AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.662

oljefilter V8 m60

ja
55
janberger
BMW 730-92 V8
Jag skulle köpa oljefilter i dag .men det fans 2 modeller.Så jag gick ut å tog bort låcket på filterbehållaren .Nä jag tar upp filtret så rammlar något ner i motorrummet jag letar men hittar inget.Så jag satte i hopp det och där var oljetryck. NU till min fråga,vad ska finnas mer en filter i burken Jag ska byta olja på söndag .

på min 740 var det inget annat än själva filtret....& en liten packning som ska sitta på locket.....va kunde det ha varit du tappat ner i motorrummet??
ja
55
janberger
BMW 730-92 V8
var det mycket olja i behålaren? för jag hadde ingen efter ca10min

Nja...mycket vet jag inte men det var ju "kladdigt",tror att den mesta oljan sitter i filtret....hur mena du att du inte hade olja efter 10min?...men o andra sidan så tittade jag inte så mycket/länge på detta,skruvade av locket,ut med det gamla,i med det nya,på med locket=klart
ja
55
janberger
BMW 730-92 V8
jag funderar om det var den lilla backventilen som var sönder

JanBerger: Jag såg på mekonomen att till 4litersåttan så fanns det två olika oljefilter..
"Standard sitter OE -1995 kan vara ersatt av 80434, Tot.höjd 164mm " och
"modifierat utförande 1995-, Tot.höjd 160mm "
Kanske är det som skiljer på din med?
Men det kan dom säkert ta reda på med hjälp av reg nr hos bmw-handlarn.
Am
141
Amos
BMW 540iA-93
Ovandelen som ska fästas i locket har i den uppdaterade versionen 40mm hål i mitten, den gamla versionen har 25mm har jag för mig.
pa
42
parf
Honda Civic
På den gamla modellen av filtret är toppen av metall, på den nya är den av plast. Den ändrades till det p g a återvinningsskäl.

Enligt uppgift skall det gamla filtret alltid passa, med det nya passar bara omyggda eller nyare hållare. Har själv den gamla hållaren.

Den gamla modellen är lite dyrare, 135.- jfr m 105:- (Biildelsimporten).

... så lyft på locket och se om toppen är av metall eller inte.
Visa användare
72
Kikki
740ia -93
I min bil satt den nya modellen av filter med plasttop, så jag tordes inte sätta dit den gamla högre modellen med metalltop. Men nu när man läser här så ska det ju passa ändå. :)

Har ändå problem med backventilen, behållaren var ju helt tömd på olja efter bara nån minut...hur fixar man backventilen???

///Kikki

___
BMW V8 - The Best A Girl Can Get!!!
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Om det finns några likheter mellan M30 sexan och V8:ans oljefilterbehållaren så är jag rätt säker på att oljan ska rinna ut när man öppnar den. Den långa skruven på M30 tätar 'avloppet' när allt sitter på plats men när man öppnar så rinner oljan ner i tråget. Filterbytena blir mindre kladdiga på det viset.

Min övningar med backventilen kan du studera här: Länk

//Magnus

Visa användare
72
Kikki
740ia -93
Den långa skruven??? Inte har jag nån lång skruv i min burk...filtret sitter ju bara fast i locket, sedan är det ju inget mera däri...

//Kikki

___
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Okay, då är det nog inga likheter med M30. På M30 hålls locket på plats med en 15-20 cm lång skruv som går genom locket och filtret för att sedan gängas fast i behållarens botten.

//Magnus

Visa användare
72
Kikki
740ia -93
På min är det gängor i locket, och en oring som skall täta locket.

///Kikki

___
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.