|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag börjar att misströsta när det gäller min Bimmer Kontakt förra veckan med firman jag köpte bilen (ingen BMW verkstad)då vi tyckte att det var dålig värme i bilen. Nu igår så körde vi till Kristianstad så började det bli kanonvärme i bilen !!! men jag tyckte att motortempen började att gå upp. På hemfärden började det att stiga ytterligare (lyste rött) så jag stannade bilen, startade igen och en koll så hade det hänt.samma kondensatorfläkten som byttes i Augusti snurrade inte stängde av Acn och då gick det att köra hem fick fylla på 2 liter vatten . Har nu kört utan AC utan att den gått upp i temp nu står vi för ett problem bokat i Göteborg Tisdag till Torsdag så vi skall vi köra upp till Götet helst på måndag em. Vågar jag köra upp dit ändå, då med ACn bortkopplad det verkar ju inte hända något. Vad felet är vete fan man undrar om de reder ut det utan att anlita BMW för inkoppling av dator. Detta måste väl vara en garantifråga felet är samma som i sommras och att jag inte upptäckt dålig värme tidigare måste man hänvisa till årstiden då vid vårt bilköp inte värmen prioriteras vid körning (MRFs bestämmelser punkt 7 Garantier och felsvar) punkt 8 Reklamationer . Ytterligare Fel som jag upptäckt: Expansionskärlet fungerar INTE visad full nivå trots detta fick jag i 2 liter via avluftningsskruvarna sommras upptäckte jag hastigt att kondensatorfläkten hade skurit Länk Sedan det var kallt har det varit dålig värme i bilen Länk | |
|
Läste igenom lite i de tidigare länkarna. Luft i kylsystemet är nog det som man kommer att tänka på här. Du skriver att expansionskärlet inte funkar, är det tomt eller? Att man kan fylla vatten i luftningshålen är ju en sak, kan ju bero på luftfickorna men om kärlet har vatten så kommer du ju inte att få indikering för låg nivå. Kondensorfläkten startar vid visst tryck i AC:n, och i sista hand på hög motortemp, två helt skilda saker. Fläkten är steglöst reglerad och kan varva upp lite olika beroende på behov. AC:n i sin tur jobbar inte när utetempen understiger viss temp, 10-12° tror jag, så nu vid den kalla årstiden spelar det mindre roll om den är till eller från. Kompressorn är variabel, den snurrar så fort knappen trycks in men den pumpar inget, därför startar inte kondensorfläkten heller. Sedan har ju motorn en viscofläkt också som hjälper till och kyler, jag har aldrig lyckat få elfläkten att starta förutom på sommaren när AC:n får jobba. För hög temp i ditt fall bör bero på luftfickor och/eller givarfel. FP |
|
|
Nej inte tomt det visar normal nivå trots att man kan fylla på. Vid Danmarksturen gick det i 10 liter trots att expansionskärlet var fullt. Men varför blir den bara varm när ACn är till. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du ska nog inte blanda ihop detta värme problem med kondesorfläkten, den går bara när det blir varmt ute eller för högt tryck i systemet. Som Folke säger ovan. Det är nog en ren tillfällighet att detta sammanföll. Du har förmodligen luft i systemet. så termostaten inte öppnade inte, det räcker att det fattas några deciliter vatten så strular systemet på detta sätt. Det går inte att fylla i expansionskärlet enbart utan man får fylla i luftningshålen för att få ur luften ur systemet. Den dåliga värmen beror på avsaknad av vatten, Har du fyllt på 10 liter vatten så har du läckage nånstans eller så har vattenpumpen gett upp så bilen trycker ur sig vatten pga för hög temp och brist på cirkulation. ///MVH Hasso |
|
Jag skall kontakta firman idag de får kolla detta. Jag tycker också att det låter troligt att vattenpumpen börjar att ge upp eller har gjort det |
|
|
Enligt teori de hade när det saknades tio liter vatten var att pga en skuren kondensorfläkt hade vattnet kondenserats bort och att av motortempen inte avläser luft därför inte visat rött............ |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Saknades det 10 liter vatten så är inte bilen "körbar" överhuvud taget. Det går 10,5 liter i hela systemet. Jag kan hålla med om att giveren liksom termostaten inte funkar när den inte har kontakt med vatten. Du bör även kolla viskokopplingen till vanliga kylfläketen så att den inte slirar och är ur funktion. Att vattnet skulle avdunsta för att kondsorfläkten inte funkade vette sjutton om jag vill hålla med om, då ska motortempen stiga rejält i såfall.Systemat är ju ett slutet system så avdunstningen ska vara minimal. Och som ovan fattas det ett par deciliter vatten i systemet pga att det inte är ordentligt luftat, så strular det, men det kan ta flera 100 mils körning och månader har jag sett exempel på innan luftfickan transporterats sig till termostathuset så termostaten inte öppnar. ///MVH Hasso |
