AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.225

Skrapar när jag sätter på bilen!

Wo
50
Wolla
M535i -86
Hejsan!!
Jag har ett litet problem, när jag vrir på min kära E28 -535 så istället för att starta så skrapar det till riktigt rejält nånstans!! Det kan hända 10 ggr i rad och ibland märker man det inte ens!! Tacksam för alla svar jag kan få, bara ni inte kommer med några dyra historier!! :-)
MVH / Johan
Mattias Larsson
Är det inte bättre du sätter på frugan! ;D
ormen
startmotorn drar inte "in" ordentligt, kass batteri, spänningsfall kanske?

men det är bättre om du låter bli att sätta på bilen o sätter på frun istället.... (bara skoj)
Tja, det första man kommer att tänka på är att du bör öppna huven och låta frugan (efter påsättningen ;) dra runt startmotorn några varv, så kanske du kan göra dig själv en uppfattning om vad det är som låter!

Själv köper jag gärna ormen's teori på att startmotorn inte drar ordentligt, utan typ "kuggar över". Om batteriet är dåligt så brukar det märkas på att motorn inte tänder någe vidare bra, och dessutom går segare och segare tills den inte går runt alls.. Skrapande ljud har väl inte med det att göra antar jag...

Kika lite under huven vettja!

// Björn Eriksson
Trasig solenoid eller skver start drev, iaf så är det ngt fel på startmotorn så kolla den..

men som sagt:bättre sätta på frun o starta motorn=))

Kan också vara startkransen(runt svänghjulet alltså) som är slut.
bm
96
bmw_erik
540ia -93
Skulle nog sätta en femma på "kilen" teori.
bm
96
bmw_erik
540ia -93
"kilens"
"kilen" har nog rätt svar för dig.
Du kan prova å knacka lite på startmotorn med en hammare för att få den å släppa, innan du provar å starta åket.
Fungerar inte det så kan du be frugan (efter att hon fått sitt), att vrida på startnyckeln samtidigt som du håller i hammaren å knackar lite löst på startmotorn.

You get.. what you ask for.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Det verkar som mr Wolla inte är med oss längre :)
Konstigt, efter såna här fina och sofistikerade svar =)

// Björn Eriksson
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Wolla är fullt upptagen med all följa alla råd i tråden, bokstavligt:))
Asken
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
*ligger på golvet och asgarvar just nu*
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Kan det vara så att han får alltför dålig smörjning i och med att skrapet uppkommer när han ska sätta på bilen? Kolla kallviskositetsvärdet, wolla!

;))

Visa användare
156
sixpak
750i -90
om du tar bort pubisringen, så kanske skrapet försvinner,guld ring mot avgasrörets sotiga stål kan ge dylika ljud.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.