AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.253

Bensinvärmare e36, montering! HJÄLP!

An
27
Andersen
328 I Sportkupé -97
Hejsan!

Fick för mig för ett par veckor sedan att jag ville installera en bensinvärmare i min
328 C -97 (E36). Jag bokade tid hos en firma som kunde detta.. de sa att det
inte var några problem... men nu idag ringde han och sa att det inte går att montera
en värmare i en 328... värmaren får plats med inte slangar?!?! - Kul när man kört över
50 mil (enkel resa) för att leverera bilen till någon som kan...

Någon som har erfarenhet av detta problem, eller vet någon som har kunskapen
att montera?! Jag bara måsta ha en värmare...

MVH: Marcus Andersen
Slangarna får utan problem plats om du monterar den på den på batterihyllan fram(mot torpedväggen,höger sida)dock blir det problem med cirkulationen till motorn enligt proffs jag talat med då värmaren sitter högre än motorn.
Kupen värmer det iallafall,men du bör skaffa en märkessanpassad värmare för att enklare integrera den med kliman,kolla priser och monteringsanvisning(best.nr.01 29 9 790 913,be om en utskrift) på BMW.
Borde gå att även värma motorn med hjälp av en cirkulationspump men jag vet ej säkert.

Henrik
An
27
Andersen
328 I Sportkupé -97
Jag pratade vidare med "experten" som inte kunde. Och det han
menar är att mellanrummet mellan motor & torpedvägg är för liten
för att kunna koppla in slangarna till kupévärmepaketet.. Han var rädd för att man fick riva ner hela motorn för att kunna montera, och att han inte riktigt vågade sig på det pga bristande kunskap.. så det kan jag väl köpa.. mén det måste väl finnas 328'or med
värmare? Iofs är det en Cupé.. men det borde väl inte vara så
jättestor skillnad under huven?

Aja, fick med mig värmaren nu iaf och har pratat med en mekaniker & en Bilelektriker som lovat att montera den.. Hoppas på det bästa..

Vad menar du med att det inte går att få värme tillmotorn? Sitter det ingen pump standard på värmaren? Är det bara "självcirkulation" som gäller? - Värmaren är en vad-den-nu-heter som brukar monteras på BMW inte Eberspächer mao..

Om någon har erfarenhet av montering på en 328 c så är jag
tacksam för synpunkter.. fryser arslet av mig här =)

MVH: Marcus
Webasto menar du.
Kommer just från garaget efter att ha tittat på hur min är monterad och jag kan hålla med om att det såg "liite" trångt ut.
Verkar dock som det skulle gå relativt enkelt om man demonterar insuget(kan väl inte vara ett allt för stort jobb)
Att den inte värmer motorn pga. monteringsplatsen är information jag fick av en mek. på Branzells(säljer och monterar bla webasto)så jag har ingen aning om huruvida detta är sant eller inte,kan bara säga att min endast värmer kupen.

Henrik
An
27
Andersen
328 I Sportkupé -97
ja, just det, Webasto var det.. Fick hem hela kartongen igår.. komplett med monteringanvisningar och allt.. Efter en snabb genomgång av instruktionerna fick
man ett riktigt sug efter att montera skiten själv.. men som tur är så har jag
varken verktyg eller garage att hålla till på där jag befinner mig... så jag fr nog leja
bort det ändå... =)

Men om den bara värmer kupén så försvinner ju själva grejen med att ha en värmare..
kupévärme är ju bara en skön bonus.. det är ju pga värmningen av motorn som jag
skaffade den.. Fick för mig att det skulle höja andrahandsvärdet på en vinterkörd bil
om man viste att den inte kallstartats (allt för ofta)?.. Men men.. fick som sagt tag på
en kille som skulle fixa in den åt mig.. men om det är som ni säger att placeringen gör
att bara kupén värms så måste jag hitta på något annat... Men på den jag skaffat så sitter
det en cirkulationspump på värmaren.. och enligt instruktionerna så kan man utan problem
montera bort själva pumpen (sitter externt) och placera där man vill ha den och sen dra slangar till själva värmaren... Kan det lösa något? Pumpen är ju inte större än en spolarpump.. (jo lite, faktiskt) så den bör få plats..

Aja, alla tipps som sagt är mer än välkommna..

MVH: Marcus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.