AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.399

problem med motor, 324td

Ko
246
Koman
130IA-07
Har en bmw 324td touring -89:a som jag har problem med.

Motorn började leva om som om ett vevlager hade gått, så jag hade upp och kollade men alla var fina och hela, även ramlager. Prövade dra runt motorn för hand och fann att den stannar en gång per varv på vevaxeln. En kompis till mig tror att det är kamremmen som hoppat en kugg. Var är markeringarna för att kolla att vevaxel och kamaxel står i läget? Samt kanske någon har tips på vad kan vara fel annars?

Högst tacksam för svar och förslag
/Kenneth
Visa användare
396
dieselmeken
330 diesel-06 powerchip edition
OT märke på alukåpan i farmkant, sedan behövs en tolk för kamaxeln, du kan använda en 90 gradersvinkel. Kammens fyrkantiga del vid 1:ans cyl, ska ligga ca 90 grader i förhållande till ventilkåpans plana del på toppen.
I det läget, OT på vev - 90 gradr på kamaxeln, så skall pumpens kolv lyft 0,70 mm.

MVH Göran dieselmeken Lindgren
Ko
246
Koman
130IA-07
Tackar så mycket!

Bara att spring ut och kolla nästa gång man är i garaget då...
Ko
246
Koman
130IA-07
Finns det någon som vet hur dieselpumpen ska stå för dödläge? Har kikat förgäves både i motor och repbok för märken. Folk har vart och rört på den medan jag har haft av toppen.

Ko
246
Koman
130IA-07
Om nu någon letar så är dödpunkten för dieselpumpen så att man tar och stoppar in lämplig verktyg (bmw special, eller som jag ett don i lagom tjocklek) genom ett av hålen (dom två mindre (inte dom med gäng)), finns två hål... så man får prova.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.