AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.210

Business CD rds e39, bättre ljud sökes

cede
Hejsan kan man få bättre ljud i bilen och behålla CD enheten, tex byta högtalarelementen. Vet någon vad effekten är Business CD,n i en e39a.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Ja, det går an.

Bettre høgtalare vil forbettre ljuden, lar du et eksternt slutsteg drive dem kan det bli virkelig bra. Men det finnes inte lågnivåutgång (RCA) på Business. Løsningen kan være å koble seg inn på høgnivåsignalen.

Holder på å forske på dette helvetes emnet selv. Vil også ha bettre ljud i min E46 med høgtalere og slutsteg (og beholde Business).

Problemet med Business' effekt er at den er dårlig fordi den inte leverer nok strøm. Skrur du opp volumet blir lyden dårlig fordi den inte klarer å levere ren ljud da strømmen inte rekker til for å drive høgtalerene tilstrekkelig. Et slutsteg vil derfor være et stort lyft.

Ja, er det inte sånn det var..?

Holder på å studere selv. Har hørt om en "balanserad utgång" som visstnok skal være bak på business. Holder på å bli sprø av alle olika svar som kommer opp. Først og fremst så lurer jeg på hvordan jeg kobler "på via høgnivå." Noen som vet?

Ps. Det er skrevet mye om dette på forumet. Bruk søkefunktionen, og du finner mange tråder om emnet..
cede
Tack du Morten, vill helst inte lägga till något slutsteg, utan hoppades att det skulle kunna avhjälpas med nya och bättre högtalarelement, men är uteffekten låg från stereon låg så hjälper det troiligen inte.
mvh. Anders
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Utifra mitt innlegg virker det som at det inte er noen vits å bytte bare høgtalare - hmm - men det kommer til å bli bettre ljud med nye høgtalere enligt flere på forumet!

Tror høgtalerene er en veldig svak lenk i kjeden her.. De orginale gir jo dårlig ljud og bas selvom man inte spelar spesielt høgt.

Satsa på et ok framsystem!
Uteffekten på en BMW Business huvudenhet ligger runt 15W/kanal, liksom den gör på i stort sett alla huvudenheter, oavsett fabrikat och i synnerhet oavsett vad som skrivs i tillverkarnas glassiga broschyrer. Det är matningsspänningen som sätter gränsen för detta, den är som bekant 12-14V i alla bilar.
Högtalarna och i synnerhet deras montering, stabilt och tätt osv, och med lämplig volym bakom avgör ljudkvalitén, och visst är det rätt märkbara skillnader på olika högtalarfabrikat.

FP
kolla här: Länk

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.