|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej 320-325! Själv åker jag med en 750ial med den mesta utrustningen, nästan 2ton. Man åker som en kung! Man för mycket bil för 20000kr om man jämför med de flesta andra bilar. Om jag minns rätt så gör den 0-100 på 7,4sek, men kanske att 750ia gör tiden på 7,2sek. 750 E32 har den fyra växlade lådan, om man pressar den i sportläget så påstås det att fyransväxel först hoppar i vid 230km/h. 740 är kvickare i "lägre" hastigheter men 750 är snabbare vid de högre hastigheterna. De finns ju trimmchipp med mera till 750 så att den går i alla fall att få upp i 280, men den är ju begränsad till 250 som original. Bränsle förbrukningen ligger om man kör lungt vid långkörning på 750ial runt ca: 1,1 men vid normal cirka 1,4 dock går ekomnomi mätaren till max (mer än 3liter när man trampar på gasen). Delar som är ofta gör sönder är kylare, bromsar, framvagnsdetaler, men i regel är de minder felfria än de flesta bilar i samma ålder enligt mig. Delarna är lite dyrare än till en vanlig femserie men om man inte köper original så är dessa inte så extremt dyra, Motornord och Bildelsimporten har hyfsade priser. Det som kan bli dyrt är om man skall lämna in bilen på verksad eftersom att det tar tid att göra olika reparationer. Man kan ju tänka på att det är dubbelt av de flesta motordelarna när man skall köpa luftfilter, tändstift med mera. Man behöver nog inte lyfta upp motorn för att byta tändstift, bilen är för det mesta byggd på smarta sätt för att kunna reparera tror att man skall lyfta upp spolar vätske behållaren blandannat när man byter tändstift. Har man nytt en sak en gång så kan man det till nästa gång och behöver bara plocka isär hälften (min egen erfarenhet). En bra sida att läsa om dessa bilar på är på autopower:s sida Modellguiden-7serien e32. |
|
320-325 |
härligt med lite posetiv anda jag är väldigt tacksam för infon hittills .. .. detta gör att man får upp gnistan för en E32 750 skulle gärna vilja ta hand en sådan o sköta som ett barn..bara det inte är en krångel maskín .. men olja i plenum kamaren hur allvarligt är det ? men kör man verkligen ifrån en 540ia från 100-280kmh ? |
| Jag har hört att man i alla fall kommer om både 740ia och M5 efter ca 180km/h. Vet inte vad om är sant. | |
320-325 |
jo det verkar ryktas om det men vill ha lite mer kött på benen . inte för att 750är någon rejs objekt men jag har hört att många tycker den går dåligt speciellt en BMW mekaniker som jag känner tycker det, alltså går dåligt för en sådan stor motor han syftar nog mer på 850 iförsej men men det är ju tunga bilar och det hade varit kul att veta lite hur bra /dåligt går en 750 vad skall man jämnföra den med hur är draget från 100-250 viken bil har liknande prestanda |
320-325 |
men då kanske den går jämnt med en m5 från 150-180 för att sedan dra ifrån efter 180 det låter ju lite väl glädje prat eller vad man skall säga är det nån som vet ..? |
|
Jag har testat mot M5:orna med min förra 750iA. Både mot 3,6 och 3,8. För att man ska kunna ge dem en bra match så du börja mata på i 200-210 km/h, där 750:in går som bäst. Jag drog mot en 3,8 från 50 km/h och det var inte så bra, först i högre fart kom jag ikapp, har tryckte max och jag med, då var det lite över 200 km/h, då passerade jag honom. Min var inte chippad med borttagen spärr så den stannade på 250 km/h, han hann inte om ändå. Har provat mot 3,6 och 3,8 i låga farter och då går det helt enkelt inte. Det finns så många nackdelar att ta upp på 750:in varför den går som den gör i de lägre farterna så det blir för jobbigt, men det är inte samma sorts bil som en M5 heller så det förklarar en hel del. Om du ska köra mot M5 så kör då inte under 200 km/h för det skiljer så i