AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.006

Hyrbilsförsäkring eller hyrbils rabatt?

Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

Jag har min bil försäkrad hos Länsförsäkringar. Efter att jag plockade ett rådjur med min älskling och hon fick vara på verkstad i tre månader och jag fick lov att vara utan bil under den tiden så tänkte jag vara lite förebyggande.
Jag pratade med försäljaren på stället där jag bor om så kallad hyrbilsförsäkring och viltförsäkring.
Viltf skulle sänka självrisken till 1000kr så det var ju bra men hyrbilsf skulle jag inte ens kalla försäkring.
Han berätade att försäkrings bolaget bara betalar 75% av dyngshyran + att man får stå för mil tillägget själv!
Om man skulle strunta i hyrbil och få ersättning isätllet skulle man få 70kr/dyng.
Snacka om vilseledande, man tar ju en sådan försäkring för att slippa betala när man måste ha bil om oturern dyker upp.
Är det någon som vet vad andra försäkringbolag har för regler?

MVH.Jörgen
second place is
the first looser!!!
jorgen:

Vet att TH hansa har liknande upplägg gällande hyr bil i samband med försäkrings skador.
Resten av kostnaden(25%)är vad som klassas som egenkostnad,du har ju värdeminskning och slitage på din egen bil med om du kör den istället.
Din egen bil kan du ställa av under reparationen och då kostar den inget under tiden.
Miltillägget kan du med ta bort med fria mil och högre kostnad per dygn istället,får väl räkna på vilket som är förmånligas för dig.
Inte mycket att tjafsa om enligt mig då en försäkring endast skall täcka dina kostnader som överstiger det vanliga,inte till för att du skall göra vinst.

Henrik
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

he rik: Kostnaden kan inte bli den samma!
Ska jag hyra en motsvarande bil kostar det ca 400kr/dygn med fria mil naturligtvis vill man ha samma självrisk som på den egna bilen så då får man köpa till självrisk elimenering som kostar ca 25-30 kr/dygn= 125-130:- per dygn.
Det motsvara 45000:- om året. Min bilkostnd inkl försäkring, värdeminskning och slitage motsvara absolut inte 45000:-/år

En lite jämförelse på erättningar från försäkringbolagen:

För ett år sedan fick jag stora vattenskador i mitt kök som hade totalrenoverats 1 månad tidigare. Det konstaterades att jag hade inte orskat på något sätt vattenskadan.
Jag skulle få 70kr/timmen om jag fixade det själv!
Det är klart att jag inte har lust göra om allt igen.
känner ägaren till firman som gjorde det och frågade vad de tog i timmen av försäkringsbolaget.
350:-+moms i timmen. Snacka om att man blir hånad av dom!

MVH.Jörgen
second place is
the first looser!!!
Om du hyr en mellanklassbil hos statoil så kostar det på 30 dagar 226/dag,det gör 56/dag för dig vilket motsvarar ca 20000/år.
Räkna sen på vad skatt,försäkring,service och slitdelar och värdeminskning kostar dig på din bil så kommer du ganska nära denna summa.
Men min bil kanske är riktigt dyr eftersom jag hamnar över detta belopp,det blir ju billigare ju äldre bilen blir och ju mer man gör själv,men bara skatt,försäkring och värdeminskning ligger för mig på dessa 20´/år.

Henrik
Annars så måste du i annat fall vara jättenöjd med 70/dag om du anser att 56/dag fortfarande är dyrt,då går du ju med stor vinst varje dag bilen står.
För övrigt så brukar stilleståndsersättningen vara förhandlingsbar om man är en hyfsad förhandlare,dom tjänar rätt hyfsat per dag om du vill bli kontantersatt iallafall.
På 3mån så räcker det till en billig bil och blir en bra slant över,bara att skrota sen.

Henrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.