|
|
|
|---|---|
|
Hej... det är mycket frågor nu... :-) När jag var ute och åkte i min bil igår natt så såg jag att laddningslampan blinkade till lite då och då. Inte i en jämn takt, utan mer lite närsomhelst. Och bara snabbt så den knappt hann tändas förrän den släcktes igen. Vad kan detta bero på? Kan det vara generatorn som börjar bli dålig, eller generatorremmen som behöver bytas? Eller är jag på väg mot den stora konkursen här? :-) Andreas. | |
|
Hade exakt samma fel, och efter nån månad, så lyste den hela tiden. Rev ur generatorn, och den var tvär-slut.... Hade kanske kunnat gjort en liv-räddning och satt i nya kol bara, men kollektorn var så dålig så det hade förmodligen bara blivit problem igen. Lämnade in hela skiten till en Bosch-mekare här, så gjorde han iordning den helt med nya kollektor, nya lager och allt... Kommer inte ihåg säkert, men tror det kostade nästan 3000. Svindyra delar, för jag hade en rejält stor. 140 Ampere! Enda gången storleken kan vara nackdel. *ha, ha* Han sa iallafall att normal livslängd för en generator idag, är ca 20 000 mil. Min hade gått 19700... Ganska bra uppskattat.... Lycka till... Börja med att riva lite och kolla om du ser vad som är felet.... mvh/ /Tommy Power Barns beskrivning av en hästkraft: - "En hästkraft är den energi som går åt för att dra en häst femhundra meter på en sekund." (Eyvind 10 år) |
|
|
Hehe.. min har gått 18.200... inte illa... rätt bra uppskattning med andra ord. Tack för hjälpen, jag ska kolla detta genast! Andreas. |
|
|
Har du hunnit riva nåt med generatorn? Satt och bläddrade i lite papper och hittade kvittot på generatorrenoveringen. Total kostnad inklusive delar för min 140 amperes generator gick på 3100. Lager, släpring, lagerhylsa + komplett laddregulator, plus arbete med mätning, demontering och ihopsättning och balansering.... OBS, då demonterade/monterade jag generatorn själv i bilen.... (var noga med att ha koll på hur remmen ska ligga runt alla rullar och grejer. Jag fick den fel första vändan och allt såg bra ut men det visade sig att den slirade på generatorn) Här är föresten numret till verkstan som fixade min generator. Bruslings El & Bilservice (auktoriserad Bosch-verkstad) 0223-155 80 Ligger i Fagersta. mvh/ Tommy /Tommy Power Barns beskrivning av en hästkraft: - "En hästkraft är den energi som går åt för att dra en häst femhundra meter på en sekund." (Eyvind 10 år) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.