AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.510

Skrammel i växellådan

Hej,

Min 525:a-88 har börjat skrammla i växellådan när motorn är ordentligt varm, ljudet försvinner när man trycker ned kopplingen.

Jag har läst lite om detta här på forumet och det verkar som de flesta menar att oljudet beror på dåligt urtrampningslager/koppling.

Växellådan känns annars bra, inga skrapljud vid växlingar och det går lätt att få i växlarna. Kopplingen känns också bra, slirar inget men kan hugga lite någon gång då och då när den är riktigt varm.

Jag pratade med Bil o Motorteknik i Huddinge o de menade att urtrampningslagret inte hade med saken att göra (då skulle oljudet komma när man trycker ned kopplingen). De hävdade att det ända jag kan göra för att få bort ljudet är att hälla i en tjockare olja i växellådan, men då blir trögt att växla.

Är det någon här på forumet som med säkerhet vet vad som skall göras för att få bort detta oljud?

M.V.H
Kalle
ormen
jag hade samma skit i min 318, bytte koppling och urtrampningslager, ingående lager i v-lådan, men inte fan blev det bättre.. en del säger att s.k. bottenstockslagret i lådan kan låta så... byt till t.ex. Castrol-SMX, så blir det ev. bättre, inget att vara orolig för, det är så på 15år gamla lådor...
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Bil och motorteknik har helt rätt, (utan att ha hört ljudet) så det du beskriver låter som bottenstockens lager har tagit slut.
Det enklaste alt är att hälla i en tjockare olja eller något undermedel men lådan bliir svårare att växla spec när den är kall.
Alt är...testa med annan olja/undermedel, byt växellåda, renovera med den du har eller lev med det...nackdelen är att det blir värre och värre efter hand.
st
3
stellan
518i-88
låter som kullagret på ingående axeln efter som den roterar på friläge men stannar när du trycker ner kopplingen

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.