AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.955

Lacka bilen själv, (sprutlackning)

Jag undrar om någon med erfarenhet har jobbat med att Sprutlacka sin bil själv. Skall köpa en sprutpistol i ett annat ärende och undrar om man skulle kunna lacka sin bil själv med hjälp av att man ber en lackerare fixa fram just den färg som bilen har. Är detta något som man skulle kunna ge sig in på själv? har en dörr som skall lackas om, men om man tänker efter så är det nog så att det inte skulle bli så mycket dyrare att lämna den till en lackerare. Vill ha det billigt och undrar i så fall om någon har tips på billigare lackerare i Malmö området. Har lackat med spajburk på störry ytor på andra bilar med gott resultat, men vill ha råd innan jag gör något dumt. Tell me what you think?
Pe
210
Pedahl
318 i -88
1800 -69
730 i -92
535 d Touring -05
520 i Touring -92
635 csi -84
2000 Touring -72
R100S -77
Lämna in dörren!!
Köpa riktig komponent färg + förtunning, mm kostar.
Be dem ta dörren vid lämpligt tillfälle så blir inte kostnaden så hög.
Ska du buslacka den mattsvart kan du göra det själv........
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Hos en lackare får du alltid räkna med ca 1000-2000 i startavgift själva lackningen kostar nästan inget alls..däremot att få till det själv utan box och bra grejer det får du inte så du blir nöjd
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Har du ingen (eller mycket lite) erfarenhet och inga prylar ska du nog lämna in dörren...
Din bil är såpass ny och fin att en dåligt lackerad dörr skulle skämma helheten!

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

-------
Länk
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Skygazer..

Att lackera in bil är inget man lär sig över natten...eller efter att ha sprayat en dörr.
Jag har lackerat i 8 år och lär mig fortfarande.

Du kommer förmodligen att ställa till med en herrans oreda, vilket också kommer att medföra avsevärda merkostnader för den lackerare som du slutligen måste vända dig till för att få bilen återställd.

Mvh
Skalman
Lackbox bör nog finnas innan man lackar själv..

ok, nu har jag blivit tillräkligt tillsagt, ge mig lite tips på lackerare i malmö trakten... :-)

Självklart förstod jag att det inte är en sådär bra ide, men jag ville få iden ventilerad.

Tack för alla varningar... :-)
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Töntiga svar och uppmaningar....Zzzzz....

Testa själv istället och se hur det blir! Är man noggrann så går det att få riktigt bra även om hi-tech grejer som lack-box, ugn och insektsfri miljö hjälper :)
320-325
om du skall lacka om en dörr så gäller det att ha lite vana i sprutrackering annars så är det jobbigt men mkt handlar om känsla det är liksom att man måste tänka sej in i hur llacken beter sej ... väldigt svårt att förklara men ja ja jag är lite packad nåär jag skreiver detta så jag har s lite svårtrb att förklara ,mej ..
ursäkta ..
men som sagt en så ny bil som du har saå måste det nog vara lite vana att kunnna få det bra det är inte att trekomondera att lacka själv utan vana..
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
markkus............

På detta forum ställs en mängd olika frågor dagligen, vi som svarar på dessa, gör det för att kunna bespara vederbörande en massa problem och pengar.

Skygazer har nu en så pass ny bil att det skulle vara en ren skymf att "Testa"på den.

Hmmmm....skulle vara kul att se dina bilar markkus....låt mig gissa....Sprayade pippigula??

Mvh
Skalman ;)
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
markkus............

På detta forum ställs en mängd olika frågor dagligen, vi som svarar på dessa, gör det för att kunna bespara vederbörande en massa problem och pengar.

Skygazer har nu en så pass ny bil att det skulle vara en ren skymf att "Testa"på den.

Hmmmm....skulle vara kul att se dina bilar markkus....låt mig gissa....Sprayade pippigula??

Mvh
Skalman ;)
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
skalman: tack för att du förklarar forumets funktion för mig.

Det värsta som kan hända om han provar är att han kommer på "Ja, detta blev inte bra, jag får nog lämna in det i alla fall".
Td
38
Tds
525tds touring-95
Prova lacka på någon gammal dörr eller huv som du säkert kan få hos någon vänlig bilskrotare.
Det är "skitkul" att spruta och går att få riktigt bra resultat efter övning i hur du hanterar sprutan.
Fråga din färghandlare om hur du blandar/späder färgen och glöm inte sila den innan så slipper du få små färgklumpar i lacken. en stor lokal är ochså viktig med bra ljus.
Lycka till med övningarna....
jag e stor tacksam för alla svar jag får av er. Jag menar alla. Jag har nu precis kommit hem och köpt sprutpistolen. skall lacka köksluckor först med den. Jag har nämligen sprutmålat större ytor med vanlig sprayflaska och det har blivit kanon. Har även sett när någon sprayade en dörr i metallic efter en stor repa. Detta blev oxå mycket bra. Man kunde inte se att det var gjort något med dörren. Jag har nämligen bläster på dörren. Mycket små stenskott. De är av storleken otroligt små, sankornstorlek. Hur många, tja...14000 kanske? :-) har funderat på om man skulle kunna polera bort det med maskin och något trevligt polermedel. Skall jag lacka tror jag nästan att jag tar hela sidan, har nämligen bläster på den oxå , men dock inte så markant. Ideer grabbar och töser. Jag är Idel öra.
Ett tips på BRA lackerare är Jocke på Lackcentret på Fosie Industriområdet- ligger miit i mot Schenker BTL...har han bara tid så kommer du får ett kanonarbete till bra peng. Hade lämnat in min gamla bil till Förenade Bil Plåtverkstad för omlackering av skärm- såg ut som en 5 åring hade gjort det...drog iväg till Jocke (efter tips på just FB) och blev förvånad över resultatet- pris: 1000:- (med kompisrabatt då=)
Ro
44
RogerT
525i 1992
Malmö Billackering nere vid Västkustvägen gör ett bra jobb till ett bra pris. Lackade huven där för något år sedan på min förra bil och det blev mycket bra.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.