|
|
|
|---|---|
|
Vänner, Har sökt runt lite på forumet men inte hittat vad jag söker. I veckan planerar jag att åka och titta på en eller möjligtvis två st. E24 635CSi, båda manuella 88or. Vad är viktigt att jag kollar på dessa bilar och vad skall jag se upp med? Det är mycket viktigt att jag kollar ALLT, då jag planerar att införskaffa en sen (88-89) 635CSi snart och använda som (brace yourselves...) mitt dagliga fortskaffningsmedel, bilen skall självklart in på DiTEC eller liknande direkt efter ev. köp för att lackförseglas, rostskyddas osv. Jag bor i Skåne så bilen kommer inte att se mycket av svensk vargavinter, men dock användas flitigt och även rulla på lite roliga träffar etc. på sommarhalvåret. :-) Uppskattar all feedback! MVH, E38B12 | |
|
En så pass ny 635:a som 88-89 borde inte ha problem med rosten om den blivit skött som en 635:a skall skötas men framskärmarna och golvet framme vid fötterna är ställen där det brukar rosta. Toppen på m30 motorn bör ju renoveras då och då, har den över 20kmil på mätarn så kan det vara aktuellt med en renovering, lyssna om den knackar mycket från kamaxeln (lite knack finns alltid där) mvh Kristian |
|
|
Tack Kristian, Skall kolla på ex. nr. 1 redan i eftermiddag. :-) MVH, E38B12 |
|
|
6 serien har väl problem med en skarv bak på bilen där det ofta (jämt) rostar?? Typ vid bakluckan/rundningen/bakljus.. Två bilar är fler än en.. |
|
|
Blev ingen koll på bil idag, en sak dök upp och jag väntar tills onsdag. Tack för all feedback hitentills. MVH, E38B12 |
|
|
Kör bilen i hög fart och lyssna om det blåser mycket om fönstren. Eftersom rutorna i dörrarna inte har några ramar kan det läcka in luft vid rutorna med ett förfärligt ljud som följd. Kolla så att glasen till bakljusen inte är trasiga för de är svindyra. E24:an lider av de vanliga felen som finns på BMW:s från 80-talet. Testa så att värmen går att stänga av efter att du har haft den på ett tag. Testa så att fläkten och AC-fläkten inte bara fungerar på full fart. Testa så att temperaturen inte stiger över normalt när bilen står stilla och går på tomgång. /Anders |
|
|
Du ska också kolla så det inte är rostig vid fjädertornen där bak! Frågade på nya dörrlister hos BMW men de kostade ca.400e=4000kr |
|
|
Kolla rosten, för guds skull, pratade med en kille i Malmö i våras, han hade kört sin -88:a (el. -89:a) i två vintrar, och lacken började resa sig på framskärmarna. Det sitter liksom en hylla från hjulhuskanten och fram i "hajnosen" där allehanda slask och skräp lägger sig. Framskärmarna lär dessutom kosta bortåt en 6000kr st. Främre hjulhusen är i övrigt ett virrvarr av plåtkanter kors och tvärs, där smuts lägger sig. Överhuvudtaget verkar det vara dyra delar (kaross i alla fall) till e24:orna. Du ska ju egentligen titta på en e28:a med e32 735 motor förpackat i en förhäxande vacker kaross. Jag tror inte att e24:an är någon bra vinterbil egentligen(fast en man kan förälska sig i), jag skulle nog leta en e28:a istället... Lycka till, dock ! /Fredrik |
|
|
Hej igen, Var och kollade på en idag, en diamantsvart 88a med beige skinn. Bilen var i bra bruksskick, mycket bra skick på vissa punkter, mindre bra på andra. Inget köp idag dock, var lite för rostig på sina ställen. Men vilken underbar bil E24 är att köra! Är definitivt svårt hajbiten nu... :-) MVH, E38B12 |
|
| Jag har en som såg "hyfsad"ut när vi tittade på den....MEN det var rost på alla omöjliga och möjliga ställen! Tex Framvangnsbalk,bägge främre golven,under lykterna bak,dörrar,skärmkanter,mm,mm,mm...Så kolla ordentligt inann du slår till. Håller med om att det är en underbar bil dock! | |
haimaul |
