|
|
|
|---|---|
|
hur justerar jag tomgången på en 525 iT 24V -93. Gör man det på mekaniken vid insprutningen eller måste man justera den elektroniskt. Har just nu något låg tomgång ca 600 rpm den ska väll ligga någonstans runt 800-900 rpm eller ? Tacksam för konsultation. Mvh Jimmy Carlsson | |
| Är det ingen som vet hur man justerar tomgången ??? | |
JAYA |
Hej Jimmy! Detta skall skötas automatiskt av givarna så det är inget man kan göra själv, har för mig att det skall sitta två givare varav den ena är just för tomgången. |
| Kan det vara så att någon givare håller på eller är trasig. en tomgång på 600 rpm känns lite lite. | |
|
Vet inte riktigt vad den ska ligga på i din sexa men min åtta ska ligga på 550-650 och det gör den. Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
| är det någon som vet vad tomgången skall ligga på i en 525 6:a | |
|
Min tomgång ligger på 600-700 varv när motorn är varm. |
|
|
Kan någon svara på varför motorns varvtal börjar pendla. T.ex När jag kommer mot ett rödljus och trampar in kopplingen så går varvtalet ner förbi 600 till ca 500 och sedan upp igen till ca 700 och ner igen ca 2-3 gånger innan tomgången stabiliseras på ca 600 varv. Den gör det inte alltid. Man kan nästan tro att automat chocken hoppar in och slår ifrån om vart annat. Trodde först att det var för låg tomgång men det verkar det ju inte vara. Är det någon som har en förklaring eller liknande erfarenheter. Ps Jag har märkt att den gör det oftare om man har en kraftig strömförbrukare på som t.ex AC, elbakrutan, extraljus...ja ja ni hörde rätt jag har extraljus på en E34 men bor man i norrbotten så gör man, vill inte ha en älg eller ren i kupén. Tacksam för svar och reflekteringar |
|
|
Skulle enl. din beskrivning tro att du har problem med den sk. tomgångsmotorn. Sök på tidigare inlägg "tomgång", "tomgångsmotor" samt "tomgångsventil", så hittar du säkert någon med liknade problem och lösningen. Mvh. Patric Min E32/38:a Länk BMWCS #4598 |
|
|
Har du slanganslutningar till tomgångsmotorn kan du se om grundinställningen på spjället är ok. Stoppa flödet genom tomgångsmotorn med t ex en lämplig tång o kolla varvtalet, troligtvis stannar motorn = grundinställning för låg = smuts i spjällhuset eller felaktig grundinställning. Lämplig grundtomgång är ca 550 rpm Är spjället rent så justera spjällstoppet, men kom ihåg hur mycket... M v h fredde |
|
|
Har kikat runt på fourmet men inte hittat någon som kan säga var tomgångsventilen sitter på 525 -93:a. Kan någon vara vänlig och beskriva var den sitter på en 93:a. Har förstått att det är ganska olika plaseringar runt denna årsmodell. Har även kikat under huven en del. Sitter en tvådelar kontakt alldeles vid insuget på sidan mot torpedväggen. Är det denna eller? Sitter själva ventilen inuti insugningsröret? Tyckte att den verkade alldeles för liten om man jämförde med en bild på en 90:a Tacksam för svar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.