ha de/Lasse |
|
|
Som vanligt när det gäller sådana frågor så hänsvisar jag till BMW M Registry... Länk /Fredrik |
|
|
Fast den gamla fina länken verkar inte fungera för dagen. Annars är det jättebra. Det är också här som man får klart för sig skillnaderna mellan Europeisk spec. och USA spec. Bra att tänka på om man skulle få för sig att importera en bil från overseas. Ha de/Lasse |
|
| Det är alltså ingen skillnad på bromsar eller något annat i ex. hjulupphängning. Det som skiljer är motor, några inredningsdetaljer, DSC samt andra lacker att välja mellan. | |
|
Tack för inputen. Vad jag fått fram så förutom olika elektroniska stabiliserings grejer är det skillnad i framvagnen. Kan dock vara ZM coupe avsedda för den inhemska amerikanska marknaden. Jag får ETK skivan ikväll, då är det enkelt, bara o kolla partnummer/sprängskisser. Utbudet av bilar är stort, blir dock lite förbryllad över "vanos" problem, på många bilar är det bytt och till en rätt saftig kostnad. Jag har mer koll på Porsche, där bara funkar det, större garantiåtaganden på en 1-2 år bil förekommer inte. Jag forsätter gräva o kommer snart till skott :-) /Anders |
|
|
Direktlänk till BMWMRegistry's info om Z3M: Länk |
|
| Som sagt, ingen skillnad i framvagn heller. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.