AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.872

Hur många mil och hur mycket problem?

Sida 2 av 2
318 E21 vattenpumpen ca:17000mil tändkablar ca:18000mil körde 5000mil köpt vid 15000

320 E30 bakbalksbussningarna ca:15000mil bromsskivor vid ca:20000mil kammen ca:21000mil stötdämpare ca:26-27000mil(minns ej) körde 16000mil köpt vid 14000mil

328 E36 termostat 12200mil kört 2800mil köpt vid 10100mil

Utöver detta sevice och normala slitdelar

Henrik
BMW 530i - 2001 - 4800 mil

Bytt: Kamaxelgivare (ca 2000kr)

Annars rullar allt på fint...

/Manray/
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

M535>dryga 35000mil..Kan skriva mycket ;) men inga större mekaniska problem för min del(kört ca10000mil med den sen inköpet).

735>Ett hjullager vä.fram bytt,div slangar i motorrummet bytta,en bärarm bytt.Dryga 26000mil(i min ägo i ca 500mil).

Mvh Janne.
stefannorr
min förra 320 i 97> mesta kanske service men tyckte de va dyrt,hade en honda innangjorde nadra på den o den hölli 8 år utan nånting!
Bromskkivor
bromsklossar
handbromsen
generator
styrkulor i v-lådan
ac rem
handbromsen
nya däck
gasen fastna på vinter( på tomgång o rusa)
gav alla papper åt nye ägaren,oki mycke slitdelar men men jämört me hondan som han rulla åtskilliga mil så är ju bmw betydligt dyrare..men har nu en 523 sen 2 månader utan fel( nja..verkar va noll värme i ryggstödet o inget i v-spegelglas men de kan man ju betrakta som baggisar?).men la ner drygt 20-30 kr på ett år på min 320 men då är ja pedant tål inga fel,så nya ägaren lär inte behöva bekymra sig om mycket.
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
Silentblock och en slavcylinder. Annars problemfri. till salu ;)

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
3.0S -72 köpt 1979 vid 15000 mil!

- 15-25000 mil. Ny mittre kardanaxelupphängning, lös växelspak, ett nytt vevstakslager (pga slarv från tidigare ägare. Alla lager, kedjor, kolvringar, packningar byttes samtidigt), ny kamaxel/vipparmar/vipparmsaxlar, nya lager i växellådan, svetsat bensintank
- 25-35000 mil. Nya gummibussningar i framvagnen, ny koppling, beg kardanaxel (gick av), nytt mittre styrstag, nytt hjälpstyrarmslager
- 35-45000 mil. Beg topplock/vipparmar/vipparmsaxlar (pga kört utan kylarvatten i en mil), lagat ryggstöds-"gångjärnen", skiftat förarstol och passagerarstol (pga nersutten förarstol)
- 45-55000 mil. Beg hjullager, beg växellåda, beg kardanaxel (pga glappa knutar), förgasarna bytt till beg insprutning, nya hjulfjädrar, beg fjäderben fram (pga sliten lagerbana och korroderad yta för tätningsringen), nya gummibussningar till krängningshämmare fram
- 55-idag 63.000 mil. Nya tätningar i värmespjällen till kupeuppvärmningen, byggt om till nyare kylarfläktkoppling, beg förarstol (pga nersutten), beg bensintank

Dessutom
- Ett stort antal (säkert 10) renoveringar av bromsok, dinitrolbehandlingar (säkert minst 10 ggr), blästringar (där det blivit ytrost)
- Ett antal omgångar nya bromsskivor, bromsklossar, handbromsbackar, däck, stötdämpare, avgassystem, strålkastare, vindrutor, växelspaksöverföringar, vattenpumpar, motorvärmare mm
- En omgång ny kylare, beg generator, beg startmotor, nya handbromswirar, beg drivaxeldamasker, beg värmefläktsmotor mm

Om jag gillar min 3.0S!?
Det är den bästa bil jag haft (och sannolikt någonsin kommer att ha)!

Fortsättning följer (om 5 år eller så)!

Den enda smolken i bägaren (men desto större) är centrala (dom lokala är oftast bra) BMW:s ibland fullständigt okänsliga inställning till sina entusiastiska BMW-ägare och hur man borde förhålla sig till sina kunder i största allmänhet! Tre exempel:
- dom tycker inte alls att det är konstigt att bromsskivor börjar vibrera på 2-3000 mil (pga ojämt slitage långt över slitagegränsen). Och för att ta reda på orsaken skall jag betala för jobbet!!! En obegriplig inställning! Jag erbjöd mig till och med att betala om dom hittade att orsaken var min bil men att dom annars fick stå för jobbet! Men icke! Jag skulle betala!
- att dom konsekvent vägrar informera om varför dom hanterar sina återförsäljare som många av oss kunder uppfattar att dom gör (Asplunds i Borås mfl)
- att dom inte förstår att dom bara har fördelar av att tillåta siter som denna att använda namnet BMW

För min del har det bara varit BMW som gällt sedan 1979! Nu är jag nöjd SAAB-ägare (fast bilen är ju förstås inte bättre) och BMW centralt får nog visa bättre takter innan det blir en BMW för mig igen!

Per L
Visa användare
211
Toiny
BMW 325 E91-06
ägt min 325 e36 i 4 dar så rasa vattenpumpen så ja hoppas de får räcka.... har annars bara otur me mina bilar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.