|
|
|
|---|---|
|
Har ägt Pärlan ett par månader nu och när den första extasen väl har lagt sig så har några irriterande missljud börjat göra sig påminda, med en smått darrande ägare som följd… 1. När man står still med friläget i så hörs ett rasslande ljud under bilen. När man trampar ned kopplingen så försvinner det. Kan det vara urtrampningslagret…? Svårt/dyrt att byta, och vad kan hända om jag ignorerar det? (Tilläggas bör att jag kan fixa stift, olja, filter etc, men ogärna ger mig i kast med mer avancerade saker än så…) 2. Vid acceleration uppstår ett ganska hjärtskärande, snabbt ”knackande” metalliskt rassel, som dock upphör helt så fort man passerar 2000 varv?!? Har lite svårt att lokalisera var ljudet kommer ifrån… Kan det (hemska tanke) vara kamkedjan eller kamaxeln som spökar, eller är det ett typiskt växellådsljud…? Låter ungefär lika mycket oberoende av vilken växel som ligger i. Om jag inte har helt fel så låter båda ljuden värre när bilen väl blivit varm (och oljan blivit mer lättflytande kanske…?). Ytterst tacksam för teorier av någon som känner igen detta! Mvh /Pewe | |
| Jadu, jag måste nog göra dig besviken och påstå att du med största säkerhet åker på en växellåda.....:( vad gäller urtrampningslagret så griper det in vid nedtrampning av kopplingspedalen, vilket innebär att om det är slut så är det vid detta tillfälle som det upptäcks om det är slut. Vidare kan jag säga att om det slutar att låta vid frikoppling så är det inte så svårt att räkna ut att det är lager/bottenstock i växellåda som e´kaputt...Jävligt trist när det havererar...... | |
|
håller med pricken, låter precis som växellådan lät i min King Cab efter 15' mil. Bara att välja mellan renovering eller utbyteslåda, isf.Inget alternativ är billigt , tyvärr, På Nissan KingCab kostade det 10 resp 12 lapp. :-( /göran, gubbe/ |
|
Marquez |
Hade liknande problem på min gamla 325'a 92'a det var ett fruktansvärt rasslande metalliskt ljud som kom underifrån bilen. Ljudet upphörde när man frikopplade den. Däremot tordes jag inte köra med min eftersom det då högg och ryckte i bilen då. Det visade sig senare vara drevras i lådan! Mackan |
|
Kolla om ljudet försvinner när du lägger foten lite lätt på kopplingen vid acceleration också. Om det gör det är det med säkerhet urtrampningslagret, vilket jag för övrigt misstänker ändå. Ett dåligt urtrampningslager har ofta glapp så att när kopplingen inte är nedtrampad så hänger det ändå lite snett och skramlar mot tryckplattan, men när man trampar ner kopplingen så rätar det upp sig och ljudet kan försvinna. Detta är inget ovanligt fenomen alls... Kostnaden är isåfall inte så hög heller och du borde kunna komma undan med en 3-4000:- för en ny koppling, monterad och klar... Visst kan det vara lådan, men jag hade kollat det här först. Kolla genom att lägga foten på kopplingen och trampa ner tills det börjar ta emot (tills urtrampningslagret ligger ordentligt mot tryckplattan alltså) och se om ljudet försvinner. Att det låter mer när motorn är varm kan helt enkelt bara bero på att motorn låter mindre då så det blir mer framträdande... |
|
|
Nu ska vi ta det lugnt med en stackars nybliven BMW-entusiast! Det är inte alls säkert att det är något fel på växellådan. Av egen erfarenhet från dels min gamla 535:a -86 och min förra 525-90 vet jag att en koppling med några mil bakom sig kan låta exakt som du beskriver. Ett kopplingsbyte (inkl.urtrampningslager) och det blir säkert tyst! Detta är svar på första frågan alltså, acc-rasslet vet jag inte vad det är! Egentligen inte så svårt jobb men det tar lite tid ! Lycka till! OO=00=OO |
|
BMW-Yoda |
Kan bara hålla med dom två sista talarna. BMW-Yoda |
|
Tack! OO=00=OO |
|
|
Har också ett litet rasslande i min låda med varmkört maskineri när kopplingen är uppsläppt och lådan i friläge. Eftersom jag har varit lite smått nervös över problemet uppsökte jag för en tid sedan en fristående BMW-verkstad (BeTe, Växjö) med mycket gott rykte och där personalen verkligen är tipp-topp. Där fick jag det lugnande beskedet att detta är inget ovanligt på senare 80-tals och tidiga 90-tals BMW då lådorna är tillverkade med dreven extremt tätt liggandes och således ibland kan snudda vid varandra och att det i normala fall inte är något att oroa sig för (verkmästaren var också ute och lyssnade). De hade bytt en låda vid något tillfälle med detta problem för att konstatera att ljudet även fanns i den nybytta! BMW har till senare årgångar ökat avståndet mellan dreven inuti lådan för att undvika (o)ljud. Jag kör lungt vidare för killarna på ovan nämnda verkstad har alltid varit sjyssta och kan sina BMWs. |
|
Kristofer |
Har förstått att en del slår i atf olja i lådan för att lättare kunna växla, det kan ge misljud för att dreven skakar lite olustigt på tomgången. Än mer om du har trimmkam med risig tomgång som följd. |
leri |
Vill bara flika in att de flesta 80-tals och alla 90-talslådor SKA ha ATF-olja. Slå i Redline ML om du vill ha den mera lättväxlad. |
|
Tack alla för tipsen! De var både lugnande och oroande... Åkte förbi en verkstad i fredags som lyssnade och som sa ungefär så här: "Det KAN vara kopplingen, och det KAN vara lådan, men det KAN också vara något ganska harmlöst skrammel. Det är hur som helst sällan någon idé att försöka vara förutseende på en så gammal och billig bil som denna. Kör tills det rasar. Om det är lådan kan den hålla 10 000 mil till utan problem!" Eftersom det passar min plånbok illa med en renovering just nu får jag nog nöja mig med den förklaringen tills vidare.... Mvh /Pewe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.