Ett tips kan vara att kolla importer faktiskt, från södra Tyskland eller till och med Italien/södra Frankrike, eftersom klimatet där inte bara är mycket bättre för människor utan också för E24:or. Många svensksålda bilar från åttiotalet kan man nog räkna med har gått en och annan vända i saltslasket. Men en "ren" bil som gått i Sydeuropa borde man kunna lämna in på en modern rostskyddsbehandling och använda som vinterbil, om man sen tvättar den ofta etc. Kolla som sagt efter rost överallt, i övrigt är det tämligen skottsäkra bilar det här. Som ALLA tror kostar en förmögenhet (vilket de inte gör) och som man får många uppskattande blickar för också i Stockholms innerstad. Om man nu är intresserad av sånt. |
|
Haimaul, Trevlig bil du har :-) Börjar bli mer och mer inne på att importera själv efter att ha sett det svenska utbudet. Bäst priser på E24or i "nyskick" worldwide har USA och Storbritannien. USA reser jag ofta i och det händer att man ser pärlor på vägarna, räcker med att kolla amerikanska Autotrader efter 635or så dyker det upp underbara bilar för bra pengar. USA utesluts pga. exportomkostnader, Storbritannien pga. frekvent högerstyrning på bilarna :-) I Schweiz och Spanien är bilarna ofta dyra, och lustigt nog är det svårt att hitta fina bilar i Frankrike. I Tyskland, Italien och Österrike går att hitta bra exemplar. Håller ständigt ögonen öppna efter fina bilar, blir väl troligtvis Tyskland som för alla andra. MVH, E38B12 |
|
|
Har själv titta på e24 från USA, det enda som man skall tänka på är att de modellerna har en annan stötfångar utseende på grund av krocksäkerheten. Detta gör att "hajlooken" försvinner lite. Kan bara instämma i att det är en underbar bil att äga och köra!!! |
|
haimaul |
Var och tittade på min igår, i garaget där den bor över vintern (har alltså inte rostskyddat etc. den, verkar dessutom jobbigt att hitta vinterdäck i dimensionen 17" 235/45 + 255/40...). Trodde aldrig att man kunde få sån abstinens av att vara utan bil. Två veckor har gått, 5 månader kvar, typ. Men den står bredvid en silverfärgad Z3, så den har ju en kompis där åtminstone. E38B12: Om du hittar ett ex och vinterbonar det får du gärna berätta mer om hur det funkar i praktiken. Och lägga upp lite bilder på opposite lock-sladdar i snön! Europeiska bilar är kultur, allt annat är transportmedel. |
|
Peko73, Från och med 88a är de Amerikanska och Europeiska 635orna mer likvärdiga, och det är de jag är inne på. Pre-88 US-bumpers är vidriga på alla stackars hajnos-BMW från åttiotalet. MVH, E38B12 |
|
|
Haimaul, Lovar att fixa lite snöbilder om jag hinner fixa en bil innan i vår :-) MVH, E38B12 |
|
|
Körde min 633:a -77 på vintern och visst, 235 sommardäck är kanske inte ultimata i snömodd, men för övrigt så fungerar det bra... Lycka till och se upp för rosten! /Jesper |
|
|
Nyfiken... Hur går det med hajfisket? mvh Fredrik Vacker förare ska ha vacker bil ;) |
|
|
Hej Fredrik, Verkar helt hopplöst att hitta en sen 635 i fint skick, med under 18 000 mil och till ett vettigt pris. I varje fall på den här sidan Atlanten. Hade koll på en i Tyskland för två veckor sedan, men bilen var tyvärr redan såld då jag ringde. Jag har alldeles för höga krav men fortsätter fiska ändå... :-) Har även korpgluggarna öppna efter lite E34 540 och E32 740 som backup, och då i värsta fall vänta med E24 till sommaren. MVH, En svårt hajbiten E38B12 på jakt efter förövaren... |
|
|
Hej E38B12! Men det finns väl några på Powerbörsen, den där blåa i Staffanstorp t.ex. Dessutom tror jag inte att milen är så viktiga på E24:orna. Min har snart gått 28000 mil och är tokfräsh (förutom "prickig" lack i nosen)+ rostfri, du kan lätt dra tillbaka mätaren 10000 mil utan att någon skulle reagera nämnvärt, fast den lär å andra sidan inte ha sett en vinter sedan -90. Är dom bara skötta, med slitdelar bytta, så tror jag inte att man behöver hänga upp sig så mycket på milen... Lycka till! mvh:Fredrik Vacker förare ska ha vacker bil ;) |
|
|
Senaste numret av BMW Club Schwedens medlemstidning innehöll en matnyttig artikel om vad man ska tänka på vid köp av E24. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.