|
Den var inte körbar heller.Bogserades från Danmark till Sverige. Det är tre månader sedan det blec påfyllt och luftat. Jag vet inte var det är Hasso men roligt är det inte. Till Karlshamn nu idag kl.1 Offensiv AB de säljer Peugot och Nissan!!?? |
|
|
Kondensorfläkten heter så för att den heta gasen i AC-systemet kondenseras till vätska inne i kondensorn som sitter monterad framför den vanliga vattenkylaren. Ser ut som en kylare men har INGET med bilkylaren eller dennas vattennivå att göra. Blir inte klok på hur du menar med expansionskärlet: Visar normal nivå trots att man kan fylla på?? Finns visst varianter på hur kärlet ser ut, några har en mätsticka som visar sig när locket skruvas av. Man kan ju alltid toppa upp med vatten vilket man inte skall, det pressas bara ut när bilen blir varm. För övrigt är det nog som Hasso skrev: Fattades det 10 liter så var motorn tom på vatten, inte bra. Luften måste ut sen funkar säkert alla givare, termostat osv igen. FP |
|
|
Frugan vill sälja o köpa Volvo Gud bevare mig |
|
|
Ja killen på BMW i Helsingborg (som fyllde på efter bärgningen) sa nåt ditåt Fan jag har snart fyllt på 10 liter kanske svårt att beräkna då han hade en stor vattenkanna men mycket gick det i alla fall. Vad verkarn sa på offensiv så har de också modeller som är svårluftade så de trycker ut med vakuum. kanske behövs. Men det borde de ju ha gjort i sommras |
|
Det blev inte ordentligt luftat utan det fanns nån mindre luftficka kvar. ///MVH Hasso |
|
Jag luftade min i somras efter termostatbyte, inga problem alls, gick på 10 min. Gjort efterkoll ett par gånger i luftskruvarna, kommer bara vatten när man lossar på dessa. Kanske hade jag tur? FP |
|
|
Jag har ingen mätsticka. kärlet är streckat på utsidan där det är ett streck där det står cool. betyder väl nivå med kall motor om jag fattat rätt |
|
|
Kollade min idag och nu kommer det också bara vatten vid luftskruven. |
|
Det är betydligt värre att lufta ur en bil där hela systemet är tappat. Än att lufta vid tex termostatbyte, där man inte behöver tömma hela. Jörgen se till att termostaten är öppen och att du har full cirkulation, när du kollar luftskruvarna kan vara svårt att få termostaten att öppna i kylan som är nu. Det tog 45 minuter för min 528 att öppna i när jag böt vattenpump , och då fick jag köra bilen några kilometer efter 30 minuters väntan. Bägge kylarslangarna ska vara lika varma och inte hårda. Jag misstänker att luftfickorna blir först i värmepaketet och stannar där tills man kört men full värme på och då förflyttar sig ut till motorn och ställer till det.Därav att kan man åka flera månader innan fenomenetet uppträder. Sedan ska man inte glömma att man måste sätta på kliman på full värme och lite fläkt när man fyller efter tappning, då öppnar värmeventilerna och den hjälppump som sitter i systemet tillvärmen börja gå för att fylla runt värmenpaketet. Sedan ska motorn varvas rätt högt ett flertal gånger för att det ska bli skjuss i systemet. ///MVH Hasso |
|
De hittade inget på verkstan kanske jag fyllde på och avluftade själv. Åker nu till Kortedala Göteborg blir en hårdtest. Om någon ser mig stående längs E6 ikväll .......... skratta inte |
|
|
Verkar att fungera kört ca.80 mil nu fick till och med fylla på vatten i expansionskärlet för första gången. Bra värme är det iden nu också. Körde dock med ACn frånslagen men skall nu på hemmaplan ha den aktiverad igen. |
|
|
Har bilen blivit varm och/ kokat/ varit nära gränsen är det obligatoriskt att byta både expansionskärl och nivågivare förutom att byta och lufta kylarvätskan. materialet och sensorn tål nämligen inte detta. Det fick ajg göra på min 540...... Mvh Asken |
|
Enbart obligatorisk på Askens bilar, som byter allt han inte tror hålla minsta 4000 mil till :))) ///MVH Hasso Länk |
|
Hm. Skulle inte kärl mm tåla typ 110° eller nåt sånt när de jobbar med 100-105° i normalfallet. Eller är det bara extra Asksäkerhet??)) Inte driva med äldre... FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.