AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.795

Läckage av servoolja, E30

Märkte att servon gav ifrån sig ett ylande ljud när jag körde en kortare sträcka igår kväll. Trodde det berodde på kylan, men idag när det var många plusgrader så lät det ännu värre, och när jag parkerat ser jag ett långt streck av vätska efter bilen.
Vet inte var jag ska börja leta så jag är tacksam för all hjälp jag kan få. Har inga direkta mekarkunskaper, men jag är bra på att föjla instruktioner :)
Tackar på förhand!
lägg dig under bilen o be någon svänga fullt åt båda håll
om det kommer olja ur damaskerna så måste du packa om styrväxeln :(
Jag hade samma problem som du!
Ville inte "packa om" eller byta styrväxeln mitt i smällvarma sommaren, utan gick mig till Biltema och köpte mig en "Styrservotätning" för 19:90. Detta som en högst temporär lösning! Styrväxeln slutade faktiskt att läcka efter en vecka, eller så. Har dock inhandlat en bättre beg tät styrväxel som åker på nu, när bilen står o sover sin vintersömn. Faktum kvarstår dock: Styrväxeln håller fortfarande tätt!
Detta med att själv ge sig på att byta packningar i ZF-växeln är inget att rekommendera om du inte är väldigt van vid skruvande...
/ Magnus

Regn är ju inte så roligt...
Tack för svaren! Det låter ju inte så trevligt, nån uppskattning om vad det kan kosta att få det fixat?
att packa om den kostar packningar ca 1500:-
en ny styrväxel ca 8000:-
på en skrot ca 2500:- om det finns...
*dom skratta åt mig o sa lycka till* det är ont om dom...
ring o kolla med uppsala bildemontering har mycket bmw delar...
Hitta min på Alingsås bildemontering för 1800:- via bildelsbasen.se. Testa ändå med lite styrservotätning, det är typ samma medel man har till automatlådor som läcker. Det får på nåt vis packningarna att svälla igen. Du får nog ändå byta damaskerna på växeln, förmodligen finns det där ett eller ett par små hål som släppt in vatten/salt och skadat ytan på hydraulstången. Var in på KG Knutsson här i Göteborg, de är generalagenter för ZF som gör bl.a. styrväxlarna till BMW. De skulle, om det bara var packningarna, ha ca 3500 + moms för att fixa det. Då skulle jag komma med styrväxeln i handen med bortmonterade styrstag. Om det däremot hade blivit skador på själva hydraulstången skulle det "braka iväg"......
Lycka till!
/Magnus

Regn är ju inte så roligt...
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Som sagt är det inte att rekommendera att nyta packningarna själv om man inte är jäkligt haj. För det första är det inte enkelt att få isär den och ännu svårare att få ihop den. Sen kanske den läcker ändå för att man råkade stuka en packbox lite. Jag köpte en beggad på skroten för 2400 som gått 12 000mil. Den var som ny. Köpa en ny är vansinne, hur fan kan man ta ett sånt pris?

Bytte över vintern och det gick utmärkt. Var lite pyssel. Men jag tog loss allt som hade med servot att göra. Rengjorde och gjorde funktionskontroll på pumpen och krängde på en ny rem. Gjorde rent alla slangar. Satte dit dem med nya klämmor. Styrväxeln bytte jag oringar till de svarta slangarna och nya brickor till röranslutningarna. Skruva dit med nya bultar och nya styrleder.

Sen fyllde jag på ny å fin ATF-olja. Den gamla var svart. Starta bilen och vred hjulen fullt åt varje håll ett par gånger och fyllde på olja allt eftersom. Sen var det bara att göra hjulinställning och köra som fan. Och den gick så fint så. Saknar den bilen något grymt mycket. En gammal hederlig 325a E30. Roligare bil och skönare motorljud finns nog inte.

Kör så det ryker. Ryker det inte så kör ändå:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.