AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
845

Lufttryck, var går gränsen?

52
7
525ix-95
528iA Touring -98
Jag har sökt och hittat endel svar på min fråga här på forumet, men än återstår några funderingar.

Märkte när jag skulle byta till vinterdäcken att de blivit slitna på mitten. Har ALLTID trott att detta beror på för HÖGT tryck. Efter mycket läsning på forumet att det skulle vara tvärt om på de "nya" radial däcken undrar jag om detta gäller alla radial däck eller bara så kallade lågprofildäck (breda däck)? Om inte var går då gränsen med slitage i mitten, för högt eller lågt tryck?

Jag har en 525iX -95 (1730Kg) med vinterdäck 215/55/16R.
Om jag nu har haft för lite tryck (ca 2.1 fram 2,3 bak) som gjort
slitaget i mitten blir för högt tryck då slitage på sidorna (tvärtemot gammal praxis)?

PS. Har en lungn körstil, sällan över 100 DS.

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Var gränsen går på de däcken vet jag inte, men det låter som att det är på tok för lite tryck i däcken. Skulle gissa på att du kan köra med åtminstone 2.7 runt om på en så pass tung bil med däck i den dimensionen.

Någon som kan rätta mig om jag har fel?
Centrumdelen slungas ut av centrifugalkraften när du kör, därför kan för lågt tryck ge slitage i mitten. Gäller generellt men märks så klart mera på lite bredare däck och variationerna är säkert rätt stora mellan olika fabrikat.

FP
52
7
525ix-95
528iA Touring -98
OK. Då är det väl bara å trycka i lite mera luft då.

Fler erfarenheter eller tips på området, skriv in bara!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.