|
|
|
|---|---|
|
Min 525iA har börjat att ”förlora” kylarvätska. Har konstaterat att det läcker (är fuktigt) på plasten till höger om expansionskärlet. Se: Länk Det är inte några större mängder men det är helt klart synligt. Har försökt att se/känna om det läcker på något mer ställe men har inte kunnat lokalisera något. Om man ser på marken så har det runnit en del och det verkar konstigt att allt skall komma från fukten till höger om expansionskärlet. Är det någon som haft samma problem? Vad kan vara ”fel” Och hur kan jag tänkas lösa det? Tack på förhand! | |
patrick0209 |
hej köp en burk/flaska kylartätning så slutar det nog att läcka MVH Patrick |
|
Kylartätning är en ren nödlösning som kan sätta igen kylkanalerna om det vill sig illa! Mycket bättre att kolla upp vad det är som läcker och laga det! Skulle tro att det är slangen eller slanganslutningen som läcker. Ibland kan plasten vid anslutningen bli skör och spricka. Sprickan behöver inte synas när man tittar, utan bara läcka när systemet är varmt och står under tryck. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har i princip samma fel som du att jag måste fylla på kylarvätska titt som tätt. Efter en körning så om man tittar under bilen så kan det droppa vatten strax bakom motorn under kupén och det ser ut som om det kommer från ett rör? En bekant som tittade på bilen sa att han trodde att det var vatten som kommer från AC:n. Det verkar i alla fall inte läcka in något vatten till motorn, som för övrigt går bra. Frågan kvarstår dock var vattnet läcker ut från kylaren...? Mvh Jörgen |
|
|
Har haft motorn igång en längre stund med ändå inte kunna känna att det läcker från slangen, vilket jag först trodde var felet. Kan det verkligen läcka från det stället jag markerade på länken? Det finns inga stänk mot motorhållet utan det verkar vara "knutet" till plasten. I kupén kan man känna en svag doft av glykol, kan det vara ett tecken som man kan utnyttja för att klargöra var "felet" finns? /Nicklas Länk |
|
|
Så här var det någon som uttryckte sig angående läckage av kylarvatten: "Det kan vara värmepaketet som gör så att det läcker. Då syns det inte vart vattnet tar vägen eftersom det försinner ner i golvet bakom instrumentpanlelen. Det vanligaste är att det lunkar glykol i bilen med värmen på elller att du får en kladdig hinna på framrutan." Där har du kanske förklaringen på att det luktar glykol i kupén. Mvh Jörgen |
|
|
Hänger kylarsystemet framme vid kylaren ihop med värmepaket som sitter vid bakom instrumentpanelen? MNH /Nicklas |
|
|
Ja! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Hur?:) | |
|
Hmm..., jag är väl inte direkt den som borde svara på den frågan.. :-) , men det kanske är så att varmt kylarvatten strömmar, via ledningar, genom själva värmepaketet och att det är därifrån som du får värmen till Kupén. Någon får rätta mig om jag svarade helt galet... =) Mvh Jörgen |
|
|
Jögge är inne på rätt spår! Mycket enkelt uttryckt sitter det en liten värmeväxlare i friskluftssystemet. Den fungerar likadant som kylaren gör. Dvs. man blåser luft genom cellerna som hettas upp av kylarvätskan inne i rören och då hettas luften upp som passerar samtidigt som kylarvätskans temperatur sjunker. Det senare är egentligen en bieffekt av det man egentligen vill göra, dvs hetta upp luften i kupén. Men man kan dra nytta av det fenomenet om motorn håller på att överhetta - full värme på kupéluften och motorn temperatur sjunker.....(i samma takt som du börjar svettas av både ökad värme i kupén och ångest över motorns status!) :o))) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för hjälpen med beskrivningen kring värmesystemet (mycket intressant!), även om det känns som ett litet sidospår från min huvudsakliga fråga kring hur det kan läcka kylarvätska i ett område av hårdplast? Och vad jag kan göra åt det! Se: Länk /MVH Nicklas |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Hur det kan läcka i ett område av hårdplast, är mera förvånad om det inte skulle läcka :)) Dessa plastbilar vi åker i fragmateras sig själva så småningom , speciellt där det är kylsystem med varmt och kallt omväxlande. Det kan vara en microspricka i plasten som vidgas när det är varmt och tätat nät det är kallt som exempel. lättast att leta läckage är prcis efter när man stängt av en rejält varmkört motor, det blir då ett högre eftertryck i kylsystemet. Kolla så att det inte droppar ned från kylarslangen. Ser inte riktigt på bilden men det kan vara så att det "bara" är expansionskärlet som läcker och det kan man byta separat. ///MVH Hasso |
| Det kan mycket väl vara övre anslutningen på kylaren som läcker. På min så försvann det vatten när motorn var varm och det var tryck i kylsystemet. När jag tog bort slangen så var det en spricka i anslutningen där vattnet trycktes ut. Kylarbyte är väl det enda som hjälper. | |
|
Mellan kärlet och fukten är det torrt, liksom mellan slangen och området ifråga. ”Vad” finns innanför området (på insidan)? Dum fråga kanske men intressant för mig som är novis, dvs måste man vid ett eventuellt kylarbyte byta ”hela” kylaren eller finns det delar som är separata? Får passa på att tacka för alla bra svar. /nicklas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.