|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tyvärr så är ju plast nyckfull, speciellt när den utsätts för temperaturskillnader, så en visst är det inte fel att se till att byta ut dessa om man känner för det, M52TUs termostathus spricker invändigt så termostaten lossnar är ju ett exempel. Åldrande plast är ju en ständigt oroande för driftsäkerheten, så visst är det bättre att byta ut dessa innan dom går sönder för att slippa stillestånd mm. Förhoppningsvis så får man någon indikation innan det blir totalras. Det rör sig inte om ca 500 spänn totalt för expansionskärl och givare och tätningar. ///MVH Hasso Länk |
|
Yepp, hållaren för termostaten (plastarmarna) inne i termostathuset brister längst ut. Man har gått över till svagare fjäder på den nya termostaten så problemet skall vara eliminerat. FP |
|
|
Är detta fallet med även min modell. 523 |
|
|
Om du plötsligt får lite för låg temp på mätaren så kan termostaten ha lossat några mm pga brusten plast inne i termostathuset. Allt byts i ett paket, ny termostat med mjukare fjäder och termostathus. Vet inte om det är samma på 523:an (2,5 liter) och 528:an men det är högst sannolikt. FP |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är bara from 09/98 M52TU dubbelvanosmotorn som har den typen av termostat , termostat och termostathus som sitter ihop och de drabbas allt för ofta av detta. ///MVH Hasso Länk |
|
Då får man väl för engång skull vara nöjd med enkelvanos 08/98 |
|
|
Tydligen var det luft i systemet som gjorde att bilen kokade. Dessutom är det bra värme. Fläkten tycks också reglera normalt. Många problem som orsakas av lite luft. |
|
Luftföroreningar på olika sätt :)) ///MVH Hasso Länk |
|
drog av skruven till luftningen då jagåter luftade efter att tempen stigit. En ny skruv på plats och jäkla i mig så verkar det fungera med expansionskärlet dvs påfyllnad ensast i detta kärl då detta innan alltid varit fullt. En titt på gamla plast skruven så såg det ut som en gammal spricka kan det varit otätt= dålig vacuum tidigare. |
|
|
Har fått fylla på expansionskärlet med ca. 2dl per 30 mil då jag kört till Göteborg 3 ggr sedan 2/12 alltså lite över litern sammanlagt. Är det fortfarande luft som håller på att dras ut ur systemet eller var tar det vägen? |
|
|
jag hade samma problem med min 523 -98 det var runt termostathus som det läckte när motorn var kall ! |
|
|
Får väl kolla mer nogrant ett tag har dock inte upptäckt något läckage |
|
|
Tack Leifi idag hittade firman jag köpte bilen felet. frugan skulle åka hem från nattskiftet så var det ingen värme öppnade huven och såg att det stänkt runt omkring på plasten startade motorn och nog kändes dropp kring termostaten väl bortagen visade det sig läckage i packningen kan vara dåligt ditsatt efter termostatbyte dessutom tycker jag att de två skruvarna till plasthuset inte harmonerar med flänsen. dragningen blir kanske lätt snett . ny packning och silikon så jävra i mig så måste det bli tätt.fick i två liter kylarvätska . Är detta elände inte över efter detta så byter jag j.....a bilen. |
|
Har din termostat byts någon gång tidigare ?? byter man inte termostathuset samtidigt så läcker 90% a termostathusen efter montaget.Och man för blaska om igen. ///MVH Hasso Länk |
|
De såg så ut Hasso, för det var någon röd silikon längs packningen. Mekaren planade huset innan återmonteringen . |
|
Där sparade man in 140 kr och förlorade 140 kr i glykol :)) Samt en massa grå hår och bekymmersrynkor pga "fusk". det är inte första gången det händer. ///MVH Hasso Länk |
|
Skulle man kunna tänka sig att luft i systemet ger problem även åt "andra hållet", alltså dålig /ingen kyla?? //Benke |
|
|
Kylningen kommer från AC:n, kompressor med köldmedia osv, inte från varmvattnet i motorn. FP |
|
|
Jo förstås, frågan var långsökt och helt enkel korkad : ) Vet f-n inte hur jag tänkte, antagligen inte alls.......... //Benke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.