AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.028

hur mycket olja?

Hur mycket olja drar din 525 iT 24v. har en sådan och den drar ca 1 liter på 800-900 mil. är detta rimligt för en sådan från -93

Tacksam för svar

Mvh Jimmy Carlsson
patrick0209
hej
ja det är rimligt att den drar det det gjorde min 323 motor som satt i en 320 och det var ändå en motor från 1984

MVH
Patrick
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
En del BMW drar nästan ruskigt mycket olja. Har hört av min verkstad att t.ex. vissa M50 drar upp till 3l mellan oljebytena!
Min egen 525i ligger på ca 1-1.5l olja mellan bytena och detta är enligt uppgift inget att oroa sig för.
Vad skönt att få höra detta. Har gått och oroat mig en del.
Tack för svaren
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Enligt manualen till min 525:a är upp till 1,5l på 100mil normal förbrukning (tycker att det verkjar löite mkt men man ska väl lite på manualen)
/Ian
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Om jag inte missminner mig står det MAX 1.5 liter/100 mil i manualen. Oljeförbrukningen är ju bl.a beroende på körsätt. Min 535:a drar i princip noll mellan de oljebytsintervall jag använder, vilket är ca 700 mil.

mvh

MW-Guru
Om min bil hade tagit 15 liter olja på 1000 mil.
Hade jag kastat den i nilen omedelbart oavsett vad som står i handboken.
Den hade ju sotat stift på löpande band och rykit ner hela kommunen så fort man rörde gaspedalen.
Är ni säkra på att det inte stod 1,5 liter på 1000 mil?
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Ja!

mvh

MW-Guru
Hej, i manualen till min 525:a - 88 står det att den får dra 1 liter på 100mil!!! Regarade också när jag såg detta, bilen drar nu ca 3 liter på 1000mil (helsyntet 10w40).
/Kalle
och jag som var orolig för ca 1 liter på 800-900 mil men det verkar ju vara småpotatis
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
MW-Guru, brunofarare: Korrekt! 1 dl per 100km står det i min instruktionsbok.
Håll i er nu. Jag fyller på över 10 liter mellan oljebytena (1000 mil)! Men min droppar olja också ganska rikligt. Men hittills har jag inte sett det som någon större nackdel då motorn har ny olja hela tiden.

Motorn går kanonfint!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, katalysatorn lär inte gilla oljan i alla fall!

Blir även lite dyrt i längden om man behöver slå på så mycket olja!
Bra olja är inte gratis precis....

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Har hört att det är kolvringarna som spökar.
Är det inte så att så länge oljan förbränns (=inte ryker blått) är det väl ingen fara för katalysatorn?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om det är kolvringarna som är dåliga, kommer oljan in i cylindern = förbränns!

Ofta kan man minska oljeförbrukningen genom att använda en helsyntetisk olja.
Bäst är en API SL-klassad olja, då SL-klassen ställer tuffast krav på liten oljeförbrukning genom förbränning.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Stavros, om din bil droppar olja hela tiden så kan du, om du har otur, få underkänt på besiktningen. Det är nya miljöhänsynstaganden som ställer kravet att en bil inte får släppa ifrån sig hur mycket olja som helst. Efter vad jag förstår så får det alltså inte droppa olja från bilen när man kommer till besiktningen.

Mvh Jörgen
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jögge38: Yes! jag vet. Förra året fick jag fan. Så åtgärdades det med att nån packning byttes på framsidan. Plus att nån spricka i toppen tätades med kemisk metall! Detta blev dock ej bra men jag kom igenom på återbesiktningen ändå. Så jag är är väldigt orolig över det i år!
En rejäl motortvätt (eller flera) strax innan kanske skulle kunna hjälpa... Gör så rent som möjligt, framförallt under motorn där det syns mest. Min gamla Opel läcker också olja, fast inte i sådana mängder att det droppar, vilket kanske förklarar att man inte sagt något på besiktningen...?

Mvh Jörgen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.