AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
609

Elsätet går ej att flytta i längsled, E38

Skulle flytta sätet bakåt efter att min sambo haft bilen, det gick jättebra dock så ville jag själv fram lite och då ville inte sätet flytta sig längre. Alla andra inställningar funkar, kan det vara en säkring (iså fall vilken, min tyska är usel) eller är det ngn av elmotorerna som lagt av?

Mvh
Daniel.g
Ras.mus
Säkert en vajer som blivit för kort... Alltså, om motorn går men det inte händer nått.

Annars kan det oxå vara så enkelt som en kontakt som lossnat undertill.
Tack för svaret Ras.mus, men det är ingen motor som går när jag försöker flytta framåt/bakåt, helt sten dött.
I höjdled av sittdynan funkar det, så gör även övriga motorer i sätet, nackstöd, axelparti-tilten o svank (detta är komfortstolarna). Jag har kollat kontakterna för ev. glapp.

Mvh
Daniel.g
Ras.mus
Okej, du har kollat alla kontakter till den motorn? För oftast sitter det en stor kontakt till alla motorer och sedan en (minst) liten till varje motor.

Har du möjlighet att mäta spänning så mät över motorn. Att det skulle vara en speciell säkring just till längsled har jag svårt att tänka mig.

Jaja, kanske inte mycket hjälp med detta men lycka till iaf!
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Daniel,

Kolla Länk

Vanligaste felet är att strömbrytaren är glapp och behöver putsas till. Länken beskriver e34 men det är samma typ av brytare på e38/39.
(kompisen hade just detta fel på sin e39 -98. Vi misstänkte först stolsminnesmodulen men felet satt som sagt i brytaren).

En dålig drivvajer kan också resultera i att stolen stannar på ett visst ställe men det brukar då morra svagt i motorn och man brukar med handkraft kunna hjälpa stolen några centimeter tills den hoppar igång.

(motorn driver bara ena sidans kuggstångsväxel och motstående sida slavdrivs via en roterande vajer) Vill du förkovra dig mer i ämnet rekommenderas:
Länk
po
1.178
powertoy
528i -82
Hoppsan, bäst att rätta mig själv. vajerdrivning sitter bara på ryggstödslutning och höj och sänkning av sittdynan. förflyttning framåt bakåt sker med stel axel mellan kuggstängerna.
PW
298
PW
E38 735ia-99

Hej!

har samma problem men med nackstödet.Motorn går men inget händer....någon som vad man skall göra?

mvh

Peter
PETER.O
PW. Det är med allsäkerhet vajern som blivit för kort.
Det är bara att korta höljet 5-8mm.

Peter
Powertoy: tack för tipset, det verkar som det är glapp i själva knappen, jag skall försöka enligt länken du angav, dock så ser man inte skruvarna i min bil som på bilden.

Mvh
Daniel.g
po
1.178
powertoy
528i -82
Daniel,

Kolla: Länk

För demotering av plastpanelen på E38 stolen.

(Är dina paneler spruckna så kostar nya inte någon förmögenhet
bara drygt 300:- paret)
Ras.mus
PW...

Alltså, lossa bakstycket på stolen och kolla. Höljet som sitter runt vajern ska kortas en lite bit. Brukar skulla sticka ut ca 5-10 mm vajer när man har den loss. Men det märker du nog.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.