AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
944

Röd lampa vid trippen?

Körde en sväng med 540:n förut och då lös en röd plupp brevid trippmätaren, mellan siffrorna och "km"-tecknet. Vid nästa start så var den borta, vad betyder den?
lite osäker nu men det finns en röd liten lampa som skall lysa om codekontakten är bytt tex om bilen är skruvad eller annan anledning.

Ta inte detta som amen i kyrken men kanske det kan vara så..

www.bimmer.nu
sidan för Bmwtokar!
Fast lampan har aldrig lyst varken före eller efter denna gång. Kör man testet i OBC:n så får man fram samma chassinummer som står i regbeviset och serviceboken, dokumentation och slitage på bilen verkar stämma med milen samt att bilen importerades till Sverige när den var ett år gammal. Så mätarställningen tror jag på. Får anta att detta var en tillfällig "bugg".
kj
72
kjelle23
Z3 roadster-98
320 touring-89
Det stämmer att lampan ska tändas vid mätarfiffel! vad som utlöser den vet jag dock inte.

MVH
Kjelle
Ska nog åka till BMW imorgon och läsa av mätarställningen, så får vi se!
Den skall inte tändas vid mätarfiffel utan den tänds om mätaren eller om det är codekontakten som bytts. Däremot finns en viss risk att den har blivit skruvad.

Ett exempel:

Vissa modeller har problem med att mätarställningen tvärstannar vid 29999 km det man får göra då TROR jag är att byta codekontakten, mätarställningen nollställs då och för att påvisa denna nollställning skall en liten röd lampa lysa som visar detta.

www.bimmer.nu
sidan för Bmwtokar!
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Min har fått ny Codekontakt och blev då nollad..men inte lyser den lilla lampan
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Länk

var skulle denna lampa finnas?

Länk (Såld)
mellan trippen och texten "km"

"Även en 316 kan man ha kul med vintertid"
Tog en bild för att förtydliga:
Länk
ja, det är den omtalade "codeplug-lampan" den kanske glappar å då kan den lysa

"Även en 316 kan man ha kul med vintertid"
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
min har lyst ibland, kollad nyss och nu var den släckt ... skumt, kanske något glapp ?

########
# PAJALA #
########
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.