AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.055

Köpa 538 96-98

mi
85
mikjo
525i M 01
Jag har nu sålt min 530 i touring 93 och går i tankarna att köpa en 528 96-98 är det något specielt man ska tänka på när man ska inhandla en sådan. Tänkte försöka få tag i en med xenon,gps tv och tiptronic.

Micke
mi
85
mikjo
525i M 01
Jag menar naturligt vis 528 och inte 538

Micke
E39 har tyvärr en hel del saker man måste kolla igenom, Den har många barnsjukdommar. 96-98 har den en hel del, men även bra bit upp i åldern. Om vi säger såhär. Ju nyare bil du köper ju mindre fel har du i början. De kommer då under tiden. Köper du då en Ex -96 -97 har de flesta sjukdommar inträffat och är troligen åtgärdade.

Några saker att tänka på

*Kolla upp med försäkringen. Den kostar ju nyare bilen är samt vem du är
*Rost på bagageluckan. Sedan som Touring
*Krånglande radio, spelar bara musik på höger eller vänster sida varje gånga man startar bilen igen.
*Termostaten är en märklig sak, går sönder tydligen på all E39.
*Fläktmotståndet är oxå en sak som går sönder
*AC systemet kan vara känsligt. Packningar är känsliga
*Vissa bilar har haft problem med elhissarna, vajern hoppar av pga stålbit inni i dörren går sönder
*Otät Kuggstång, smuts och vägsalt kommer in i tätningarna och det blir en difus styrning.
*Lysande Varningslampa till krockkuddarna, felet består i att en snutt kabelhärva till bältessträckaren är i olag. Byts ut för några hundra lappar.
*Alvarligaste. !! Läckande Topplock, Kan yttra sig att kylvätska läcker ut mellan topplock och motorblock. (Gäller bara 6 cylindriga) Kan leda till i värsta fall motobyte! Hålla stenkol på det!
*Trasiga Xenon, finns en del ex på detta
*Topplocksbultarna kan vara feldragna. Robotarna till 96-98 drogs lite för hårt och kan lossna. Även senare ex har hittats. Enkelt att åtgärda. kolla med en verkstad eller själv hur de ser ut, är de bra bara att simma vidare då.

Detta e vad jag kan komma på. Är alla dessa fel åtgärdade så kommer du at få en trevlig bil. Tyvärr så har ju BMW aldrig varit erkänd för sig kvalitet (kommer säkert att sfå skäll för detta) Men dock är kvalitetskännslan på topp. Sedan en sak till. Åk inte till en Auktoriserad verkstad om garantin är över, de brukar hitta fler fel än vad som finns på bilen.
pu
24
putteprutt
523iA -99
Hmmm, Skygazer, det är dog riktigt att några av dessa fel förekommer på några tidiga examplar, men bilden du ger är nog lite i pessimistiska laget. T ex de feldragna topplocksbultarna som ger det läckande topplocket har så vitt jag förstått bara observerats på något enstaka exemplar och är nog idag närmast att betrakt som en skröna.

Men för all del, kolla bilen innan köp! Jag skulle dessutom kolla miltalet noga, speciellt om det är en importbil. Det verkar vara väldigt vanligt att den skruvas tillbaks lite innan införseln för att täcka den nya ägarens ägandekostnader. Köp bilen i Tyskland så slipper du alla svenska hobbyimportörer!

--/Peter

BMW -- Break My Window
Det låter pessimistikt ja, tyvärr, men jag har pratat med En verkstads kille från BMW ang detta och han varnade mig för det att det har tyvärr hänt. Sedan så är det sant med skruvade bilar, men det är väldigt vanligt att folk skruvar bilarna när de kommer in till Sverige. Men detta gäller inte enbart BMW utan alla sorters bilar.
Jag vill vara ärlig, E39 är en härlig bil, men den är långt ifrån lika pålitlig som de japanska bilarna. T.o.m SAAB 9-5 har bättre historik än E39 i pålitlighet.
pu
24
putteprutt
523iA -99
Om det är så du resonerar så pratar vi om något annat, nämligen kvalitet snarare än barnsjukdomar! Angående kvaliteten så har jag inget att säga emot. Att japsarna har bra kvalitet, det vet ju alla, men det känns svårt det där med SAABen. Att prylarna inte pajjar har ju att göra med hur den har skötts tidigare i livet. Däremot vet jag inte om BMW lider något mot t ex MB, VOLVO etc. Själv är jag nöjd så här länge...

Om småsaker är trasiga runt om i bilen så kan man ju misstänka att servicekontot varit väl snålt, med eftersatt underhåll som följd. Då kan det bli dyrt att fixa allt på en gång.

Om man kan förvissa sig om att bilen är väl underhållen, allt fungerar, miltalen stämmer och den ser bra ut vid provkörning, inga kluck eller klonk på grusvägar osv, så är det väl bara att slå till om färgen är den rätta. En viktig sak som inte så ofta nämns på detta forum är -- litar man på säljaren? Vad är det för en typ? Stämmer alla historier om bilen? Etc... Själv gjorde jag också ett M-test när jag köpte min.

--/Peter

--/Peter

BMW -- Break My Window
Gängorna till topplocksbultarna i blocket går sönder väldigt lätt, speciellt om bilen gått varm någongång. Detta händer dock vid montering/demontering.
På dom med dubbelvanos blev det bra. (98B-)
Jag kan förstå att man är glad för sin präla, men man kan inte ljuga för sig själv. Det kanske känns svårt för en BMW ägare att acceptera att SAAB 9-5 har bättre pålitlighet än BMW, men detta är inget jag säger utan undersökningar gjort i USA och Storbritanien. BMW Har fått mycket kritik för att att behöva åka in till Verkstaden lite då och då under ett år. Detta gäller även bilar om är tillverkade 00 och frammåt. Titta bara på den nya E60. hur många barnsjukdommar skall komma med den. Vissa bilar har en massa barnsjukdommar, och kalla vad det vill, men för mig är det dåligkvalitet. Jag kommer inte med ursäkter, e bara ärlig. Det finns flertalet bilar som inte kan stava till barnsjukdommar. Jag gillar BMW, men har blivit besviken på kvaliten, men bortskämd av kvalitetskänslan. Stor skillnad.
Hur kan en 1-2 år gammal bil (E39) börja rosta? hallå?
Man e glad så länge man kan njuta av felfria mil.
mi
85
mikjo
525i M 01
Tack för alla tips . Jag har nu för tillfället köpt en Mazda 626 98 och den är väldigt pålitlig men ack vad tråkig har haft den i ca 3månader och redan trött på den. Jag tittar i Tyskland för att hitta en BMW igen så jag tänkte om det var några stora fel som man skulle titta efter. Lite små fel här och där får man ta om man köper en gammal bil.
Micke
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Jag kan svara på hur en 1-2år gammal bil börjar att rosta. Det kallas för dåligt underhåll! Ger man bara fan i att någonsin att tvätta bilen förfallaer även en ny bil.
Jag har haft min 525i -88 i drygt ett halvår och har aldrig varit så nöjd så länge men en bil och då har jag även haft ett antal som jag ledsnat på efter ett par veckor.

/Ian
Jag håller med Skygazer i hans resonemang. Det är klart att alla "fel" han skrivit inte inträffar med 100% säkerhet, men sannolikheten är större än på andra bilar.
Rostskyddet är inte bra på BMW....prova bara att söka på galvsläpp :-/
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.