|
|
|
|---|---|
|
Är det någon ide att chippa en 540 ia -97? Och vad gör det i effekt, och får man ner soppa förbrukningen. Om bra någon som kan ficksa detta för en billig peng? Tack tack/// MVH 540iA | |
| Har aldrig själv chippat någon bil, varken sug eller överladdad. Men enligt vad man läser här på forumet så verkar ju inte som att det blir någon märkbar skillnad på sugmotorer.. men någon här kanske har någon annan erfarenhet av det hela? | |
|
Det er vel "allment kjent" at chip har lite for seg i en vanlig sugemotor. Om du vil ha bort toppfartsspärren så kan det være en ide. Men ellers er det (etter hva jeg har "hørt" stort sett!) inte verdt pengene, da du troligvis inte får noen merkbar effekt på noen som helst måte. |
|
|
Den blir rappare, går ngt billigare, rent effekt mässigt är det ingen astronomisk skillnad men den finns och är väl värd sitt pris. (om du inte betalar mer än 1500) R |
|
|
Tackar för det svaren/// MVH 540iA |
|
|
Finkan: Asken chippade sin 540 och sågade det, du hittar hans intryck i hans dagbok om jag inte missminner mig. Min 528i Touring Länk |
|
|
När jag shippade min 530 så blev det stor skilnad på drag. Den blev mycket piggare. Verkstan sa att det bara skulle ge ca: 20 hk men det kändes som 50 hk minst. MVH 540iA |
|
|
Hehe, om du tror att du fick 50 hk extra på ett chip får du nog tänka ok, tyvärr... Att få 20 hk är nog inte så normalt det heller. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att bilen går lite smidigare, och med lite tur, snålare! Beroende på hur mycket pengar man har kanske 1500 spänn inte är så farligt? // Björn Eriksson |
|
|
Finkan: Har du ngn referens ram till att öka 50HK? 50HK till i en bil är MYCKET! |
|
|
Om du tycker att det gav 530 så mycket så är det nog värt det för dig. |
|
|
jAG TROR INTE ATT JAG FICK 50 HK EXTRA. MEN DET KÄNDES SOM DET. JAG VAR TVUNGEN ATT BYTA TILL ORGINAL FÖR ATT TRIMMSHIPPET KAJKADE UR OCH DÅ MÄRKDE MAN SKILNADEN. FRUGAN GNÄLLDE OCH SA DEN VAR SKIT TRÖG..... JAJA VA VET DOM OM SÅNT:-) MVH 540iA |
|
320-325 |
det beror nog lite från bil til bil oxå i vissa gör det faktiskt kännbar skillnad i vissa inte alls. |
| Finkan: Jeg tror heller at det var økt dreimoment du merket. Og kanskje fremfor alt en annen dreimomentskurve? En chip kan vel endre dreimomentskurven sånn at du har kreftene (NM) der DU bruker dem mest. | |
|
Har chippat min 525i vid två tillfällen, och märkt effektskillnad båda gångerna. Vid första "försöket" med ett BSR-chip så sjönk också förbrukningen ca 0.4l/100km. Dock gick inte bilen igenom besiktningen med detta chip p.g.a. ett skenande lambda-värde och dessutom åkte tomgången jo-jo, så det chippet reklamerades... Nu har jag ett nytt trimchip som är köpt på annons jag hittade här på autopower för 1600kr. Märkbar effektskillnad (notera att jag inte snackar om en WOW-upplevelse) särskilt runt vridmomenttoppen vid 4500 varv/min, och lite jämnare motorgång samt bättre respons. Huruvida förbrukningen sjunkit kan jag inte svara på än för chippet har inte suttit i en vecka ens. Och jag tycker nog att det är värt pengarna då det alltid är dyrt att trimma en sugmotor, och räknar man 1000kr/hk som väl får anses normalt för sugmotortrim så är ett trimchip ganska prisvärt. Givetvis förekommer det säkert skillnader på olika motorer och det kan visst vara så att det är meningslöst att lägga pengar på trimchip i vissa fall. Men på M50 2.5 tycker jag att det är värt slantarna. |
|
|
Kan man byta chipp själv? Vad jag förstår så kostar ett shipp ca 1500 kr och montering i bilen 3000 spänn. = 4500 kr. MVH 540iA |
|
|
Jag chippade (shittade) min bil. Efter det gick den i 230 och drog 2 litersoppa mer.. Men jag tänkte byta till qvarnis chipp han är ganska erfaren bmw snubbe (vad jag har läst). Det chippet jag hade var jag tvungen att byta 3 gånger!! alltid samma sak.Har för mig det var superchipp eller jrm ??? |
|
|
Suomalainen: Qvarnis kan man inte säga är en erfaren BMW kille, dom chipp han kör med/förmedlar är JWR (Jürgen Weise) chip, han däremot har mycket erfarenhet av BMW. I övrigt kan jag bara hålla med Asken, man köper sig en känsla. Om man verkligen vill få ut en kännbar och inte bara en falsk känsla av ökad effekt så är det överladdning som gäller. Mvh |
|
| det funkar till 540! | |
myran |
Min 540 ska vara chippad på bmw+remus avstämt avgas,Ett avgas sägs ska göra 10%+roligareljud 314Hk.vad chippning ger är jag lite osäker på men heltklart är att min bil är mycket känsligare på gas än brossans 540 med bara ferita sysst+kattar. kul om man är ute på storavägen och gasar men lite iriterande vid stadskörning. Myran |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.