|
|
|
|---|---|
|
Hej! Det är som så att på min 520 -87 så varje (nästan) gång man slår på tändningen så går vindrutetorkarna igång o drar ett svep över rutan sen är allt normalt igen. Var kan felet ligga?? Inte så bra nu när vintern kommer med tanke på att bladen fryser fast i rutan o motorn kanske bränns?? | |
|
Men det är ju en klassisk egenhet på e28! det ska vara så ;-) Nja, det brukar sammanfalla med kallt väder och dålig batterispänning så förmodligen är det en kondensator i torkarreläet som är dålig och tappar sin spänning. Är inne på mitt fjärde (bättre begagnade) torkarrelä och har faktiskt inte haft felet på ett tag. Huvudorsak till reläbytena har varit att torkarna börjat hacka sig fram på intervall-läge. |
|
|
ville bara säga att jag med 99% säkerhet vet vad ryckig gång på intervallen beror på då jag har fixat det på 2 e28:or. Det är dom två metallbläcken i torkarmotorn som har dålig kontakt mot metallskivan pga fettet som finns i vinkelväxeln. Torka rent skivan och putsa kontakterna med en fin slipduk. (strömmen går bara över dom i intervalläge) så kolla dom innan du köper nytt relä. |
|
|
aolsson, Tack för ditt tips. Dock så har felet i mitt fall suttit i reläet. Intervalläget har fungerat en längre tid efter varje reläbyte och mitt sista relä från en 87:a har nu gått felfritt i 7 år. (Notera att jag aldrig köpt något nytt relä utan plockat den från skrotbilar. Bevisligen var kvaliteten tveksam på de första årsmodellerna för varje relä har haft olika artikelnr.) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.