|
|
|
|---|---|
|
Jag bytte olja igår på min bil, jag körde upp den på en lyft och lät oljan rinna ut i 20-25min, sedan hällde jag i ny olja ca: 6 l, tänkte att jag inte häller i nå mer innan jag kollat på stickan. När jag sen kollade på stickan ser jag att det är alldeles för mycket olja i motorn (ca: 1 cm ovanför övre strecket). Ska den inte rymma 6,5 l med filterbyte???? fanns det kvar typ 1 l gammal olja i motorn när jag hällde i den nya?????? någon som har en teori??? mvh Marcus | |
|
Kan vara så att du inte fick ur all olja! Vissa billyftar gör att bilen lutar lite åt något håll, då kan det bli kvar en del olja i motorn. Det är inte hela världen om det blir kvar lite av den gamla oljan, men det är risk för överfyllning. Överfyllning är inte bra. Dels kommer merparten av överskottet att förbrännas då det blir uppiskad olja/oljedimma som sugs in i insuget via vevhusventilationen = inte så bra för katalysatorerna i längden. Dels kan det bli så att packboxen för vevaxelns förlängning ut ur blocket kan bli ståendes i ett oljebad när bilen står still = kan bli oljeläckage. Dels kan det i värsta fall resultera i för högt tryck i motorn som i sin tur kan göra att du skjuter någon packning. Du bör försöka suga ut en del olja så du får ner nivån till max-strecket. (slant i oljestickans rör) Nästa gång du byter olja bör du inte slå i hela mängden på en gång. Gör så här i stället: Slå i fyra liter först (en dunk) och kontrollera nivån på stickan, sedan slår du i ca en liter och väntar ca en minut, kollar nivån på stickan, gör ett överslag på hur mycket olja det kan vara kvar till max-strecket och slår på det. När du fått nivån nära max-strecket kan du starta motorn. Låt den gå på tomgång någon minut så att oljefiltret fylls med olja. Därefter stänger du av motorn och väntar i någon/några minuter så oljan rinner ner i tråget. Därefter gör du en sista avläsning/korrigering av oljenivån. Glöm inte att kolla så du inte har några läckage någonstans innan du kör iväg! (främst oljeplugg och oljefilter) Det är ca en liter mellan min- och max-strecket på stickan. Sista gången jag bytte oljan på min bil, fick jag i ca 5,5-6 liter vilket förmodligen berodde på att det var lite olja kvar i motorn. (jag väntade nog 10 minuter med varmkörd motor så att den gamla oljan skulle rinna ut, men jag tror att lyften gjorde att bilen lutade lite!) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
tackar så mycket för svaret (du kan det där ser jag), ja det kanske är så att lyften lutade lite, har oxå funderat lite på det, jag ska ta och försöka suga upp det överflödiga. Det ska väl inte vara någon fara att jag har lite gammal olja kvar? /Marcus |
|
|
Den gamla oljan är inget stort problem. Däremot kan överflödet av olja bli det.... Försök suga ut lite av överflödet! Du kan bygga en enkel pump av en gummiblåsa till en utombordsmotortank (båtmotor) och två meter pvc-slang som du koppar på blåsan (en meter på varje sida av blåsan). Stick ner slangen i oljestickans rör. Sedan är det bara att pumpa ut ca en liter av oljan. Tag vara på oljan i en lämplig flaska (förslagsvis en av de tomma oljeflaskorna), för den oljan går att använda om du behöver toppa upp nivån lite, vid ett senare tillfälle. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
tusen tack för tipset, jag ska fixa det imorrn. mvh |
|
Tigerr |
har kört omkring med ungefär 1cm över 'max' på forden i några månader nu.! :/ ska ut och pumpa ut olja direkt.! |
| jag antar att du har startat motorn efter oljebytet, eftersom att du fyller oljefiltret och hållaren och då sjunker nivån i motorn. om du inte startat, så gör det så blir det säkert bra. | |
| det klart det fins ju altid kavr där ine. det tar en hel dag om du vill tömma hella | |
| det klart det fins ju altid kavr där ine. det tar en hel dag om du vill tömma hella | |
|
Varför bemöda sig att suga upp oljan när man kan lossa lite lätt på oljepluggen och få ut det den vägen? Jag frågade killen på Mekonomen hur mycket det skulle vara i min bil och det var 0,55 l mer än vad instruktionsboken angav. =( |
|
|
Kan bara bekräfta att det brukar gå i ca 6 liter för att komma till övre strecket på stickan. Alltså ca 0,5 l kvar i hyvelbänken. Saker som inverkar på kvarvarande mängd är som nämnt förstås bilens lutning, men även oljans temp och viskositet. Noch ein kurbelzapfenversatz, bitte! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.