|
|
|
|---|---|
|
Man kan ju som sagt diskutera motoroljor in i det oändliga, men hur är det egentligen med glykol? Jag tänkte ta och byta kylarvätska i min 525-91 snart och undrar om det finns någon som vet vilket märke/variant som är det bästa att hälla i kylaren. Finns det något så kallade toppenmärke/variant att ta till som är klart bättre än övriga standardmärken/varianter? Mvh Jörgen | |
| BMW orginal? | |
|
Okej då... :-) Mvh Jörgen |
|
|
Finns väl tre huvudgrupper av glykol: 1. Etylenbaserad glykol, som är den "klassiska" sorten. Effektivt frysskydd men mycket giftig för människa och miljön. 2. Propylenbaserad glykol, som har lite sämre frysskydd, men som är mycket mindre giftig. 3. Longlife-glykol. Denna sort brukar inte vara blandbar med vanlig glykol. Fördelen är att man kan ha samma kylarvätska många fler år. Oftast brukar biltillverkarna ange specifikt om denna typ skall användas. Oavsett vilken sort du använder, är det viktigt att den är anpassad för kylarsystem med lättmetalldelar. Kylarvätskan skall vara fosfat- och nitritfri. Vissa billiga glykoler kan innehålla fosfat och nitrit. Tror inte att det i övrigt är så stor skillnad mellan olika glykolsorter inom samma typ. Brukar köpa glykolen hos BMW eftersom den inte kostar mer där. Dessutom vet man då att den fungerar bra i BMW:s kylsystem! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| BMW bruker Castrol glykol (ihvertfall i Norge). | |
|
Tack för ett utförligt svar! Jag var till BMW och köpte diverse attiraljer idag, så då borde jag ju ha frågat efter glykol med när jag ändå var där. Har kikat på Biltemas glykol, men kan inte riktigt utröna om dessa är nitrit och fosfatfria. Någon som vet kanske? Fast det borde de väl egentligen vara ioma så många motorer idag består av aluminiumdelar. Om priserna inte är nämvärt högre hos BMW så köper jag nog glykolen där tror jag. Mvh Jörgen |
|
|
statoils glykol fungerar då bra för mig iaf. har haft det i ett år nu o nemas problemas med kylningen (förutom en kass termostat sen tidigare) "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
| Skulle du hälla i en glykol med fel sammansättning betr föroreningar eller tillsatser kommer du nog inte märka det på ett par år eller mer men plötsligt en dag kan du ha fått någon korrosionsskada eller så som påverkar... Köp BMW:s glykol så är du sannolikt säker. Biltema har billig glykol och mycket annat billigt. Man blir ofta rätt lång i ansiktet när man upptäcker deras kvalitetsbrister dock... | |
|
Ett tips är att precis som Bosse bildoktor förespråkar, bara använda sig av destilerat vatten när man späder ut glykolen! Då får man inte in kalk, klor eller andra "icke önskvärda" substanser i kylsystemet. Eftersom inte BMW:s glykol är dyrare än annan "kvalitetsglykol" handlar jag personligen bara den glykolen till BMW:n. Då vet jag att den är anpassad för de komponenter som BMW använder i sina kylstem! Det finns säkert andra glykolmärken som går precis lika bra, men då måste man först kolla innehållet.... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.