|
|
|
|---|---|
|
Hej, tänkte höra med Er gällande ljudet i E39:or. Jag har precis blivit lycklig ägare till en 528 från 98 men är besviken på ljudet, det sitter en Business RDS med bandare i, det satt en CD-växlare tidigare men den tog förre ägaren till sin nya 540. Nu till mina funderingar: Eftersom jag tycker att ljudet är väldigt klent så tänkte jag sätta in en baslåda i skuffen, kan man ha sån tur att ett steg redan finns? I så fall var brukar detta finnas? Om inte gärna några tips på vad man bör skaffa. Nu letar jag även efter en CD-växlare med ljus o lykta eftersom kabar mm redan finns på plats........ //528 | |
|
Du trenger en orginal cd-veksler om den skal anslutas til Business. Koster rundt 4-5-6 k tror jeg. Om det finnes et slutsteg i bilen, så bruker det ligge på venstre side i bagasejen. Bak kledselen (?). Lite trolig at det finnes, med mindre du har H/K eller HiFi-paketet. Business har inte lågnivå (RCA-utgång). Skal du plassere en baslåda i bagasjen, kan du ta högnivåsignal fra kabelen som går til hogtaleren bak (hatthyllan). DLS takler högnivå. Eller du kan omvandle fra högnivå til lågnivå med en omformer/adapter og sen inn i slutsteget. Vurderer å gjøre dette selv på min E46. Emnet er omfattende. Du kan lese mer på forumet (bruk søkefunktionen og søk på E39 under emnet bilstereo). Tror det bør ligge en del info (og bilder) på www.bmwtips.com også. |
|
|
CD växlare finns bl.a. Alpine ( ca 4500:- ink adapter till BMW E39) eller Sony ( ca 3500 med adapter till BMW E39) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Behövs adapter eftersom det redan suttit en växlare i bilen? //Undrar en okunnig :-) |
|
|
Yes för att växlaren skall "prata" rätt data språk med din head unit så att alla knappar gör som om du hade en orginal växlare Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
dagskjo: du har väl sett under Delas säljes att det finns några växlare till salu? Vad gäller SONY-växlaren så väntar jag hem den -inkl interface - vilken dag som helst. Kommer att informera om det var ett bra köp eller inte så fort jag fått grejerna på lyssnarplats. Slutpriset på den lösningen blev 3.180:-, allt inkl. |
|
|
En orginal växlare kostar 4000:- på BMW, med kablar. |
|
|
Arhof: jag väntar också på min det kommer ett GDS reportage för sidan vad det lider hade jag tänkt mig... (och jag kom ännu billigare undan än du..*S*) Tomakarl: 4000:- låter märkligt billigt...säker?? Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Gasar-Magnus: Japp, närmare bestämt 3995:-. Köpten en själv för några månader sedan. / Tomas |
|
| BMW:s "riktpris" verkar vara runt 5.300-5.400. Men har man tur så.... | |
|
Ok, 4000 för en original låter ju inte så farligt så det kanske får bli en sån. arhof: Eftersom mina kablar och anslutningar redan redan finns bak i skuffen, passar dessa med SONYS? (ink interface) Ser fram emot att höra hur det blev! |
|
|
Dagskjo: kolla på www.connects2.co.uk det finns två varianter med interface boxen bak resp fram ( kallas UK resp. EU version) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.