AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.634

Kolvproblem vid 2.7l bygge!

Lotus Samuel
Jag håller på och bygger en m20 2.7l av en dieselvev, 323stakar och 325 kolvar. Det finns ju tusen ämne om detta om hur man ska göra. Men jag har inte läst nåt om att kolvarna tar i veven i bottenlägget. Mina gör det så jag måste fräsa bort 5mm på undersidan av kolven. Det går ju att ordna. Men jag tycker det är märkligt att det inte nämnts nåt om detta i alla dessa trådar!
Har jag fel grejer eller hur har ni andra gjort?

kolvarna jag har är mahle 8.8:1
På min var det j***igt nära men det gick utan att ta bort något gods.
Men det finns också olika kolvar till 325, är dina plana undertill som på 320, om du vet hur de ser ut?

HELLRE OMKOMMEN OCH BORTKÖRD
ÄN BORTKOMMEN OCH OMKÖRD
Lotus Samuel
Mina kolvar har en urfräsning som en båge så att det passar precis när originalveven sitter i. Nu blir ju slaget 3mm extra djupt plus 5mm kortare vevstakar. Så det är minst 5mm som måste bort om jag fräser en likadan båge som det redan är. Ska jag svarva av runt hela kolven så måste minst 10mm bort.
Lotus Samuel
Nån mer som vill dela med sig av sina erfarenheter?
Grusse
Lotus Samuel, Vilket märke är det på kolvarna? Finns ju olika kolvar till 325:orna, och jag har för mig att det ska vara Mahle kolvarna som du ska använda dig av.
Jag buggde klart en 2,7 turbomaskin i helgen och chockades också över att ingen skrivit något om dettta. K&S kolvarna och vissa Mahle är platta i botten, med såna går det direkt, men jag hade dom Mahle kolvarna som du tycks ha. Jag stack av mina helt enkelt, sen går det. Vevstaken går fritt mot nederkanten på blocket/cylindern med ca 2mm!
Lotus Samuel
Grusse: Det är mahle kolvar jag har. Men dom vänder ju 8mm längre ner nu än normalt.

Jag funderar på om man ska svarva av kolvarna i underkant jäms med där fodret slutar eller om man ska låta den gå ner och vända en bit utanför fodret?
Lotus Samuel
Bäckis: Om man bara sticker av kolvarna så blir det ju längra avstånd från toppen av kolven till kolvbulten än från botten upp till kolvbulten. Blir inte det ostabilt? Känns som kolven gärna vill vika/vrida sig mer då?
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Riktiga lätta race kolvar har nästan inget material under kolvbulten, de viker sig nog knappast i cylindern, höjden på vissa kolvar är under 25mm. Ingen fara mao!
Lotus Samuel
Är det inte bara på sidorna racekolvar inte har nåt material?

Fast jag svarvar nog av dom helt ändå. Tack för svaren!
Lo
102
Loka
520d Touring -13
530 Touring -01
327tic -87
Lotus Samuel:
Hur gjorde du med kolvarna? Har samma problem å funderar på hur mycket man vågar ta bort från kolven. Har Mahle kolvar som inte är platta i botten.
Lotus Samuel
Jag svarvade av dom ända upp tills det blir en lite tjockare kant invändigt. Har för mig att det va 14mm jag tog.

//Samuel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.