utväxlingen på 750:in, i de lägre farterna spelar tyvärr vridet inte så stor roll, och M5 E34:ornas andra växel är väldigt lång och då tappar man en hel del, det är sånt som blir jobbigt att ta igen på den i högre. Det skiljer inte mycket mellan 750 E32 och M5 E34 som många tror, de är väldigt lika i prestanda uppe i hög fart. Jag är själv intresserad av en M5 nu, men bara för att det står M på bilen så betyder det inte att det är den snabbaste. Många M-ägare får väldigt bra självförtroende och uttalar sig om andra modeller utan att veta bättre tyvärr. Jag har också passerat 740 E32 med min 750iA. 740:in accelererar bra i lägre farter men sedan vid 160-170 km/h så matar 750:in för omkörning. Har tävlat mot 540iA E34 också, från 90 km/h, då drar 540:in ifrån litegrann och sedan vid 130-150 km/h så börjar man ta ikapp ganska så fort. //Schnitzer |
|
320-325 |
trevligt trevligt då går ju 750 ganska bra ändå .. iallafall i lite högre farter |
320-325 |
men är det en krångel maskin ? |
|
Inte är det en grångel maskin, min har rullat strax över 20 tusen mil och motorn går som en dröm. Har hört om bilar som gått ca 60 tusen mil, men med renoverad motor vid cirka 40 tusen mil. Visst finns det problem men de är färre än i många andra bilar. Har haft bilen sen i början av juni det enda som problemet som har till kommit är att ratten skakar när man bromsar, men det är bromsskivorna som var nästan täta och har blivit överhettade. Dock har den blivit lite rostangripen på några stenskott på huven, neri på dörrarna och under plsten som går längs hela bilen under dörrarna. |
|
|
Hej. Efter lite gråa hår så har jag nu fått till min 750. Det var lite småfel här o där, inte så stora så här efteråt, med hjälp av många här på forumet så har det gått bra. Var ut idag å kände på den o jag måste bara säga att det är verkligen en underbar maskin. Man behöver inte köra snabbt eller provocera den för att känna det. kanske en del klagar på elektroniken osv men den säger tex till när något är fel, o jag tror att det mesta på en sån bil är av mycke go kvalité så större fel ska det inte behöva bli om service är gjord som det ska. Köp en 750, jag kan lova att det är en dröm att köra en. Jag har haft en hel del bilar, å den här är i en absolut klass. När det gäller prestanda så kommer man ju ganska långt med en frisk 528 E28 om man kan köra den. Så i rätt händer så kan nog en 750 komma bra till sin rätt. Men samtidigt ska man väl vara medveten om begränsingarna. Men det är ju så jävla häftigt med en tolva, eller hur? |
|
320-325 |
jodå det kan jag hålla med om . det som oroar mej är at allt är dubbelt lmm lamba spjällhus m.m och 12 cylindrar att hålla koll på . |
320-325 |
och det där med olja i spjälhuset eller plenumkamare HUR allvarligt är det ? |
Paap Reeder |
Hej! Vet för tillfället ej. Utredning pågår. MVH /// Paap R |
320-325 |
okej .. jag väntar spänt på resultatet .. det verkar väl vara ett vanligt fel |
Paap Reeder |
Hej! ...just nu tror jag så här: Hur kommer denna olja dit? 1) - genom dåliga ringar så läcker kompressionen ner i vevhuset och trycker upp oljan. 2) - genom en misslyckad konstruktion på oljefällan i ventilkåpan (ändrades på M 73:an) så "kommer oljan fel". 3) - ? MVH /// Paap R |
320-325 |
okej men steg 1 låter ju inte så bra: dåliga ringar.... men då är frågan( Paap ) om det inte är steg 1.. hur fixar man problemet ? om det är steg 1 då är det väl`` bara´´ att riva ner m70n o byta ringar m.m .. men kan det vara så att ringarna kan bli så slitna ? isånafall VARFÖR ? jag börjar bli orolig .. hur vanligt är det ? mvh 320-325 |
320-325 |
Nu läste jag lite nogrannare du menar nog att steg 1 och 2 hör ihop antar jag. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.